Degree Course: Aeronautical engineering
A.Y. 2023/2024
Autonomia di giudizio
I laureati magistrali in ingegneria aeronautica saranno in grado di assumere responsabilità autonome nelle attività di progettazione, realizzazione e gestione di sistemi di elevata complessità, in contesti anche interdisciplinari.
L'obiettivo sarà perseguito nell'attività didattica dei singoli corsi in cui si promuoverà l'attitudine degli allievi ad un approccio autonomo, all'analisi delle problematiche trattate e, soprattutto nell'attività finale di tesi di laurea, ad una visione multidisciplinare nell'ambito di selezionati contigui settori dell'ingegneria industriale.
L'obiettivo sarà verificato attraverso gli esami di profitto e la tesi di laurea magistrale.
Abilità comunicative
I laureati magistrali saranno in grado di comunicare efficacemente e interagire con interlocutori di differenziata formazione e competenza.
L'obiettivo sarà perseguito tramite l'interazione con colleghi e docenti nell'ambito della prevista attività didattica.
Le abilità comunicative saranno verificate tramite gli esami di profitto e l'esame di tesi magistrale.Capacità di apprendimento
I laureati magistrali, grazie alla visione formativa ad ampio spettro che è stata progettata, saranno in grado di procedere in modo autonomo nell'aggiornamento professionale sia nello specifico campo di specializzazione sia in altri settori professionali.
Il corso magistrale proposto è pienamente idoneo a formare laureati da inserire in attività di ricerca.
La capacità di apprendimento verrà verificata attraverso gli esami dei singoli corsi e il lavoro di tesi.
Questo obiettivo sarà perseguito nei corsi che prevedono una componente seminariale e di autonoma attività di sviluppo delle competenze e nello svolgimento della tesi di laurea magistrale.
Esso sarà verificato attraverso i relativi esami di profitto e l'esame di laurea magistrale.
Requisiti di ammissione
Per poter accedere al Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica lo studente deve:
- conoscere adeguatamente gli aspetti metodologici e operativi delle scienze di base di quelle caratterizzanti l'ingegneria industriale (classe L-9 delle lauree in Ingegneria Industriale)ed essere capace di utilizzare tale conoscenze per identificare, formulare e risolvere i problemi utilizzando metodi, tecniche e strumenti aggiornati;
- essere in grado di condurre esperimenti e di utilizzare tecniche e strumenti per la progettazione di componenti, sistemi, processi;
- essere in grado di comprendere l'impatto delle soluzioni e conoscere i contesti aziendali nei suoi aspetti economici, gestionali e organizzativi;
- conoscere i contesti contemporanei e le proprie responsabilità professionali ed etiche;
- essere in grado di comunicare efficacemente, in forma scritta e orale, in lingua inglese;
- possedere gli strumenti cognitivi di base per l'aggiornamento delle proprie conoscenze.
Il Regolamento Didattico descrive in modo completo le modalità di verifica di tali conoscenze.Prova finale
La tesi di laurea magistrale, originale e individuale dello studente, avrà come obiettivo la sintesi in un lavoro progettuale delle competenze acquisite nel corso di laurea .
Essa sarà condotta dall'allievo sotto la guida di un relatore.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano sia in attività informative e di approfondimento dei caratteri formativi dei Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo, sia in un impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti e delle studentesse nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) incontri e iniziative rivolte alle future matricole;
b) sviluppo di servizi online, realizzazione e pubblicazione di materiali informativi sull’offerta formativa dei CdS (guide di dipartimento, guida breve di Ateneo, locandina dell’offerta formativa, newsletter dell’orientamento).
L’attività di orientamento in ingresso prevede cinque principali attività, distribuite nel corso dell’anno accademico, alle quali partecipano tutti i Dipartimenti e i CdS:
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno nell’arco di circa 4 mesi e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono un’importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 4.000 studenti; nel 2021 in via telematica hanno partecipato 7.000 studenti;
• Autorientamento, un progetto destinato agli studenti delle IV classi della scuola secondaria superiore e che si svolge ogni anno nell’arco di 5 mesi.
Si sviluppa in collaborazione diretta con alcune scuole per favorire l’accrescimento della consapevolezza nella scelta del percorso universitario da parte degli studenti.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
Aspetto caratterizzante il progetto, inoltre, è la presenza degli studenti seniores dei nostri Corsi di Laurea che attraverso la propria esperienza formativa possono offrire un punto di vista attuale rispetto all’organizzazione e al funzionamento del mondo accademico.
Nell’anno scolastico 2020-2021 la realizzazione del progetto, in modalità online, ha dato la possibilità a 20 scuole – dislocate sul territorio romano e laziale – di partecipare;
• Attività di orientamento sviluppate dai singoli Dipartimenti, mediante incontri in presenza e servizi online;
• Incontri presso le scuole: l’Ufficio orientamento ha ricevuto inviti a partecipare ad eventi di orientamento da parte delle scuole per un totale di 23 inviti (8 su Roma e 15 Lazio/Extralazio).
Concordemente con quanto stabilito in Gloa (Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo) la procedura è stata la seguente: ogni invito è stato inoltrato ai referenti Gloa presso i dipartimenti e le scuole, a fronte delle diverse possibilità offerte, hanno liberamente scelto di partecipare anche alle proposte del nostro Ateneo.
Si evidenzia che anche in questa attività, come per le altre attività di orientamento, hanno partecipato varie scuole di altre Regioni, grazie alla possibilità dell’online.
• Orientarsi a Roma Tre nel 2021 si è svolta in modalità mista in presenza al Teatro Palladium per l’evento inaugurale e a distanza dalle aule dipartimentali per la presentazione dell’offerta formativa dei dipartimenti.
Il portale dell’orientamento realizzato nel 2020 è stato aggiornato e ne è stata realizzata una versione in inglese: orientamento.uniroma3.it.
Rappresenta la manifestazione che riassume le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge ogni anno alla fine dell’anno accademico.
L’evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l’offerta formativa e sono promossi tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi di orientamento online messi a disposizione dei futuri studenti universitari sono nel tempo aumentati, tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web e tramite social.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati quei siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente, etc., che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Infine, l’Ateneo valuta, di volta in volta, l’opportunità di partecipare ad ulteriori occasioni di orientamento in presenza ovvero online (Salone dello studente ed altre iniziative).
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica, afferente al Dipartimento di Ingegneria dell' Università degli Studi Roma Tre e appartenente alla Classe LM-20 delle Lauree Magistrali in 'Ingegneria Aerospaziale e Astronautica', è finalizzato al conseguimento del titolo di studio universitario: Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica.
Il Corso di Laurea Magistrale è finalizzato alla formazione di laureati di elevata qualificazione nell'ambito dell'ingegneria aeronautica, in possesso di conoscenze e di competenze di significativa validità nei contigui settori dell'ingegneria industriale.
I laureati magistrali dovranno essere in grado di identificare, formalizzare e risolvere problemi di elevata complessità nell'area dell'ingegneria aeronautica e aerospaziale, utilizzando metodologie di analisi e soluzioni progettuali all'avanguardia in campo internazionale.
Alla luce degli obiettivi prefissati, il Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica è rivolto all'approfondimento delle competenze progettuali nel settore delle costruzioni aeronautiche, dell'aerodinamica e propulsione, degli azionamenti per l'aeronautica, delle macchine e dei materiali.
Il Corso di Studio è ad accesso libero, senza numero programmato, ed il requisito richiesto è il possesso di una laurea triennale della classe dell'ingegneria industriale.
Il percorso didattico è organizzato in un primo anno dedicato alla formazione di una solida preparazione scientifica e tecnologica nel settore aeronautico, e in un secondo anno dedicato all'acquisizione di conoscenze d'avanguardia e di specifiche competenze in differenziati settori applicativi in ambito aeronautico e nei correlati settori applicativi industriali.
Esso consta di 81 CFU relativi ad insegnamenti comuni obbligatori, caratterizzanti ed affini, cui si aggiungono, nel secondo anno e previa presentazione del piano di studi, ulteriori 18 CFU in insegnamenti affini mediante percorsi di approfondimento a scelta dello studente.
Sempre nel secondo anno di corso, tramite il piano di studio individuale, lo studente indica come acquisire anche i 9 CFU previsti per attività a scelta ed ulteriori abilità formative.
A valere delle attività a scelta, gli studenti potranno optare per tirocini aziendali, insegnamenti istituzionali offerti dal Dipartimento o dall'Ateneo, ulteriori abilità linguistiche, o un'ampia gamma di laboratori professionalizzanti organizzati dal Collegio didattico.
Questi ultimi sono finalizzati ad integrare gli insegnamenti curriculari mediante competenze sperimentali di tipo laboratoriale, oppure ad acquisire competenze operative nell'utilizzo di metodologie e strumenti software di largo impiego nell'ambito industriale e professionale.
Il Collegio favorisce il coinvolgimento degli studenti in attività formative presso istituzioni universitarie estere, ad esempio tramite programmi ERASMUS, nonché lo svolgimento di tirocini e stage anche a scopo di tesi di laurea presso Enti esterni con cui il Collegio didattico, il Dipartimento e l'Ateneo hanno istituito convenzioni per collaborazioni didattiche e di ricerca.
Non è invece previsto lo svolgimento di un tirocinio curriculare obbligatorio.
La tesi di laurea magistrale prevede un contributo originale e individuale dello studente, e è sviluppata con riferimento ad un contesto professionale e scientifico d'avanguardia a livello internazionale
Il Corso di studi consente l'accesso, previo superamento dell'Esame di Stato, all'Albo professionale dell'Ordine degli Ingegneri nel settore dell'Ingegneria industriale, e pertanto è orientato alla formazione di tecnici aventi le competenze richieste per operare nell'ambito delle attività di analisi e progettazione, direzione dei lavori, collaudo, conduzione e gestione di macchine e impianti nel settore aeronautico, richiedenti anche metodologie avanzate ed innovative oltre che quelle consolidate e standardizzate.
Le competenze acquisite consentono ai laureati di operare proficuamente anche in analoghi ruoli nel settore industriale in generale.
Il laureato potrà quindi inserirsi sia nel settore della libera professione, che presso le aziende produttive in ruoli di progettazione di prodotto, ovvero di gestione dei sistemi di produzione di beni e servizi, nonché nelle pubbliche amministrazioni ed enti di ricerca che richiedono tale figura professionale.
Il percorso di studi è comunque progettato per fornire tutte le competenze e conoscenze necessarie per consentire l'accesso ed una proficua fruizione di eventuali successivi corsi di dottorato di ricerca o master di secondo livello nel settore dell'Ingegneria Meccanica ed Aeronautica o più in generale del settore industriale.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801740 -
AERODYNAMICS
(objectives)
FUNDAMENTAL CONCEPTS ON AERODYNAMICS OF WINGS AND PROFILES INCLUDING TURBULENCE AND ANALYSIS OF RANDOM SIGNALS. THE COURSE WILL PROVIDE BASIC INSTRUMMENTS FOR AERODYNAMIC DESIGN WITH STANDARD APPROACHES.
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9
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ING-IND/06
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72
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20810096 -
FUNDAMENTALS OF AERONAUTICS
(objectives)
KNOWLEDGE OF THE DIFFERENT TYPE OF AIRCRAFT ARCHITECTURE, OF THE ROLE AND PRINCIPLE OF OPERATION OF THE MAIN AIRCRAFT COMPONENTS FOR FLIGHT PURPOSES; CAPABILITY OF STUDY OF THE AIRCRAFT AS A MATERIAL POINT, FOR ANALYSIS OF PERFORMANCE AND IDENTIFICATION OF CORRESPONDING INFLUENCING PARAMETERS; KNOWLEDGE OF THE MAIN OPERATING CONDITIONS. INTRODUCTION OF SOME METHODOLOGIES FOR MATHEMATICAL MODELLING AND SIMULATION TYPICALLY USED IN AERONAUTICAL ENGINEERING, AND THEIR UTILIZATION.
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
gruppo OPZIONALE Affine integrative 6 CFU - (show)
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6
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20801959 -
DIGITAL CONTROL
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Also available in another semester or year
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20810322 -
Artificial intelligence e machine learning
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Also available in another semester or year
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20801686 -
DATABASES
(objectives)
Presentation of models, methods and tools for the definition, design and development of software systems that manage large sets of data. A student who has passed the course will be able to: (i) develop software applications that make use of databases of even high complexity, (i) design and built autonomously databases of medium complexity, and (iii) be involved in the project and development of large databases of high complexity.
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6
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ING-INF/05
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54
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801648 -
PROBABILITY AND STATISTICS
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Also available in another semester or year
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801830 -
FLIGHT DYNAMICS
(objectives)
EQUATIONS OF MOTION OF THE AERIAL VEHICLE AND ITS PERFORMANCE. MATERIAL POINT AND RIGID BODY STUDIES. CHARACTERISTIC FLIGHT SEGMENTS. STABILITY AND CONTROL.
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9
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ING-IND/03
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20801745 -
THERMO-FLUID DYNAMICS FOR PROPULSION SYSTEMS
(objectives)
FUNDAMENTALS OF COMPRESSIBLE FLOWS IN CHANNELS, INCLUDING NON ISENTROPIC RAYLEIGH AND FANNO FLOWS. OBLIQUE SHOCK WAVES. PRANDTL MEYER EXPANSIONS. COMPRESSIBLE POTENTIAL FLOWS AND SMALL PERTURBATION THEORIES FOR SUBSONIC AND SUPERSONIC FLOWS. SUPERSONIC PROFILES AND WINGS.
THERMODYNAMIC DESCRIPTION OF AIR-BREATHING ENGINES AND PROPELLERS. BLADE ELEMENT THEORY.
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9
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ING-IND/06
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72
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Core compulsory activities
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ITA |
20801741 -
AERONAUTICAL CONSTRUCTIONS
(objectives)
The class aims at providing the basic knowledge of aeronautical constructions and structures, with emphasis on regulations, mathematical and technical tools for evaluating their state of stress and strain, and to perform their first-level design. The student will also acquire knowledge of complex aeronautical structures, with emphasis on wing box and fuselage, and criteria to avoid their structural instability. The educational path aims to provide the student with the skills to 1) communicate issues relating to the structural design of aircraft with clarity, competence, and language properties; 2) to face, through the acquired analysis methodologies, structural problems, evaluating their adequacy to the project specifications; 3) proceed with the first level static design of structural elements typical of aircraft, such as wing structures and fuselage structures, which complies with criteria to avoid the structural instability.
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
gruppo OPZIONALE Affine integrative 6 CFU - (show)
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6
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20801959 -
DIGITAL CONTROL
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Also available in another semester or year
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20810322 -
Artificial intelligence e machine learning
(objectives)
The goal is to present the fundamental models, methods and techniques of some relevant areas of Artificial Intelligence, with particular reference to heuristic search and Machine Learning, and to use them as tools for the development of innovative technologies. As for Machine Learning, the course will allow students to learn the main methods and algorithms typical of the discipline (supervised, unsupervised and with reinforcement). The lessons and practical exercises carried out during the course will allow the student to acquire analytical and problem solving skills on various domains of interest for the discipline.
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6
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ING-INF/05
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54
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801686 -
DATABASES
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Also available in another semester or year
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20801648 -
PROBABILITY AND STATISTICS
(objectives)
To provide the fundamental elements of probability theory and mathematical statistics, along with some tools of parametric statistics, which may be useful in practice.
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6
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MAT/06
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54
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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Optional Group:
gruppo OPZIONALE Affine integrative 9 CFU - (show)
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36
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SECOND YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801822 -
LABORATORY: AERODYNAMICS AND AEROACOUSTICS
(objectives)
The specific aim of this module is to achieve cognitive and practical skills in experimental aerodynamics applied to the aeronautic field and more generally to the industrial and environmental engineering fields.
Lectures are also focused on arguments that deal with the fundamental theory of aeroacoustics, including theoretical design problems. Practical exercises and experimental experiences in the department laboratory will deepen aspects related to noise measurements with particular attention on their application in the aeronautical field (ex.: compressible jets and wall flows ).
Having successfully complete the module, the student will be able to recognize, acquire and analyze aeroacoustics and aerodynamics problems with conventional and advanced instrumentation and elaboration techniques.
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9
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ING-IND/06
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20801816 -
ANALYSIS OF AERONAUTICAL STRUCTURES
(objectives)
TO INTEGRATE AND TO COMPLETE THE STUDENTS KNOWLEDGE IN STRUCTURAL DYNAMICS, FOCUSING ON SPECIFIC PROBLEMS OF AIRCRAFT STRUCTURES AND ON NUMERICAL METHODS WIDELY USED FOR THEIR ANALYSIS. IN PARTICULAR, THE EMPHASIS WILL BE PLACED ON LINEAR AND NON-LINEAR MODELING OF AIRCRAFT STRUCTURES SUBJECT TO THE COMBINED ACTION OF THERMAL AND EXTERNAL LOADS. IN A FIRST STAGE, THE THEORY NECESSARY FOR THE MODELING OF SPECIFIC AIRCRAFT STRUCTURES PROBLEMS WILL BE PRESENTED AND THE BASIC THEORY OF FINITE ELEMENT METHODS WILL BE PROVIDED, WITH PARTICULAR ATTENTION TO AERONAUTICAL APPLICATIONS. IN A SECOND STAGE, THE STUDENT WILL BECOME FAMILIAR WITH FINITE ELEMENT CODES COMMONLY USED FOR STRUCTURAL DESIGN IN INDUSTRIES. THIS ACTIVITY WILL BE AIMED AT THE STRUCTURAL ANALYSIS OF ONE OF THE MOST IMPORTANT ELEMENTS OF THE AIRCRAFT (WING AND/OR FUSELAGE).
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
gruppo OPZIONALE Affine integrative 9 CFU - (show)
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36
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20801744 -
MATERIALS TECHNOLOGY FOR AERONAUTICS
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Also available in another semester or year
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20810249 -
CONTROLLI AUTOMATICI
(objectives)
The course will propose the basic concepts of Automation. It will be developed the ability of analysing simple dynamical systems (stationary and linear) with one input and one output. Along the course will be used representations based on continuous time and frequency with the use of Laplace Transform. Feedback systems will be analysed trying to point out main characteristics. Some techniques will be illustrated to design control loops respecting frequency and time constraints. Then, it will be illustrated some structural properties of continuous time models and will be introduced concepts like coordinate transformation, modal anaysis, canonical forms, controllability and observability. The course will present control techniques using pole placement approaches, and observers. They will be carried out many practical lessons using MATLAB software that will be used also for designing control systems for the exam
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9
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ING-INF/04
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801821 -
INTERACTIONS BETWEEN MACHINES AND THE ENVIRONMENT
(objectives)
ACQUISITION OF BASIC KNOWLEDGE ABOUT POLLUTANTS FORMATION IN POWER PLANT AND MOTOR VEHICLE; ACQUISITION OF TOOLS FOR AIR POLLUTION MODELING. ACQUISITION OF ADVANCED KNOWLEDGE TO ANALYZE SOURCES IN LIGHT OF THEIR POLLUTANTS EMISSIONS; ACQUISITION OF SKILLS NECESSARY TO MEASURE AND CONTROL THE EMISSIONS IN ATMOSPHERE (PRE-COMBUSTION, COMBUSTION AND POST-COMBUSTION CONTROLS).
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801825 -
TURBOMACHINES
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE STUDENTS WITH PRELIMINARY DESIGN PROCEDURES AND CRITERIA FOR TURBOMACHINES. (FROM GAS, STEAM, AND HYDRAULIC TURBINES TO PUMPS, FANS, BLOWERS AND COMPRESSORS). MOVING FROM PERFORMANCE TARGETS AND SPECIFIC DESIGN BOUNDARY CONDITIONS, THE STUDENT WILL LEARN SOME SIMPLIFIED DESIGN METHODOLOGIES TAKING MATERIAL, MECHANICAL AND THERMAL STRESSES, TRANSONIC FLOW LIMITS AND CAVITATION INTO ACCOUNT. THE OPTIMIZATION OF THE DEGREE OF FREEDOM WILL BE IMPLEMENTED IN THE DESIGN PROCEDURES. THE STUDENT WILL BE ABLE TO ANALYSE MACHINE PERFORMANCE ONCE THE MAIN GEOMETRIC QUANTITIES ARE GIVEN.
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801835 -
INTERNAL COMBUSTION ENGINES
(objectives)
ACQUISITION OF TOOLS FOR ANALYZING RECIPROCATING INTERNAL COMBUSTION ENGINES PERFORMANCES, SPARK IGNITION AND DIESEL ONES, FOR USE IN BOTH INDUSTRIAL, AND TRANSPORT SECTORS. REFINEMENT OF KNOWLEDGE ON OPERATIONAL ISSUES RELATED TO THE THERMO-FLUID DYNAMICS OF RECIPROCATING ENGINES, COMBUSTION, POLLUTION CONTROL AND MANAGEMENT OF ENGINE POWER TRAIN ACQUISITION OF TOOLS FOR THE ANALYSIS OF FUNCTIONAL CHARACTERISTICS OF PLANTS WITH GAS TURBINE ENGINES FOR BOTH THE INDUSTRY AND FOR THE AVIATION, MARINE AND TERRESTRIAL PROPULSION. ACQUISITION OF OPERATIONAL SKILLS NECESSARY FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN PLANTS WITH GAS TURBINES.
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801838 -
OLEODYNAMICS AND PNEUMATICS
(objectives)
ACQUISITION OF BASIC KNOWLEDGE ABOUT THE FUNCTIONAL CHARACTERISTICS, IN STEADY STATE, THE HYDRAULIC AND PNEUMATIC COMPONENTS OF INTEREST FOR INDUSTRIAL ENGINEERING. ACQUISITION OF SKILLS NEEDED FOR THE DESIGN OF HYDRAULIC AND PNEUMATIC ARCHITECTURE COMPLEX AND HIGHLY INTEGRATED WITH ELECTRICAL COMPONENTS AND SYSTEMS MANAGEMENT IN PROGRAMMABLE LOGIC. REFINEMENT AND CONSOLIDATION OF KNOWLEDGE FOR THE IDENTIFICATION OF THE DYNAMIC BEHAVIOR OF COMPONENTS AND HYDRAULIC SYSTEMS AND FOR THE STABILITY ANALYSIS OF MECHANICAL, HYDRAULIC AND ELECTRICAL INTEGRATED SYSTEMS.
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801715 -
MACHINES AND ELECTRIC OPERATIONS
(objectives)
The course has the purpose to describe the manufacturing features and the functional characteristics of the main rotating electrical machines, including dynamic models used for the study of the electrical machine behavior in electromechanical systems. It is expected that the student will acquire the ability to select the various electromechanical equipment used in industrial applications or in power systems for the electric energy generation. The course gives basic knowledge concerning the main configurations of the power electronic converters that are used for the control of power supply of electrical machines as well as it gives basic knowledge of the main algorithms being used in electric drives for control and monitoring of the machine performance. As a result, the course is targeted to give the know-how concerning how to select main design characteristics of an electric drive in connection with the functional specification of a given application.
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9
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ING-IND/32
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20810385 -
Electric propulsion Systems (energy aspects and powertrain characteristics)
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
Altre conoscenze utili per l'inserimento nel mondo del lavoro - (show)
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3
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20810039 -
Laboratorio di aerodinamica
(objectives)
Laboratory objectives: to acquire advanced skills on the main analytical, numerical and experimental methodologies on aerodynamics and aeroacoustics in agreement with a project proposal established with the students.
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3
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ING-IND/06
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-
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24
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-
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Other activities
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ITA |
20810234 -
Laboratorio aeroelasticità dei rotori
(objectives)
STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE METHODOLOGIES ADOPTED FOR THE HELICOPTER FLIGHT MECHANICS ANALYSIS, WHICH IS DOMINATED BY MAIN ROTOR BEHAVIOUR. IN PARTICULAR, PHYSICAL PHENOMENA INVOLVED IN ROTOR AEROELASTICITY AND THE MATHEMATICAL MODEL SUITABLE FOR THEIR DESCRIPTION ARE DESCRIBED.
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3
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ING-IND/04
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24
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Other activities
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ITA |
20810052 -
Laboratorio di robotica
(objectives)
The module is aimed to gain competences in the field of industrial and service robotics and understand the design of a complex control system for robot manipulators. Activities include individual study, meetings with the teacher, development of a project work, implementation and simulation of the project, verification of its functionalities.
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3
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ING-INF/04
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-
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24
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Other activities
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ITA |
20810237 -
Laboratorio di simulation based design
(objectives)
Obiettivi formativi: provide to the students of the master program in aeronautical engineering the competences and the skills to effectively setup, conduct and interpret numerical simulations in a multidisciplinary design context. TOPIC Tools, software and textbooks Setup of the computational environment Assessment of the computational environment: coding, compilation, execution, i/o, post–processing Linear algebra problems: matrix multiplication, linear systems Coding practices for performance: cache–miss minimization Use of external libraries. Eigenproblems Polynomial interpolation Integration of ODE: explicit/implicit methods, Liapunov stability
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3
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ING-IND/04
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24
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Other activities
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ITA |
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Optional Group:
Laboratori a scelta dello Studente - (show)
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6
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20810040 -
Laboratorio di aerodinamica
(objectives)
Laboratory objectives: to acquire advanced skills on the main analytical, numerical and experimental methodologies on aerodynamics and aeroacoustics in agreement with a project proposal established with the students.
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6
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ING-IND/06
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-
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-
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48
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-
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Elective activities
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ITA |
20810045 -
Laboratorio aeroelasticità dei rotori
(objectives)
STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE METHODOLOGIES ADOPTED FOR THE HELICOPTER FLIGHT MECHANICS ANALYSIS, WHICH IS DOMINATED BY MAIN ROTOR BEHAVIOUR. IN PARTICULAR, PHYSICAL PHENOMENA INVOLVED IN ROTOR AEROELASTICITY AND THE MATHEMATICAL MODEL SUITABLE FOR THEIR DESCRIPTION ARE DESCRIBED. FURTHERMORE, VIBRATION AND NOISE INDUCED BY ROTOR AEROELASTIC RESPONSE, WHICH ARE IMPORTANT ISSUES DEALT WITH BY MODERN HELICOPTER DESIGN, ARE DESCRIBED AND THEIR MDELLING IS BRIEFLY OUTLINED.
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6
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ING-IND/04
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-
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48
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Elective activities
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ITA |
20810291 -
Laboratorio di Simulation Based Design
(objectives)
Obiettivi formativi: provide to the students of the master program in aeronautical engineering the competences and the skills to effectively setup, conduct and interpret numerical simulations in a multidisciplinary design context. TOPIC Tools, software and textbooks Setup of the computational environment Assessment of the computational environment: coding, compilation, execution, i/o, post–processing Linear algebra problems: matrix multiplication, linear systems Coding practices for performance: cache–miss minimization Use of external libraries. Eigenproblems Polynomial interpolation Integration of ODE: explicit/implicit methods, Liapunov stability Numerical integration: Newton–Cotes quadratures, Gaussian quadratures Numerical statistics: mean, standard deviation, skewness, kurtosis. Evaluation of uncertainty: Monte Carlo method Systems of non–linear differential equations. Oscillators, chaotic systems, Lorenz attractor Coding practices for performance: multithreading, message–passing
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6
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ING-IND/04
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-
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48
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Elective activities
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ITA |
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801818 -
STRUCTURAL DESIGN OF AIRCRAFT
(objectives)
AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE THE FUNDAMENTAL METHODOLOGIES ADOPTED FOR THE CONCEPTUAL DESIGN OF COMMERCIAL AIRCRAFT STARTING FROM THE MISSION REQUIREMENTS AND TAKING INTO ACCOUNT ALL THE MAJOR TECHNICAL, REGULATION AND ENVIRONMENTAL CONSTRAINTS. THE DESIGN IS CONCEIVED IN AN INTEGRATED MULTIDISCIPLINARY FASHION, WITH A CAREFUL ANALYSIS OF THE MOST ADVANCED OPTIMIZATION TECHNIQUES. DURING THE COURSE, THE STUDENTS ARE INVOLVED IN THE COMPLETE DESIGN OF A REALISTIC CONFIGURATION.
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9
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ING-IND/04
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Core compulsory activities
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ITA |
20801826 -
AEROELASTICITY
(objectives)
STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE METHODOLOGIES APPLIED IN AERONAUTICS FOR THE ANALYSIS OF AEROELASTIC PROBLEMS. THESE CONCERN FLUID-STRUCTURE INTERACTIONS, WITH ATTENTION TO INSTABILITY PHENOMENA LIKE FLUTTER AND DIVERGENCE. AEROELASTIC FORMULATIONS FOR 2D AND 3D WING MODELS ARE OBTAINED BY COUPLING STRUCUTRAL DYNAMMICS EQUATIONS WITH UNSTEADY AERODYNAMIC THEORIES, AND THEN SOLUTION METHODS ARE PRESENTED AND DISCUSSED.
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9
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ING-IND/04
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72
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
gruppo OPZIONALE Affine integrative 9 CFU - (show)
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20801744 -
MATERIALS TECHNOLOGY FOR AERONAUTICS
(objectives)
1. To provide students with the know-how for the correct and timely selection of materials for the most relevant aeronautical application, even by the use of recently developed software; 2. To provide students with the basic knowledge on structural materials for aeronautics and aerospace, including polymer matrix composites, light alloys, super-alloys for high-temperature applications, advanced ceramics and coatings ()structure-property-process correlations and applications for components in aircrafts); 3. To provide students with the fundamentals of corrosion and wear, with specific reference to the main advanced engineering aspects of such degradation phenomena; 4. To provide students with the most important concepts of surface engineering and the applications to aeronautical and aerospace engineering; 5. To provide students with the fundamental aspects of advanced microstructural characterization of materials for aeronautics and aerospace, including optical and electron microscopy, focused ion beam microscopy); 6. To provide students with the main know-how on micro- and nano-mechanical characterization of materials for aeronautics (including micro-and nano-indentation and atomic force microscopy). Students will acquire required knowledge and expertise for (1) the proper selection of suitable materials on the basis of design specifications, (2) understanding the main processes and heat treatments required for microstructural control of advanced materials for aeronautics and aerospace, (3) understanding the corrosion and wear mechanisms in aerospace materials, (4) understanding the main applications and concepts of recent surface engineering and coating technologies
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9
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ING-IND/22
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20810249 -
CONTROLLI AUTOMATICI
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Also available in another semester or year
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20801821 -
INTERACTIONS BETWEEN MACHINES AND THE ENVIRONMENT
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Also available in another semester or year
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20801825 -
TURBOMACHINES
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Also available in another semester or year
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20801835 -
INTERNAL COMBUSTION ENGINES
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Also available in another semester or year
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20801838 -
OLEODYNAMICS AND PNEUMATICS
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Also available in another semester or year
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20801715 -
MACHINES AND ELECTRIC OPERATIONS
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Also available in another semester or year
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20810385 -
Electric propulsion Systems (energy aspects and powertrain characteristics)
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
gruppo OPZIONALE Affine integrative 6 CFU - (show)
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6
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20801959 -
DIGITAL CONTROL
(objectives)
Students who successfully complete the course will demonstrate knowledge and understanding of: - z transform analysis of sampled data feedback loops - a suite of techniques for digital controller design - expressing real engineering problems as an exercise in linear digital controller design - choice of appropriate design methodology - choice of performance analysis tools - ability to program control system design and analysis problems in matlab - ability to use the matlab control toolbox - ability to successfully design a linear digital controller - write and debug a matlab program - formulate a digital control problem, design a solution, and test the result by simulating it via matla
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6
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ING-INF/04
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54
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20810322 -
Artificial intelligence e machine learning
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Also available in another semester or year
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20801686 -
DATABASES
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Also available in another semester or year
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20801648 -
PROBABILITY AND STATISTICS
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Also available in another semester or year
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20801832 -
FINAL EXAM
(objectives)
Based on the technical and scientific skills acquired during the degree programme, the student will develop an original and individual project work that will be described in the MSc thesis. The student work will be supervised by a faculty member.
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Final examination and foreign language test
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ITA |
Optional Group:
Laboratori a scelta dello Studente - (show)
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20810040 -
Laboratorio di aerodinamica
(objectives)
Laboratory objectives: to acquire advanced skills on the main analytical, numerical and experimental methodologies on aerodynamics and aeroacoustics in agreement with a project proposal established with the students.
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6
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ING-IND/06
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Elective activities
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ITA |
20810045 -
Laboratorio aeroelasticità dei rotori
(objectives)
STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE METHODOLOGIES ADOPTED FOR THE HELICOPTER FLIGHT MECHANICS ANALYSIS, WHICH IS DOMINATED BY MAIN ROTOR BEHAVIOUR. IN PARTICULAR, PHYSICAL PHENOMENA INVOLVED IN ROTOR AEROELASTICITY AND THE MATHEMATICAL MODEL SUITABLE FOR THEIR DESCRIPTION ARE DESCRIBED. FURTHERMORE, VIBRATION AND NOISE INDUCED BY ROTOR AEROELASTIC RESPONSE, WHICH ARE IMPORTANT ISSUES DEALT WITH BY MODERN HELICOPTER DESIGN, ARE DESCRIBED AND THEIR MDELLING IS BRIEFLY OUTLINED.
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6
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ING-IND/04
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Elective activities
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ITA |
20810291 -
Laboratorio di Simulation Based Design
(objectives)
Obiettivi formativi: provide to the students of the master program in aeronautical engineering the competences and the skills to effectively setup, conduct and interpret numerical simulations in a multidisciplinary design context. TOPIC Tools, software and textbooks Setup of the computational environment Assessment of the computational environment: coding, compilation, execution, i/o, post–processing Linear algebra problems: matrix multiplication, linear systems Coding practices for performance: cache–miss minimization Use of external libraries. Eigenproblems Polynomial interpolation Integration of ODE: explicit/implicit methods, Liapunov stability Numerical integration: Newton–Cotes quadratures, Gaussian quadratures Numerical statistics: mean, standard deviation, skewness, kurtosis. Evaluation of uncertainty: Monte Carlo method Systems of non–linear differential equations. Oscillators, chaotic systems, Lorenz attractor Coding practices for performance: multithreading, message–passing
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6
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ING-IND/04
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Elective activities
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ITA |
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22902343 -
STUDENT'S CHOICE OF COURSE
(objectives)
The Didactic Board suggests a list of laboratories available on the website of the Didactic Board (https://ingegneria.uniroma3.it/didattica/ingegneria-meccanica-aeronautica/). However, the student can choose alternative training activities in line with the training path, according to the rules defined in the Didactic Regulations (https://ingegneria.uniroma3.it/didattica/regolamenti-didattici/). An evaluation of eligibility is assigned to both the activities chosen by the student and the additional training skills.
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8
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Elective activities
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ITA |
20802034 -
Additional skills
(objectives)
The Didactic Board suggests a list of laboratories available on the website of the Didactic Board (https://ingegneria.uniroma3.it/didattica/ingegneria-meccanica-aeronautica/). However, the student can choose alternative training activities in line with the training path, according to the rules defined in the Didactic Regulations (https://ingegneria.uniroma3.it/didattica/regolamenti-didattici/). An evaluation of eligibility is assigned to both the activities chosen by the student and the additional training skills.
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Other activities
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ITA |
Optional Group:
Altre conoscenze utili per l'inserimento nel mondo del lavoro - (show)
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20810039 -
Laboratorio di aerodinamica
(objectives)
Laboratory objectives: to acquire advanced skills on the main analytical, numerical and experimental methodologies on aerodynamics and aeroacoustics in agreement with a project proposal established with the students.
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ING-IND/06
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Other activities
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ITA |
20810234 -
Laboratorio aeroelasticità dei rotori
(objectives)
STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE METHODOLOGIES ADOPTED FOR THE HELICOPTER FLIGHT MECHANICS ANALYSIS, WHICH IS DOMINATED BY MAIN ROTOR BEHAVIOUR. IN PARTICULAR, PHYSICAL PHENOMENA INVOLVED IN ROTOR AEROELASTICITY AND THE MATHEMATICAL MODEL SUITABLE FOR THEIR DESCRIPTION ARE DESCRIBED.
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ING-IND/04
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Other activities
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ITA |
20810052 -
Laboratorio di robotica
(objectives)
The module is aimed to gain competences in the field of industrial and service robotics and understand the design of a complex control system for robot manipulators. Activities include individual study, meetings with the teacher, development of a project work, implementation and simulation of the project, verification of its functionalities.
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3
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ING-INF/04
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Other activities
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ITA |
20810237 -
Laboratorio di simulation based design
(objectives)
Obiettivi formativi: provide to the students of the master program in aeronautical engineering the competences and the skills to effectively setup, conduct and interpret numerical simulations in a multidisciplinary design context. TOPIC Tools, software and textbooks Setup of the computational environment Assessment of the computational environment: coding, compilation, execution, i/o, post–processing Linear algebra problems: matrix multiplication, linear systems Coding practices for performance: cache–miss minimization Use of external libraries. Eigenproblems Polynomial interpolation Integration of ODE: explicit/implicit methods, Liapunov stability
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ING-IND/04
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Other activities
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ITA |
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