Degree Course: Electronic engineering for industry and innovation
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
Nell'ambito delle proprie competenze i laureati saranno in grado di assumere decisioni autonome in progetti anche di grandi dimensioni e di partecipare attivamente alle responsabilità di decisione in contesti multidisciplinari.
Tale obiettivo sarà perseguito tramite i corsi di insegnamento ad orientamento progettuale e la tesi di laurea magistrale e sarà verificato con gli esami di profitto e l'esame di laurea magistrale.Abilità comunicative
I laureati magistrali saranno in grado di comunicare in maniera efficace le proprie idee e interagire su argomenti e tematiche sia strettamente disciplinari che interdisciplinari, anche ad alto livello.
Tale obiettivo sarà perseguito attraverso gli esami, gli eventuali tirocinii e la prova finale di laurea e sarà verificato con gli esami di profitto e l'esame di laurea magistrale.Capacità di apprendimento
I laureati saranno in grado di aggiornarsi professionalmente in maniera autonoma, mentre gli studenti migliori e più motivati potranno procedere anche nel campo della ricerca scientifica.
Tale obiettivo sarà perseguito attraverso l'introduzione di componenti seminariali, di ricerca bibliografica e di elementi di ricerca scientifica all'interno di specifici corsi di insegnamento e attraverso la tesi di laurea magistrale.
Sarà verificato attraverso i relativi esami di profitto e l'esame di laurea magistrale.Requisiti di ammissione
Per l'accesso alla Laurea magistrale in Ingegneria elettronica per l'industria e l'innovazione è richiesto il possesso delle lauree di primo livello nelle Classi dell' Ingegneria dell'Informazione (di cui al D.M.509/1999 o D.M.270/2004) con riconoscimento integrale dei 180 crediti previsti nel piano di studi di primo livello.
Può avvenire anche a partire dalle lauree delle classi L-9 Ingegneria industriale e L-30 Scienze e tecnologie fisiche attraverso un'attenta valutazione del curriculum dello studente.
Le modalità per la verifica delle conoscenze richieste per l'accesso sono definite all'interno del Regolamento Didattico.
E' inoltre richiesto allo studente di essere capace di comunicare
efficacemente, in forma scritta e orale, in almeno una lingua europea diversa dall'italiano.
Il riconoscimento dell'idoneità linguistica è effettuato sulla base del superamento di prove di verifica effettuate presso il Centro Linguistico di Ateneo di Roma Tre o dellAteneo di provenienza, come specificato nel Regolamento Didattico del Corso di laurea Magistrale.Prova finale
La prova finale si realizza attraverso la presentazione e discussione di una relazione scritta avente per oggetto un progetto originale sviluppato dallo studente in modo autonomo sotto la guida di relatori e co-relatori nominati dal collegio didatticoOrientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell'offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all'iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
• Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Il Corso di Studio in breve
Obiettivo del Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria elettronica per l'industria e l'innovazione è la formazione di una figura professionale capace di progettare, sviluppare, programmare e gestire tecnologie, componenti e sistemi elettronici nel vasto campo di applicazioni della moderna Ingegneria elettronica.
La figura professionale è quella di un laureato di alto livello che guarda al futuro ma anche alle necessità correnti dell'Industria elettronica, esperto dei singoli componenti, da cui dipende in modo critico la spinta innovativa, ma con una solida competenza anche a livello di sistema, da cui dipende la capacità di traduzione in applicazioni dei sistemi elettronici analogici e digitali quali parti indivisibili di una catena di regolazione, ottimizzazione e supporto ai processi industriali.
Il Corso di Laurea si propone quindi di formare un ingegnere capace di progettare sistemi embedded a partire dalla definizione delle specifiche fino alla fase realizzativa dei prototipi; collaudare e verificare la sicurezza e l'affidabilità dei componenti e sistemi sviluppati, identificare e risolvere problemi di pianificazione, progettazione, ingegnerizzazione, produzione e monitoraggio delle prestazioni di componenti, dispositivi, apparati, sistemi e servizi in campo elettronico.
Questo ingegnere conosce le tecnologie dei dispositivi e le metodologie finalizzate all'innovazione dei processi produttivi e all'ottimizzazione delle applicazioni proprie dell'Ingegneria elettronica, ma ha anche la capacità di progettare e gestire sistemi e servizi nel settore delle Amministrazioni pubbliche e delle imprese private.
L'ingegnere elettronico per l'industria e l'innovazione è dunque preparato ad affrontare gli aspetti scientifici specifici dell'ingegneria moderna che, sempre più interdisciplinari, richiedono la conoscenza di dispositivi, sistemi e metodi basati su una tecnologia e una comprensione scientifica d'avanguardia oltre la padronanza delle relative metodologie di analisi e realizzazione.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
corso_generico
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801707 -
CHEMISTRY OF TECHNOLOGY
(objectives)
The course has the task of increasing the knowledge in chemical process technology related to electronics, both well-established industrially but also more innovative ones.
|
6
|
CHIM/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20802050 -
CIRCUITS AND ELECTRICAL SYSTEMS
(objectives)
The course aims at providing students of the master degree the basic concepts of analysis methods of systems for the generation, the conversion and the transmission of electrical energy. The guiding principles of the design of systems and equipment for power electrical distribution and for hv and lv electrical installations are also treated.
|
9
|
ING-IND/31
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810065 -
OPTICS AND QUANTUM ELECTRONICS
(objectives)
- to make the student familiar with the principal experimental results who led to the reformulation of physics needed in order for atomic phenomena to be adequately described; - to introduce students to the concept wave function and to Schroedinger's equation; - to provide those mathematical tools needed to solve some problems concerning simple quantum systems (potential well, harmonic oscillator); - to provide a quantum interpretation about the behaviour of some complex systems (like for instance hydrogen-like atoms, spin, field quantization, band theory, effective mass)
|
|
20810065-1 -
QUANTUM ELECTRONICS
(objectives)
- to make the student familiar with the principal experimental results who led to the reformulation of physics needed in order for atomic phenomena to be adequately described; - to introduce students to the concept wave function and to Schroedinger's equation; - to provide those mathematical tools needed to solve some problems concerning simple quantum systems (potential well, harmonic oscillator); - to provide a quantum interpretation about the behaviour of some complex systems (like for instance hydrogen-like atoms, spin, field quantization, band theory, effective mass)
|
6
|
FIS/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810065-2 -
OPTICS
(objectives)
- to make the student familiar with the principal experimental results who led to the reformulation of physics needed in order for atomic phenomena to be adequately described; - to introduce students to the concept wave function and to Schroedinger's equation; - to provide those mathematical tools needed to solve some problems concerning simple quantum systems (potential well, harmonic oscillator); - to provide a quantum interpretation about the behaviour of some complex systems (like for instance hydrogen-like atoms, spin, field quantization, band theory, effective mass)
|
6
|
FIS/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20810110 -
ADVANCED ELECTROMAGNETICS
(objectives)
The course provides solid understanding of advanced electromagnetic phenomena, with particular emphasis on the propagation of electromagnetic waves in guided structures and the interaction of the electromagnetic field with natural/artificial/biological materials. The considered applicative scenarios will be in wireless systems and bio-electromagnetics.
|
9
|
ING-INF/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
20801888 -
POWER ELECTRONICS
(objectives)
Understanding configurations and operating characteristics of static power apparatus that use semiconductor devices for achieving the controlled conversion of electric energy. Learning how to use of electronic power converters in the main areas of application such as electrical drives, uninterrupted power supply (ups) systems, distributed generation of electric power from renewable sources and improved management of energy storage systems.
|
9
|
ING-IND/32
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20802093 -
PROGRAMMABLE ELECTRONIC SYSTEMS
(objectives)
The course allows the students to acquire the knowledge and the ability to apply design techniques for digital systems in general and in particular with programmable platforms. The course analyzes the typical structure and the technology of modern programmable electronic components, develops the ability to design a digital electronic system from specifications to implementation and experimental verification of the behavior, the ability to draft a technical report on the design and characterization of a component or digital electronic system.
|
9
|
ING-INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810069 -
SOLID STATE MEASURING DEVICES
(objectives)
The student is expected to develop an understanding of the basic processes at the foundation of the solid-state devices, in order to understand the appropriate use and limitations of several families of measuring devices. The course introduces the basic properties of metals, semiconductors, dielectrics etc. that are at the heart of the correct operation of many solid-state sensors and measuring devices. On the basis of these general properties, the prominent features of solid-state sensors (for magnetic field, temperature, radiation,...) are described. Finally, some solid-state devices of interest to metrology are introduced.
|
9
|
ING-INF/07
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
OPZIONALE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
1 INSEGNAMENTO OBBLIGATORIO - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20801862 -
ANTENNAS AND PROPAGATION
(objectives)
The course aims to complete training on antennas received in previous courses, particularly in relation to the study and design of aperture antennas, planar antennas and arrays of antennas. It also introduces the problem of electromagnetic scattering from structures present in the air or in the soil. Areas of application: biomedical industry, electrical, electronics and telecommunications.
|
9
|
ING-INF/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810068 -
ELECTRONIC DESIGN
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
Opzionali - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20801862 -
ANTENNAS AND PROPAGATION
(objectives)
The course aims to complete training on antennas received in previous courses, particularly in relation to the study and design of aperture antennas, planar antennas and arrays of antennas. It also introduces the problem of electromagnetic scattering from structures present in the air or in the soil. Areas of application: biomedical industry, electrical, electronics and telecommunications.
|
9
|
ING-INF/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801912 -
METAMATERIALS
|
Also available in another semester or year
|
20802052 -
FUNDAMENTALS OF PHOTOVOLTAICS
|
Also available in another semester or year
|
20802122 -
Sensors and transducers
(objectives)
The aim of the course is to describe the principles of operation of the main ultrasonic sensors and transducers. They will be provided to students the basic knowledge of the acousto-electronic, in order to give the tools for the analysis and simulation of transduction systems. Particular emphasis will be given to the capacitive micromachined transducers on silicon, which represent the state of the art of the microsensors integrated technology. During the course there is a part of practice in the laboratory.
|
6
|
ING-INF/01
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810064 -
ELECTRONICS OF SOLID STATE DEVICES
(objectives)
The course is designed to illustrate the operation of major semiconductor devices based on homo and heterojunctions; their connection to the outside world, the formation of ohmic and schottky contacts used in micro and nanoelectronics. The student will study the characteristics at low frequency of field effect transistors, photodiodes and LED as well as the solid state laser.
|
6
|
ING-INF/01
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810067 -
ELECTRONICS LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20810068 -
ELECTRONIC DESIGN
|
Also available in another semester or year
|
20810084 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR ANTENNA SYSTEMS
|
Also available in another semester or year
|
20810086 -
EXPERIMENTAL SUPERCONDUCTIVITY
(objectives)
The learner will acquire information on: applications of superconductivity, the main experimental methods employed on superconductors, the basics of the main theoretical models. He/she will be able to identify the specific features of superconductivity that are exploited in superconductor-based systems and devices.
|
6
|
ING-INF/07
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810138 -
ADVANCED ELECTROMAGNETIC COMPONENTS AND CIRCUITS
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
OPZIONALE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
1 INSEGNAMENTO OBBLIGATORIO - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20801862 -
ANTENNAS AND PROPAGATION
|
Also available in another semester or year
|
20810068 -
ELECTRONIC DESIGN
(objectives)
The aim of this course is to provide the fundamentals of electronic design in terms of both synthesis and analysis methodologies. The course is focused on electronic system architecture for the processing of signals coming from front-end amplifiers and directed to output stages, after suitable analog to digital (A/D) and digital to analog (D/A) conversion. Special attention will be given to the definition of design specifications, including DC and AC, distortion and noise, as well as A/D and D/A conversion techniques. The course includes a detailed analysis of a set of projects with applications in consumer electronics, telecommunications, industrial and medical electronics.
|
9
|
ING-INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
Opzionali - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20801862 -
ANTENNAS AND PROPAGATION
|
Also available in another semester or year
|
20801912 -
METAMATERIALS
(objectives)
The course aim at giving the student the tools for the analysis and the design of innovative micro- and nano-electronics devices based on the employment of metamaterials.
|
9
|
ING-INF/02
|
63
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802052 -
FUNDAMENTALS OF PHOTOVOLTAICS
(objectives)
The course provides basic understanding of physics and technology of photovoltaic devices, from first generation silicon solar cells (crystalline, polycrystalline, amorphous) to second (thin-films technology) and third generation (multi-junction) solar cells. The course deals with devices, modules and systems and includes an introduction to storage and distribution of solar energy. The objective is to provide the specific knowledge for the design, analysis and characterization of solar cells and systems. The course includes a number of laboratory experiments on solar cells and SPICE simulations
|
6
|
ING-INF/01
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802122 -
Sensors and transducers
|
Also available in another semester or year
|
20810064 -
ELECTRONICS OF SOLID STATE DEVICES
|
Also available in another semester or year
|
20810067 -
ELECTRONICS LABORATORY
(objectives)
Electronics Laboratory is an experimental lab course that provides the fundamentals of electronic design, simulation, construction, test and debugging of analog and digital electronic circuits. Lectures will be devoted to design strategies and methods. The intensive use of PSpice simulation will allow fast circuit verification before its fabrication. The course will include several measurement techniques to perform the experimental tests. Expected results are the ability to design electronic circuits for both analog and digital signal processing, the knowledge of the characteristics of the major electronic components and skills in the use of PSpice simulator, combined with the ability to measure electrical quantities with laboratory instrumentation.
|
6
|
ING-INF/01
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810068 -
ELECTRONIC DESIGN
(objectives)
The aim of this course is to provide the fundamentals of electronic design in terms of both synthesis and analysis methodologies. The course is focused on electronic system architecture for the processing of signals coming from front-end amplifiers and directed to output stages, after suitable analog to digital (A/D) and digital to analog (D/A) conversion. Special attention will be given to the definition of design specifications, including DC and AC, distortion and noise, as well as A/D and D/A conversion techniques. The course includes a detailed analysis of a set of projects with applications in consumer electronics, telecommunications, industrial and medical electronics.
|
9
|
ING-INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810084 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR ANTENNA SYSTEMS
(objectives)
Antennas are fundamental components of modern wireless communication systems for smart environments such as pervasive systems for distributed information and computing, advanced space systems, intelligent transportation systems. This course aims at providing a selection of advanced topics in antenna engineering, including analytical and numerical techniques: theory and applications of periodic structures; resonant and traveling-wave antennas for terrestrial and space communication systems; smart and MIMO antenna arrays; numerical techniques based on differential formulations (finite differences in time and frequency) and on boundary integral formulations (method of moments); the main commercial CAD tools for antennas based on the above numerical techniques will also be illustrated.
|
9
|
ING-INF/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810086 -
EXPERIMENTAL SUPERCONDUCTIVITY
|
Also available in another semester or year
|
20810138 -
ADVANCED ELECTROMAGNETIC COMPONENTS AND CIRCUITS
(objectives)
The course presents the design of electromagnetic components and circuits in modern and advanced applications, including wireless communications, circuits, microwave and optical components and devices, microwave communications and radar, power generation, transfer, and harvesting, with a special emphasis on the innovation brought by artificial electromagnetic materials and metamaterials.
|
6
|
ING-INF/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
|
Optional Group:
OPZIONALE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20801749 -
ELECTRICAL ENERGETICS
(objectives)
The course provides to supply the students the basic knowledge of the energy technologies related to electric energy generation taking into account the energy needs in the industrial and civil sector. Basic instruments and information will be supplied to better understand problems related the distributed energy generation particulary concerning electricity produced by renewable energy sources (photovoltaic, wind, fuelcell – hydrogen, etc.) Including energy storage systems. For the above mentioned energy systems will be analyzed and discussed the problems related to the grid connection and all active components and systems to assure the best quality of the energy distributed.
|
6
|
ING-IND/32
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801920 -
STATIC POWER CONVERTORS DESIGN
(objectives)
The lessons will present dynamic modeling and methodologies for power electronic converters design. The students will face design problems with reference to technical specifications and required performances.
|
9
|
ING-IND/32
|
63
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810070 -
SUSTAINABILITY AND ENVIRONMENTAL IMPACT
|
Also available in another semester or year
|
20810066 -
ELECTROTECHNICS FOR ENERGY SYSTEMS
(objectives)
The aim of the course is to discuss the main energy conversions to deliver, to manage and to storing electrical energy. The optimization of the different systems for enhancing efficiency and the environmental impact as weel as Renewable energies and the energy storage will be widely analyzed.
|
6
|
ING-IND/31
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801923 -
ELECTRICAL SAFETY
|
Also available in another semester or year
|
20810085 -
SIMULATION METHODS FOR ELECTRONIC & ELECTRIC SYSTEMS
(objectives)
The course objective is to provide to students suitable lectures about scientific computing and procedures for electric and electronics applications, in order to understand and to design simulation software.
|
6
|
ING-IND/31
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
20802015 -
TRAINING
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
20802113 -
ART. 10, COMMA 5, LETTERA D
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20802091 -
FINAL EXAM
|
9
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20810000 -
A SCELTA STUDENTE
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |