Degree Course: Educational science
A.Y. 2017/2018
Autonomia di giudizio
Al termine del CdL gli studenti devono essere in grado di raccogliere, interpretare e riflettere sui dati relativi al proprio campo di studio, dimostrando di avere acquisito un atteggiamento scientifico e di avere capacità critica e autocritica, relativamente alle realtà sociali, culturali e territoriali.
In particolare, gli studenti devono sviluppare:
- capacità di interpretare i segni e i significati della comunicazione sociale e di saperli contestualizzare in termini storici e di sistema;
- capacità di analizzare una situazione problematica da più punti di vista;
- capacità di ricostruire le cause che hanno determinato una certa situazione problematica, anche attribuendo loro pesi relativi opportunamente differenziati;
- capacità di rilevare contraddizioni in una situazione;
- capacità di controllare la rilevanza e il significato degli elementi caratteristici di una situazione educativa che si realizza in presenza oppure on line;
- capacità di trarre delle conclusioni in base a una pluralità di fatti osservati o desunti.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata nelle attività seminariali e laboratoriali, che si realizzano sia in presenza che on line, previste a integrazione della didattica interattiva sviluppata nelle lezioni: in particolare, le attività formative realizzate in gruppi di lavoro risultano significative per l'acquisizione di efficaci e autonome strategie decisionali.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, tra l'altro, nello svolgimento di attività di problem solving e di studio di caso, con la riflessione orale e scritta sulle esperienze di tirocinio, oltre che attraverso la valutazione della prova finale.Abilità comunicative
Al termine del CdL gli studenti devono essere in grado di presentare informazioni, idee, problemi e soluzioni a diversi destinatari, specialisti e non.
Ciò significa sviluppare le competenze strumentali (scrittura, espressione orale, informatica e lingue straniere) in modo da favorire la capacità di relazionarsi positivamente con gli altri e di contribuire al lavoro di gruppo.
Specifiche competenze comunicative sono relative all'abilità nella gestione delle emozioni implicate in tutte le relazioni educative e rimandano alle capacità di:
- conoscere e riconoscere delle proprie emozioni e di quelle altrui;
- controllare le emozioni eccessive quando le circostanze lo richiedono;
- dimostrare disponibilità all'ascolto;
- coinvolgere altre persone e dare loro importanza;
- prevenire e mediare conflitti;
- adottare un atteggiamento positivo improntato ad apertura mentale ed estroversione.
Le abilità comunicative sono acquisite sia nelle attività collaborative laboratoriali e seminariali previste a integrazione della didattica interattiva sviluppata nelle lezioni in presenza, sia nella discussione condivisa nel gruppo di apprendimento su esperienze e materiali prodotti dallo studente (relazioni di tirocinio ed elaborati scritti e/o multimediali su argomenti assegnati nell'ambito dei singoli insegnamenti); sia negli insegnamenti specificamente dedicati (in particolare, lingue e abilità informatiche).
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, tra l'altro, attraverso la valutazione dei materiali prodotti dallo studente, oltre che attraverso la valutazione dei tirocini e della prova finale.
Capacità di apprendimento
Il CdL sollecita le abilità necessarie a intraprendere studi successivi con un alto grado di autonomia, per integrarsi nel mondo del lavoro in continua evoluzione e far parte attiva della società.
Ciò significa:
- acquisire le capacità di apprendimento necessarie per la crescita culturale, per lo sviluppo e l'aggiornamento professionale e per intraprendere nuovi studi con un alto grado di autonomia;
- essere in grado di accedere alla letteratura scientifica prodotta anche in una seconda lingua europea, oltre alla propria.
Le capacità di apprendimento sono sviluppate attraverso la partecipazione a tutte le attività formative proposte che facilitano la crescita culturale, lo sviluppo e l'aggiornamento professionale e l'autonomia verso successivi percorsi di studio.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la valutazione delle prove di profitto dei singoli insegnamenti, oltre che attraverso la valutazione dei tirocini e della prova finale.
Requisiti di ammissione
Oltre a un diploma di scuola media superiore, o altro titolo conseguito all'estero e riconosciuto idoneo, per l'ammissione al Corso di laurea sono richieste abilità e conoscenze non strettamente o necessariamente connesse al tipo di scuola secondaria superiore frequentata.
Si tratta di competenze di base e trasversali (comprensione della lettura, abilità logico-linguistiche e logico-matematiche), di conoscenze di cultura generale, lingua italiana, lingua inglese, competenze informatiche di base.
Per accertare il possesso di tali conoscenze e competenze, si prevede la somministrazione, agli studenti che intendono immatricolarsi, di un test, i cui risultati non precludono l'iscrizione al Corso ma permettono la diagnosi precoce delle lacune di preparazione.
Le informazioni così raccolte saranno utilizzate per organizzare percorsi di recupero calibrati sui profili degli allievi e, solitamente, attuati durante il I anno di corso.
Prova finale
La prova finale può essere costituita da un lavoro di:
- sviluppo, approfondimento e sistematizzazione teorica e metodologica dell'esperienza di tirocinio esterno attraverso la predisposizione di un elaborato che esprima la capacità di riflessione sulle situazioni esperienziali e lavorative effettuate senza trascurare la dimensione teorica.
- analisi critico e comparativa di teorie, metodologie, tecniche anche sulla base di indagini empiriche, osservative e sperimentali relative a un tema pertinente con le caratteristiche del Corso di Laurea.Orientamento in ingresso
ATTIVITA’ ORGANIZZATE A LIVELLO DI ATENEO
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell’anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
- Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
- Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
- Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
ATTIVITÀ ORGANIZZATE DAL DIPARTIMENTO PER IL CORSO DI LAUREA
Gli studenti del corso di laurea oltre ad usufruire delle attività promosse a livello di Ateneo possono fruire di ulteriori attività e servizi realizzati dal Dipartimento di Scienze della Formazione, a cui il corso di laurea appartiene.
Per l'orientamento in ingresso, in particolare, gli studenti del corso di laurea hanno a disposizione anche il Servizio di Tutorato Matricole (S.Tu.M.).
Il servizio, curato da docenti del Dipartimento e da studenti laureandi che svolgono la funzione di tutor, si propone di:
- facilitare l'inserimento attivo delle matricole nei corsi di studio;
- migliorare l'accessibilità alle informazioni utili;
- offrire un sostegno nel percorso universitario di ogni studente;
- promuovere tra studenti la costituzione di gruppi di studio.
Il funzionamento dello S.Tu.M è assicurato dall'inizio alla fine delle attività didattiche (ottobre-maggio) e trova collocazione nell'atrio posto al piano terra di Piazza della Repubblica 10.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea della durata triennale fornisce conoscenze, competenze e capacità finalizzate ad operare nei diversi settori professionali connessi alle scienze dell'educazione e della formazione.
Un importante obiettivo del corso di laurea è quello di sviluppare nei laureati una mentalità critica e progettuale, sempre più necessaria per misurarsi con i processi educativi e formativi ad alto tasso di complessità.
Il Corso di laurea, per far fronte alle differenti esigenze degli studenti, si articola nella modalità convenzionale (in presenza) e nella modalità teledidattica (a distanza).
La modalità in teledidattica (online) intende, in particolare, rivolgersi a quegli studenti che, per differenti ragioni, non sono in condizione di frequentare i corsi in presenza ma è naturalmente aperta a tutti.
Tale modalità, infatti, costituisce un terreno di sperimentazione aperto a tutti per lo sviluppo innovativo di materiali didattici, di modalità di interazione on line e di modalità di apprendimento che potranno essere utilizzati, anche come ampliamento dell'offerta formativa, negli insegnamenti in presenza del corso di Scienze dell'Educazione.
In particolare, il corso consente di acquisire:
- conoscenze di base in rapporto ai fondamenti storici, teorici, metodologici delle discipline di base e caratterizzanti nei settori della pedagogia, della psicologia, della sociologia, della storia e della filosofia;
- conoscenze teoriche e capacità operative di base nei settori della pedagogia e delle scienze dell'educazione per analizzare realtà sociali, culturali e territoriali e per elaborare, realizzare, gestire e valutare interventi e progetti educativi;
- conoscenze teoriche e competenze metodologico-didattiche relative ai settori dell'educazione e della formazione e ai processi di apprendimento-insegnamento caratteristici dell'infanzia, della preadolescenza e dell'adolescenza;
- conoscenze di base relative alle variabili distintive dello sviluppo umano con riferimento ai contesti familiari, scolastici, sociali, lavorativi ed economici e con una particolare attenzione ai contesti multiculturali e internazionali;
- conoscenze di base sulle dinamiche del mercato del lavoro, sulla formazione continua e sull'educazione degli adulti;
- conoscenze di base inerenti allo sviluppo umano, sotto gli aspetti psicologici, relazionali e di acquisizione di competenze, dalla prima infanzia all'età adulta, con riferimento alla variabile di genere e alla socializzazione differenziale dei bambini e delle bambine, con una particolare attenzione al ruolo di agenzie educative quali la famiglia, la scuola e i mass media;
- competenze di intervento, di progettazione e di formazione nei campi dell'educazione scolastica ed extra-scolastica con riferimento ai temi dell'educazione alla salute, all'ambiente, all'educazione civica, all'educazione all'Europa, all'integrazione delle popolazioni migranti e all'educazione interculturale;
- competenze relative alla gestione di rapporti interpersonali e di gruppo, e alla interazione con istituzioni e realtà territoriali nelle quali si debbano effettuare interventi educativi, con capacità di utilizzare specifici metodi e strumenti di intervento e di ricerca in campo educativo;
- competenze in rapporto all'orientamento scolastico, universitario e professionale anche di popolazioni adulte e immigrate con attenzione per i temi dell'occupazione e per gli scenari nazionali e internazionali dell'accesso al lavoro;
- capacità di analisi, progettazione, realizzazione e validazione di strumenti valutativi per il sistema educativo in contesto locale, nazionale e internazionale, anche mediante tecnologie multimediali;
- competenze specificamente finalizzate all'integrazione scolastica e sociale, al contrasto della dispersione scolastica, al superamento dell'emarginazione e del disagio sociale di specifiche popolazioni (anziani, disabili, minori, rom, soggetti detenuti nelle carceri, migranti, ecc.);
- competenze nella comunicazione di Rete e nel settore delle tecnologie digitali per la progettazione e l'impiego di ambienti per la formazione on line;
- capacità di utilizzare efficacemente, in forma scritta e orale, oltre all'italiano almeno una lingua dell'Unione Europea e di acquisire adeguate competenze e strumenti per la comunicazione e la gestione dell'informazione;
- conoscenze e competenze relative alle metodologie e alle tecniche della ricerca in ambito educativo-didattico.
Il percorso formativo prevede un primo momento di acquisizione di conoscenze di base nei settori della pedagogia, della psicologia, della sociologia, della storia e della filosofia, e un secondo momento in cui queste conoscenze saranno approfondite e concretizzate anche attraverso attività esperienziali, di laboratorio e di tirocinio esterno presso istituzioni territoriali quali asili nido, associazioni educative, scuole, case famiglia, centri di aggregazione giovanile, organizzazioni di consulenza educativa individuale e di gruppo, biblioteche, ludoteche, spazi gioco per bambini, musei, centri di formazione professionale, ecc.
Il Corso di Laurea in Scienze dell'educazione mira alla formazione di un professionista di livello intermedio che svolge funzioni intellettuali con proprie autonomia scientifica e responsabilità deontologica, con l'uso di strumenti conoscitivi specifici di tipo teorico e metodologico, in funzione di intervento e di valutazione educativi, indirizzati alla persona e ai gruppi, in vari contesti educativi e formativi (formali e non formali), per tutto il corso della vita, nonché con attività didattica, di ricerca e di sperimentazione.
Il laureato in Scienze dell'Educazione potrà operare nei confronti di persone di ogni età all'interno dei seguenti servizi e presidi pubblici e privati:
a) servizi educativi per lo sviluppo della persona e della comunità territoriale;
b) servizi educativi da 0 a 3 anni;
c) servizi extrascolastici per l'infanzia;
d) servizi educativi nelle istituzioni scolastiche; servizi extrascolastici per l'inclusione e la prevenzione del disagio e della dispersione scolastica;
e) servizi per la genitorialità e la famiglia; servizi educativi per le pari opportunità; servizi di consulenza tecnica d'ufficio in particolare nell'ambito familiare;
f) servizi educativi di promozione al benessere e alla salute; servizi per il recupero e l'integrazione con riguardo agli aspetti socio-educativi;
g) servizi di educazione formale e non formale per gli adulti;
h) servizi per anziani e servizi geriatrici;
i) servizi educativi, ludici, artistico-espressivi, sportivi, dell'animazione e del tempo libero dalla prima infanzia all'età adulta;
l) servizi per l'integrazione degli immigrati e dei rifugiati e per la formazione interculturale; servizi per lo sviluppo della cooperazione internazionale;
m) servizi del sistema penitenziario e di risocializzazione dei soggetti detenuti nella vita sociale; servizi di assistenza ai minori coinvolti nel circuito giudiziario e penitenziario;
n) servizi di educazione ambientale; servizi per la conoscenza, la salvaguardia e la valorizzazione del patrimonio dei beni culturali;
o) servizi educativi nel campo dell'informazione, comunicazione, multimedialità, promozione culturale e della lettura;
p) servizi educativi nei contesti lavorativi, nei servizi di formazione, collocamento, consulenza, orientamento e bilancio delle competenze; servizi per l'aggiornamento e per la formazione degli educatori.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
indirizzo TELEDIDATTICA
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22910020 -
Pedagogia generale
(objectives)
The course is meant to: introduce the students in the main linguistic and conceptual issues about education. Develop the students' critical consciousness and knowledge of the changing paradigms of educational theory, linked to the social, economic, political and istitutional history. Analyse the intertwined relationship between the whole society and the educational institution (schools, universities, training agencies, educational services etc.)
|
9
|
M-PED/01
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22910023 -
Psicologia generale
(objectives)
Promote in the students knowledge about the psychicologial functioning in order to develop basic skills for the recognition of psychological variables that co-determine educational phenomena.
|
9
|
M-PSI/01
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22910027 -
Informatica
(objectives)
To know the differences among various typologies of tools, software, app on desktop and mobile (pc, smartphone, tablet, cloud computing) To analyze hypertext and multimedia from web 1.0 to web 2.0 and to know the most common productivity tools To know and to use the most used elearning platforms To examine in depth the evolution of social media, social networking and social reading
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910022 -
Didattica generale
(objectives)
The course aims to: - Identify and discuss the components of teaching skills in formal and non formal education; -critically analyze the evolution of the education system and the new professional role of the teacher; - Critically compare the main theories of learning; - Describe the role of evaluation in a training process and its recursive interactions with the development of educational activities; - Acquire and use the basic methodologies for instructional design and construction of evaluation tools; - Critically examine the cognitive and social components of an environment for online training; - Develop critical reflections on course topics.
|
9
|
M-PED/03
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22910026 -
Storia contemporanea
(objectives)
The teaching aims to ensure the knowledge about the transformation of the international order after World War II until the globalization and the end of the East-West bipolarity. The course is tailored in view of an educational goal, namely offering to students a framework for an independent and critical interpretation of the political, socio-economic and cultural patterns that have led to the determination of the foreign policy guidelines during the twentieth and twenty-first centuries.
|
9
|
M-STO/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Teledidattica I anno - lingue - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22910024 -
Lingua francese
(objectives)
The formative objectives of the French course is to improve students’ French level through the study and the elaboration of complex texts, especially about educational topics. The students must have acquired, at the end of the course, a good pronunciation of French and the basic knowledge of grammar, lexicon and syntax; they must, through these competencies, be able to understand and use some texts about topics of education studies, written and oral.
|
9
|
L-LIN/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910025 -
Lingua inglese
(objectives)
The course is meant to provide an introductory pragmatic approach to the language, showing in particular the cultural specific aspects of several different texts. The main aim of the course is to stimulate a reflection on some specific use of the language.
The educational path aims at making students already possessing a pre-intermediate language level consolidate their skills, globally responding to Common European Framework of Reference for Languages level B1-B2 (see European Language Portfolio at http://www.coe.int/portfolio). The tasks proposed will particularly refer to the practicing of the main linguistic constructions, the formulation of complex phrases, the enrichment of specialized vocabulary. The skills of adapting and reformulating different kinds of texts into another language will be implemented too.
|
9
|
L-LIN/12
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
22910021 -
Storia della Pedagogia
(objectives)
The course aims to: - Identify and discuss the components of teaching skills in formal and non formal education; -critically analyze the evolution of the education system and the new professional role of the teacher; - Critically compare the main theories of learning; - Describe the role of evaluation in a training process and its recursive interactions with the development of educational activities; - Acquire and use the basic methodologies for instructional design and construction of evaluation tools; - Critically examine the cognitive and social components of an environment for online training; - Develop critical reflections on course topics.
|
9
|
M-PED/02
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
A scelta - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
22910091 -
Cultural and social Anthropology
(objectives)
The objectives of the training are: a) retrace some conceptual nodes of the debate and ethno-anthropological research, successful completion of the concept of race to the formulation of culture, to the deconstruction of the contradictions of multiculturalism, from the perspective of a new contemporary ethnography of the worlds; b) provide critical elements to address issues and problems of contemporary globalization as a complex Web of local and transnational processes; c) develop the perspective of studies of political anthropology, historical analysis of the contradictions related to the concept of ethnic identity as in reflections that define the scope of multiculturalism, placing them in connection with the reality of migration and in the study of the different forms in which old and new racism, along with other exclusionary practices, articulate processes of social construction of difference.
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910086 -
Metodi e tecniche della scrittura in educazione
(objectives)
General objective of the course will be that of endowing students with those tools necessary to project and write teaching and learning materials in different disciplinary and educational settings, being them formal and informal. Students will be asked to reflect on the lexicon and syntactical structures to be used for an effective teaching, according to the addressees’ profile, with specific reference both to teaching and learning and cultural and scientific communication in school and museum context. Students are asked as well to reflect on the level of difficulty of the texts proposed in order to transfer contents, on the choice of the kind of language used and to be used, and on the ways of representation of a certain content. They will have, then, to work on the analysis of the writing techniques related to the disciplinary fields identified, in projecting and defining a methodology of work and in the draft of texts for teaching and learning, solving educational problems submitted to their attention. Meta-objectives will be the possibility to increase both literacy abilities, often lacking as regards grammar and syntaxes and writing argumentation skills, critical thinking skills and creativity. To this aim the course is articulated in a main module (face to face and distance) and a creative writing lab where main tools for analysis and production of fiction texts (stories, novels and scripts) and non-fiction texts (press articles and short essays) will be explained.
|
9
|
M-PED/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Teledidattica - II anno Ped - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22910032 -
INTERCULTURAL EDUCATION
(objectives)
The course aims to: - understand the theoretical and practical field of intercultural education. - understand the relationship between economic and cultural factors. - recognize educational and cultural needs of immigrants. - know the history of Italian emigration in relationship with the present immigration in Italy. - describe the different strategies of inclusion of foreign students in schools.
|
9
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910033 -
SPECIAL EDUCATION
(objectives)
Students will acquire thorough knowledge regarding the following aspects inherent the discipline: a) the history and evolution of Special Pedagogy (epistemological dimension). [NB We prefer to use here Special Pedagogy and not Special Education because we referring to The Discipline and not to the area or the concept] b) the Research from the point of view of Special Pedagogy c) the debate about the current transformation from the integration school system to the inclusion one; d) the development of school policies regarding people with disabilities and with BES e) the school and social inclusion as a litmus test of the cultures, policies and practices in place in our society; f) the still open social question concerning disabled persons and their collocation into society; g) the social representations of diversity and disability mediated by arts (literature and cinema in particular).
|
9
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
22910037 -
Development of psychology
(objectives)
The course provides students with conceptual knowledge and operational tools to address issues related to the child’s psychology in educational context.
|
9
|
M-PSI/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910038 -
Social psychology
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910036 -
Moral philosophy
(objectives)
The priority objective of the course is to encourage the consideration on the moral experience, that means on the ethical quality of the human action, naturally oriented to the happiness. Moral is not only an art to happily live but it's the art to discover that happiness which is worth of man that is worth of his humanity. In this perspective, it's central the notion of virtue, elaborated from the classical ethics and reproposed in contemporary age. virtue is the personal quality that allows to give the best of oneself and to establish relationship in an equilibrated way, that is according to reason, with the world and with the others.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22910034 -
Exsperimental pedagogy
(objectives)
Specific objectives of the course will be the following: •identify the essential traits of empirical research in education; •distinguish observational and experimental research; •reflect on the characteristics of educational lexicon; • define the main methodological approaches in educational research; • draft and build hypothesis in educational research; • build research questions and design; • identify evaluation elements and functions; • reflect on evaluation functions; • classify evaluation tools; • define the relationship between teaching and evaluation; • build knowledge tests; • analyse data collected though tests; • know examples of researches in education, connected in particular with a critical use of technology in education.
|
9
|
M-PED/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910039 -
Statistics
(objectives)
The course provides basic concepts of descriptive univariate and bivariate statistics. Particular attention is devoted to the concepts of central tendency and dispersion, association and correlation.
|
9
|
SECS-S/01
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22910040 -
Aesthetics
(objectives)
The aim of the course is to provide students with aesthetic knowledge of modern interpretations of Art, the psychological and the social approach.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910035 -
Hystory of philosophy
(objectives)
a) Knowing how to define and use at the conceptual level the concepts and philosophical ideas encountered in the course of study. b) Acquire historical and cultural competences on the evolution of the concepts and ideas met, but also of authors and schools, even with an interdisciplinary approach and a historical-critical perspective. c) Be able to apply knowledge and skills learned at the reflection on the current human condition, also with reference to the fields where he expresses the educational intervention.
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
A scelta - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
22910091 -
Cultural and social Anthropology
(objectives)
The objectives of the training are: a) retrace some conceptual nodes of the debate and ethno-anthropological research, successful completion of the concept of race to the formulation of culture, to the deconstruction of the contradictions of multiculturalism, from the perspective of a new contemporary ethnography of the worlds; b) provide critical elements to address issues and problems of contemporary globalization as a complex Web of local and transnational processes; c) develop the perspective of studies of political anthropology, historical analysis of the contradictions related to the concept of ethnic identity as in reflections that define the scope of multiculturalism, placing them in connection with the reality of migration and in the study of the different forms in which old and new racism, along with other exclusionary practices, articulate processes of social construction of difference.
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910086 -
Metodi e tecniche della scrittura in educazione
(objectives)
General objective of the course will be that of endowing students with those tools necessary to project and write teaching and learning materials in different disciplinary and educational settings, being them formal and informal. Students will be asked to reflect on the lexicon and syntactical structures to be used for an effective teaching, according to the addressees’ profile, with specific reference both to teaching and learning and cultural and scientific communication in school and museum context. Students are asked as well to reflect on the level of difficulty of the texts proposed in order to transfer contents, on the choice of the kind of language used and to be used, and on the ways of representation of a certain content. They will have, then, to work on the analysis of the writing techniques related to the disciplinary fields identified, in projecting and defining a methodology of work and in the draft of texts for teaching and learning, solving educational problems submitted to their attention. Meta-objectives will be the possibility to increase both literacy abilities, often lacking as regards grammar and syntaxes and writing argumentation skills, critical thinking skills and creativity. To this aim the course is articulated in a main module (face to face and distance) and a creative writing lab where main tools for analysis and production of fiction texts (stories, novels and scripts) and non-fiction texts (press articles and short essays) will be explained.
|
9
|
M-PED/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22910088 -
Library and information science
(objectives)
Sound abilities in reading (conceived as a set of literacies: functional, multimedia, information…) are required to every citizen in order to understand the phenomena of our complex, transitional, “liquid” society, and to be able at self-orienteering and learning in such a globalised and interconnected context. Libraries, archives, documentation and information centers (and museums as well) are vital learning environments that enable their users to acquire, reinforce, improve Information Literacy and therefore a competent use of information.
Objectives: Becoming aware of the strategic relevance of information literacy and of the role played in it by libraries, especially the school library, in the learning process in a complex society.
Knowing the theoretical basic fundamentals and acquiring the techniques of Bibliography, Librarianship and Documentation, in particularly concerning: o Information and documentation as an instructional and educational resource o web 2.0 in media and information literacy education and as a means of communication and outreach of library services addressed to children and pupils o planning, organization and management of public libraries, school libraries, children’s libraries as a learning environment
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22910092 -
Training
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
III anno M-PED/01_03 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22910085 -
ADULT EDUCATION
(objectives)
the main objectives and learning outcomes of the course are: - to provide students with historical, theoretical, epistemological and methodological knowledge concerning the field of adult education. - to develop abilities and competences in the field of qualitative methodologies. - to promote analysis and understanding abilities of relevant literature, concerning the topics of adult education.
|
9
|
M-PED/01
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910087 -
Reading didattics
(objectives)
(the student is able to): • plan, organize and evaluate measures for promotion, entertainment and reading comprehension and enjoyment of reading; • know the cognitive, affective and emotional components involved in reading; • assess the quality of the books in relation to children’s cognitive development; • build reading comprehension tests on different types of text; • know the variety of reading practices in multimedia environments and conduct shared reading experiences; • become better aware of the relationship between reading, writing, listening, telling and building of self and identity; • know the main features of the shared read and appreciate it in different educational contexts; • collaborate on the development of an online learning “narrative community” that makes more meaningful the understanding of the topics covered; • share readings, considerations, personal or produced in the working group papers; • communicate effectively, face to face and through the network with colleagues of the course, with the tutors and the teacher.
|
9
|
M-PED/03
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
A scelta - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
22910091 -
Cultural and social Anthropology
(objectives)
The objectives of the training are: a) retrace some conceptual nodes of the debate and ethno-anthropological research, successful completion of the concept of race to the formulation of culture, to the deconstruction of the contradictions of multiculturalism, from the perspective of a new contemporary ethnography of the worlds; b) provide critical elements to address issues and problems of contemporary globalization as a complex Web of local and transnational processes; c) develop the perspective of studies of political anthropology, historical analysis of the contradictions related to the concept of ethnic identity as in reflections that define the scope of multiculturalism, placing them in connection with the reality of migration and in the study of the different forms in which old and new racism, along with other exclusionary practices, articulate processes of social construction of difference.
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910086 -
Metodi e tecniche della scrittura in educazione
(objectives)
General objective of the course will be that of endowing students with those tools necessary to project and write teaching and learning materials in different disciplinary and educational settings, being them formal and informal. Students will be asked to reflect on the lexicon and syntactical structures to be used for an effective teaching, according to the addressees’ profile, with specific reference both to teaching and learning and cultural and scientific communication in school and museum context. Students are asked as well to reflect on the level of difficulty of the texts proposed in order to transfer contents, on the choice of the kind of language used and to be used, and on the ways of representation of a certain content. They will have, then, to work on the analysis of the writing techniques related to the disciplinary fields identified, in projecting and defining a methodology of work and in the draft of texts for teaching and learning, solving educational problems submitted to their attention. Meta-objectives will be the possibility to increase both literacy abilities, often lacking as regards grammar and syntaxes and writing argumentation skills, critical thinking skills and creativity. To this aim the course is articulated in a main module (face to face and distance) and a creative writing lab where main tools for analysis and production of fiction texts (stories, novels and scripts) and non-fiction texts (press articles and short essays) will be explained.
|
9
|
M-PED/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22910092 -
Training
|
2
|
|
10
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
8
|
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
|
ITA |
22910089 -
Sociology of organizations
(objectives)
The teaching of sociology of organizations will make the students acquire the basic concepts and theoretical framework of organizational sociology and examine the interconnections with other disciplines that have as their object of study, work and organizations, through the analysis of organizational theories and empirical study of new organizational models operating in innovative companies and public administrations.
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
A scelta - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
22910091 -
Cultural and social Anthropology
(objectives)
The objectives of the training are: a) retrace some conceptual nodes of the debate and ethno-anthropological research, successful completion of the concept of race to the formulation of culture, to the deconstruction of the contradictions of multiculturalism, from the perspective of a new contemporary ethnography of the worlds; b) provide critical elements to address issues and problems of contemporary globalization as a complex Web of local and transnational processes; c) develop the perspective of studies of political anthropology, historical analysis of the contradictions related to the concept of ethnic identity as in reflections that define the scope of multiculturalism, placing them in connection with the reality of migration and in the study of the different forms in which old and new racism, along with other exclusionary practices, articulate processes of social construction of difference.
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910086 -
Metodi e tecniche della scrittura in educazione
(objectives)
General objective of the course will be that of endowing students with those tools necessary to project and write teaching and learning materials in different disciplinary and educational settings, being them formal and informal. Students will be asked to reflect on the lexicon and syntactical structures to be used for an effective teaching, according to the addressees’ profile, with specific reference both to teaching and learning and cultural and scientific communication in school and museum context. Students are asked as well to reflect on the level of difficulty of the texts proposed in order to transfer contents, on the choice of the kind of language used and to be used, and on the ways of representation of a certain content. They will have, then, to work on the analysis of the writing techniques related to the disciplinary fields identified, in projecting and defining a methodology of work and in the draft of texts for teaching and learning, solving educational problems submitted to their attention. Meta-objectives will be the possibility to increase both literacy abilities, often lacking as regards grammar and syntaxes and writing argumentation skills, critical thinking skills and creativity. To this aim the course is articulated in a main module (face to face and distance) and a creative writing lab where main tools for analysis and production of fiction texts (stories, novels and scripts) and non-fiction texts (press articles and short essays) will be explained.
|
9
|
M-PED/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
22910093 -
prova finale
|
5
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
22910090 -
General Sociology
|
9
|
SPS/07
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |