Degree Course: Computer science and engineering
A.Y. 2013/2014
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati avranno (i) conoscenze di base nei settori dell'analisi matematica, della geometria, della ricerca operativa, della fisica e della chimica, che permetteranno loro di disporre degli strumenti per interpretare e descrivere i problemi di interesse nelle discipline caratterizzanti, (ii) competenze avanzate ad ampio spettro nelle aree dell'ingegneria informatica, dell'ingegneria gestionale e dell'ingegneria dell'automazione, nonché in alcuni temi d'avanguardia di almeno una di tali aree, (iii) conoscenze di contesto in altri settori dell'ingegneria dell'informazione, quali l'elettronica e le telecomunicazioni, e dell'ingegneria industriale nonché delle applicazioni della ricerca operativa.
Questi obiettivi saranno perseguiti attraverso i corsi di insegnamento di base e caratterizzanti, soprattutto quelli di natura formale e metodologica e saranno verificati attraverso i relativi esami.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati saranno in grado di applicare le conoscenze acquisite alla risoluzione di problemi in almeno una specifica area (ingegneria informatica, ingegneria gestionale, ingegneria dell'automazione).
Nell'ambito dell'area o delle aree di interesse, i laureati saranno in grado di condurre autonomamente attività di analisi, progettazione, realizzazione e gestione di sistemi di media complessità e di partecipare proficuamente a quelle relative a sistemi di grande complessità.
In particolare, gli ambiti applicativi che vengono approfonditi nel corso di laurea sono:
- per l'area dell'ingegneria informatica: sistemi informatici soprattutto software allineati allo stato dell'arte e sistemi informativi nei vari settori di attività economica e produttiva e nella pubblica amministrazione,
- per le aree dell'ingegneria dell'automazione e dell'ingegneria gestionale: i sistemi per l'automazione e l'organizzazione della produzione di beni e servizi
Questi obiettivi saranno perseguiti attraverso i corsi di insegnamento più sperimentali e le attività progettuali, inclusa quella svolta nell'ambito del tirocinio e presentata nella tesi di laurea.
Essi saranno verificati attraverso gli esami di profitto e l'esame finale di laurea.Autonomia di giudizio
Nell'ambito dell'area o delle aree di propria competenza, i laureati saranno in grado di assumere responsabilità decisionali autonome in progetti di media dimensione e di contribuire al processo decisionale in progetti complessi.
Questo obiettivo sarà perseguito attraverso alcuni corsi di insegnamento con componente progettuale o applicativa e attraverso il tirocinio.
Esso sarà verificato attraverso i relativi esami di profitto e l'esame finale di laurea, in cui verranno illustrati i risultati del tirocinio.Abilità comunicative
I laureati saranno in grado di comunicare e interagire sulle tematiche di interesse con interlocutori specialisti e non specialisti, secondo il proprio livello di responsabilità.
Questo obiettivo sarà perseguito attraverso gli esami ed il tirocinio.
Esso sarà verificato attraverso gli esami scritti e orali e attraverso l'esame finale di laurea, in cui verranno illustrati i risultati del tirocinio.Capacità di apprendimento
I laureati saranno in grado di proseguire gli studi a livello avanzato nei settori dell'ingegneria informatica, dell'ingegneria dell'automazione e dell'ingegneria gestionale nonché di procedere autonomamente nell'aggiornamento professionale.
Questo obiettivo sarà perseguito soprattutto attraverso i corsi di insegnamento di natura metodologica, che preparino ad affrontare studi successivi.
Esso sarà verificato attraverso gli esami di profitto.Requisiti di ammissione
Per accedere proficuamente al corso di laurea sono richieste conoscenze di matematica e di scienze a livello di quelle acquisibili con i diplomi di scuole secondarie superiori.
In particolare:
- per la matematica si ritengono necessarie conoscenze di trigonometria, di algebra elementare, di funzioni elementari dirette e inverse, di polinomi, di equazioni e disequazioni di primo e secondo grado, di geometria elementare delle curve, delle aree e dei volumi;
- per le scienze si ritengono utili conoscenze di base nell'area della fisica classica e chimica classica (meccanica del punto materiale, elettromagnetismo, termodinamica, costituzione atomica della materia).
Il Regolamento Didattico del Corso di Laurea (reperibile al link indicato) specifica le modalità di verifica di tali conoscenze, indicando altresì gli obblighi formativi aggiuntivi previsti nel caso in cui la verifica non sia positiva.
Prova finale
La prova finale è costituita dalla discussione di una relazione scritta (tesi) relativa ad un progetto elaborato dallo studente nell'ambito delle attività formative dell'orientamento curriculare seguito, sviluppato durante il tirocinio o un' equivalente attività progettuale, sotto la guida di un relatore (il docente-tutor) e di uno o più co-relatori (eventualmente il tutor aziendale).Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
I principali sbocchi occupazionali sono rappresentati:
- per l'area dell'ingegneria informatica, dalle industrie informatiche operanti negli ambiti della produzione soprattutto software, dalle aziende dei settori dei sistemi informativi, delle reti di calcolatori e delle telecomunicazioni, dalle strutture competenti per l'informatica nelle pubbliche amministrazioni e nelle imprese di servizi
- per le area dell'ingegneria gestionale e dell'ingegneria dell' automazione, dalle imprese elettroniche, elettromeccaniche, in cui sono sviluppate funzioni di dimensionamento e realizzazione di architetture complesse, di sistemi automatici, di processi e impianti per l'automazione, dalle imprese manifatturiere di servizi e pubblica amministrazione per l'approvvigionamento e la gestione dei materiali, per l'organizzazione delle attività, per l'organizzazione e l'automazione dei sistemi produttivi, per la logistica e il project management.Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono coordinate con l'Ufficio Orientamento di Ateneo e si concretizzano in attività di carattere informativo sul Corso di Studio ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in: (a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola; (b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole; (c) sviluppo di servizi on line per l'orientamento e l'auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole, il "progetto di auto-orientamento" è finalizzato a promuovere un raccordo qualificato con alcune scuole superiori che costituiscono il principale bacino di utenza di Roma Tre.
Il progetto è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell'Ufficio Orientamento dell'Ateneo con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell'offerta formativa del CdS agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico.
- Salone dello studente "Campus orienta", si svolge presso la fiera di Roma nel periodo ottobre/novembre, coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo.
- Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono nel periodo gennaio/febbraio e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie e costituiscono una importante occasione delle future matricole per vivere la realtà universitaria.
Durante gli incontri, oltre alla presentazione del CdS, si sollecita l'esperienza diretta degli studenti alla vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una mediazione di tipo tutoriale.
- Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all'offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web delle Facoltà al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
In tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all'organizzazione degli eventi.
Oltre a questo, il Dipartimento di Ingegneria organizza autonomamente nel mese di luglio una giornata "Open Day" in cui agli studenti sono presentate sia le attività di supporto e di preparazione alla Prova di Valutazione (Piattaforma didattica on-line ed utilizzo di E-book di base di matematica) che alcune attività di ricerca, con visita ai laboratori didattici, riconducibili alle aree di Ingegneria.
Il Dipartimento fornisce inoltre, da giugno ad ottobre, ulteriore supporto agli studenti attivando lo "Sportello delle Matricole", un primo punto di contatto, coordinato dal personale amministrativo, in cui gli studenti interessati ad immatricolarsi possono chiedere informazioni di carattere generale agli studenti senior del CdS opportunamente coordinati.
Infine il supporto agli studenti è garantito attraverso l'utilizzo dei social network quali Facebook e Twitter.
Altre informazioni:
http://www.facebook.com/pages/Ingegneria-Sportello-delle-Matricole/387510267963248#!/pages/Ingegneria-Sportello-delle-Matricole/387510267963248 -
https://twitter.com/Ingegneriar3
http://ingegneria.uniroma3.it/?page_id=4700
http://ingegneria.uniroma3.it/?page_id=210
http://host.uniroma3.it/progetti/orientamento/Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea in Ingegneria Informatica, afferente al Dipartimento di Ingegneria dell' Università degli Studi Roma Tre e appartenente alla classe L-8 delle lauree in Ingegneria dell’Informazione, è finalizzato al conseguimento del titolo di studio universitario: Laurea in Ingegneria Informatica.
Il Corso di Laurea mira a formare professionisti con la capacità di partecipare ad attività di analisi, progettazione, realizzazione e gestione di sistemi complessi nell'area dell'ingegneria informatica e, con riferimento significativo agli aspetti sistemistico-informatici, in quelle dell'ingegneria dell'automazione e dell'ingegneria gestionale.
Il corso di studi è organizzato in: (i) un primo anno di base, dedicato alla matematica, alle discipline fisico-chimiche e ai fondamenti dell'informatica, (ii) un secondo anno comune ai curricula, dedicato alla formazione ingegneristica, tanto nei settori caratterizzanti dell'informatica e dell'automatica quanto nei settori delle discipline affini e integrative, (iii) un terzo anno in cui alcuni insegnamenti comuni più avanzati sono affiancati da diversificazioni curricolari relative alle aree di interesse, quella dell'ingegneria informatica da una parte e quelle dell'ingegneria dell'automazione e dell'ingegneria gestionale dall'altra.
Tutti i percorsi formativi che attuano il corso di studi contemperano la formazione di base, garantita da una serie di insegnamenti di natura metodologica, con elementi di natura professionalizzante, che sono sviluppati in alcuni insegnamenti di valenza applicativa e poi sperimentati nell'ambito del tirocinio, previsto per tutti gli studenti.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Sistemi di automazione
FIRST YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20802115 -
PHYSICS I
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES THE SCIENTIFIC METHOD, PRESENTS NEWTON'S MECHANICS AND THE MAIN ELECTRIC AND MAGNETIC PHENOMENA, TOGETHER WITH THE PERTINENT LAWS. THE STUDENT BECOMES FAMILIAR WITH THE BASIC MODELS OF CLASSICAL PHYSICS AND, IN PARTICULAR, WITH SUCH CONCEPTS AS PHYSICAL QUANTITY, FIELD, CONSERVATION LAW. THE STUDENT IS ABLE TO APPLY THE ABOVE CONCEPTS TO THE SOLUTION OF SIMPLE PROBLEMS BY MEANS OF APPROPRIATE ANALYTICAL PROCEDURES.
|
|
20802115-2 -
FISICA I MODULO II
|
6
|
FIS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20802115-1 -
FISICA I MODULO I
|
6
|
FIS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20802116 -
FUNDAMENTALS OF CHEMISTRY
(objectives)
The course aims to provide students with the tools needed to frame in a logical, sequential and quantitative way the most important microscopic and macroscopic behavior of matter with respect to the issues related to the common experience.
|
6
|
CHIM/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
|
3
|
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801775 -
ELECTROTECHNICS AND ELECTRONICS
(objectives)
PROVIDE THE BASIC CONCEPTS OF CIRCUIT THEORY IN LINEAR SYSTEMS IN THE TRANSIENTS AND PERMANENT REGIMES. THE METHODS LEARNED ARE APPLIED IN THE DESCRIPTION OF THE THREE PHASE DISTRIBUTION OF ELECTRICITY AT LOW VOLTAGE, WITH PARTICULAR REGARD TO SAFETY SYSTEMS. AT THE END OF THE COURSE STUDENTS SHOULD HAVE ACQUIRED THE TECHNIQUES TO DETERMINE THE ELECTRIC CIRCUIT MODEL OF A STRUCTURE TO EVALUATE THE ELECTROMAGNETIC BEHAVIOR. MUST BE ABLE TO CONNECT THE ELECTRICAL DEVICES TO THE NETWORK THREE-PHASE DISTRIBUTION IN ACCORDANCE WITH SAFETY STANDARDS. ALSO ACQUIRE THE METHODS OF ANALYSIS OF TWO-PORT NETWORKS WITH A FOCUS ON NETWORKS WITH OPERATIONAL AMPLIFIERS. PROVIDE THE CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC DEVICES CURRENTLY IN USE TO INVESTIGATE SOME OF THE MOST POPULAR APPLICATIONS, SUCH AS RECTIFIERS, ACTIVE FILTERS, INVERTERS, AMPLIFIERS AND DIGITAL / ANALOG CONVERTERS.
|
|
20801775-1 -
ELETTROTECNICA ED ELETTRONICA MODULO I
|
5
|
ING-IND/31
|
45
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801775-2 -
ELETTROTECNICA ED ELETTRONICA MODULO II
|
4
|
ING-INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801776 -
ELEMENTS OF TELECOMMUNICATIONS
(objectives)
The course provides the student with specific knowledge about the statistical methods to analyze the performance of simple systems and telecommunications networks. The student will gain basic knowledge of signal and image processing for multimedia applications. The course will teach the student how to connect the different blocks of a telecommunications system in a single set of integrated and interdependent processes. Moreover, it will provide an overview of the major telecommunications systems, and will briefly describe the fundamental concepts of transmission in mobile channels.
|
9
|
ING-INF/03
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801781 -
ALGORITHMS AND DATA STRUCTURES
(objectives)
PROVIDE KNOWLEDGE ON BASIC DATA STRUCTURES (STACKS, QUEUES, LISTS, TREES, GRAPHS) AND FUNDAMENTAL ALGORITHMS FOR THEIR MANAGEMENT. ACQUIRE THE FORMAL TOOLS FOR A RIGOROUS EVALUATION OF THE COMPUTATIONAL COMPLEXITY OF ALGORITHMS AND PROBLEMS. A FURTHER OBJECTIVE OF THE COURSE IS THE ACQUISITION OF FAMILIARITY WITH THE MAIN ALGORITHMIC APPROACHES (DIVIDE AND CONQUER, GREEDY, INCREMENTAL) AND THE RECURSIVE AND ITERATIVE PROGRAMMING PARADIGMS. DURING THE COURSE STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE C LANGUAGE.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801782 -
ANALYSIS OF SYTEMS AND EVENTS
(objectives)
IT GIVES METHODOLOGICAL AND OPERATIONAL KNOWLEDGES NECESSARY TO EVALUET THE PROCEDURES OF SUPERVISOR CONTROL OF THE OPERATIONS IN THE COORDINATED AUTOMATIC MANUFACTURING SYSTEMS
|
6
|
ING-INF/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801777 -
OPERATIONAL RESEARCH I
(objectives)
THE OBJECTIVE OF THE COURSE IS TO ENDOW THE STUDENTS WITH THE KEY ASPECTS OF DETERMINISTIC OPTIMIZATION, INCLUDING LINEAR PROGRAMMING AND NETWORK OPTIMIZATION. TOPICS INCLUDE BASIC THEORY, MODELING, ALGORITHMS, AND APPLICATIONS.
|
6
|
MAT/09
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20801778 -
BASICS OF AUTOMATICS
(objectives)
The course is a first level one in automatic control and provides methodological and practical knowledge about: -Modelling, Simulating and analyze the behavior of physical systems, in particular those that are linear and time invariant; -Basic concepts on the system dynamics, as stability, transient response and forced one; -Frequency based design of feedback control systems; -Digital implementations of linear controllers; -Use of mainstream software tools to aid in the previous activities.
|
9
|
ING-INF/04
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801779 -
COMPUTER ARCHITECTURE
(objectives)
To present the fundamental aspects of the hardware and software architectures of electronic computers. In particular, the working principles of modern microprocessors are discussed, highlighting the relationship between the architecture of a computer and the basic software, as well as advanced aspects of computer architectures and optimization techniques adopted by modern microprocessors, using actual case studies.
|
9
|
ING-INF/05
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801780 -
OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING
(objectives)
Providing methods and tools for developing OO applications, with emphasis on the quality of code. At the end of the course, students should be able to develop autonomously OO applications of medium complexity, and to participate in the development of large OO applications.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801955 -
ECONOMICS APPLIED TO ENGINEERING
(objectives)
Basic knowledge of economic models of behaviours and interactions among market actors (consumers and firms). Analysis of cost accounting and capital budgeting methods and tools, aimed at understanding the role of risk evaluation.
|
6
|
ING-IND/35
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801956 -
COMPUTER NETWORKS
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING BASIC KNOWLEDGE ON COMPUTER NETWORKING, WITH METHODOLOGICAL AND TECHNICAL CONTRIBUTIONS. AT THE END OF THE COURSE THE STUDENT WILL KNOW THE FOLLOWING CONCEPTS: LAYERED ARCHITECTURE, SWITCHING, PROTOCOL, AND INTERFACE. THE STUDENT WILL ALSO HAVE BASIC TECHNICAL KNOWLEDGE ON THE MOST POPULAR NETWORK PROTOCOLS.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801957 -
OPERATIONAL RESEARCH II
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING BASIC METHODOLOGICAL AND OPERATIVE KNOWLEDGE TO REPRESENT AND COPE WITH DECISION PROCESSES AND QUANTITATIVE MODELS.
|
6
|
MAT/09
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801958 -
PROJECT MANAGEMENT
(objectives)
Provide methodological and operational tools in order to develop abilities to work within the management of complex projects with a very high number of activities under significant resource and time constraints.
|
6
|
MAT/09
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20802038 -
Industrial experience
|
Also available in another semester or year
|
21010007 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
12
|
|
108
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801959 -
DIGITAL CONTROL
(objectives)
STUDENTS WHO SUCCESSFULLY COMPLETE THE COURSE WILL DEMONSTRATE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF • Z TRANSFORM ANALYSIS OF SAMPLED DATA FEEDBACK LOOPS • A SUITE OF TECHNIQUES FOR DIGITAL CONTROLLER DESIGN • EXPRESSING REAL ENGINEERING PROBLEMS AS AN EXERCISE IN LINEAR DIGITAL CONTROLLER DESIGN • CHOICE OF APPROPRIATE DESIGN METHODOLOGY • CHOICE OF PERFORMANCE ANALYSIS TOOLS • ABILITY TO PROGRAM CONTROL SYSTEM DESIGN AND ANALYSIS PROBLEMS IN MATLAB • ABILITY TO USE THE MATLAB CONTROL TOOLBOX • ABILITY TO SUCCESSFULLY DESIGN A LINEAR DIGITAL CONTROLLER • WRITE AND DEBUG A MATLAB PROGRAM • FORMULATE A DIGITAL CONTROL PROBLEM, DESIGN A SOLUTION, AND TEST THE RESULT BY SIMULATING IT VIA MATLAB
|
6
|
ING-INF/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801960 -
NETWORKS AND AUTOMATION SYSTEMS
(objectives)
BASIC KNOWLEDGE ON PROGRAMMABLE LOGIC CONTROLLER, SCADA SYSTEMS AND INDUSTRIAL NETWORKS
|
6
|
ING-INF/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802038 -
Industrial experience
|
9
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20802017 -
FINAL EXAM
|
3
|
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
Sistemi informatici
FIRST YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20802115 -
PHYSICS I
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES THE SCIENTIFIC METHOD, PRESENTS NEWTON'S MECHANICS AND THE MAIN ELECTRIC AND MAGNETIC PHENOMENA, TOGETHER WITH THE PERTINENT LAWS. THE STUDENT BECOMES FAMILIAR WITH THE BASIC MODELS OF CLASSICAL PHYSICS AND, IN PARTICULAR, WITH SUCH CONCEPTS AS PHYSICAL QUANTITY, FIELD, CONSERVATION LAW. THE STUDENT IS ABLE TO APPLY THE ABOVE CONCEPTS TO THE SOLUTION OF SIMPLE PROBLEMS BY MEANS OF APPROPRIATE ANALYTICAL PROCEDURES.
|
|
20802115-2 -
FISICA I MODULO II
|
6
|
FIS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20802115-1 -
FISICA I MODULO I
|
6
|
FIS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20802116 -
FUNDAMENTALS OF CHEMISTRY
(objectives)
The course aims to provide students with the tools needed to frame in a logical, sequential and quantitative way the most important microscopic and macroscopic behavior of matter with respect to the issues related to the common experience.
|
6
|
CHIM/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
|
3
|
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801775 -
ELECTROTECHNICS AND ELECTRONICS
(objectives)
PROVIDE THE BASIC CONCEPTS OF CIRCUIT THEORY IN LINEAR SYSTEMS IN THE TRANSIENTS AND PERMANENT REGIMES. THE METHODS LEARNED ARE APPLIED IN THE DESCRIPTION OF THE THREE PHASE DISTRIBUTION OF ELECTRICITY AT LOW VOLTAGE, WITH PARTICULAR REGARD TO SAFETY SYSTEMS. AT THE END OF THE COURSE STUDENTS SHOULD HAVE ACQUIRED THE TECHNIQUES TO DETERMINE THE ELECTRIC CIRCUIT MODEL OF A STRUCTURE TO EVALUATE THE ELECTROMAGNETIC BEHAVIOR. MUST BE ABLE TO CONNECT THE ELECTRICAL DEVICES TO THE NETWORK THREE-PHASE DISTRIBUTION IN ACCORDANCE WITH SAFETY STANDARDS. ALSO ACQUIRE THE METHODS OF ANALYSIS OF TWO-PORT NETWORKS WITH A FOCUS ON NETWORKS WITH OPERATIONAL AMPLIFIERS. PROVIDE THE CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC DEVICES CURRENTLY IN USE TO INVESTIGATE SOME OF THE MOST POPULAR APPLICATIONS, SUCH AS RECTIFIERS, ACTIVE FILTERS, INVERTERS, AMPLIFIERS AND DIGITAL / ANALOG CONVERTERS.
|
|
20801775-1 -
ELETTROTECNICA ED ELETTRONICA MODULO I
|
5
|
ING-IND/31
|
45
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801775-2 -
ELETTROTECNICA ED ELETTRONICA MODULO II
|
4
|
ING-INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801776 -
ELEMENTS OF TELECOMMUNICATIONS
(objectives)
The course provides the student with specific knowledge about the statistical methods to analyze the performance of simple systems and telecommunications networks. The student will gain basic knowledge of signal and image processing for multimedia applications. The course will teach the student how to connect the different blocks of a telecommunications system in a single set of integrated and interdependent processes. Moreover, it will provide an overview of the major telecommunications systems, and will briefly describe the fundamental concepts of transmission in mobile channels.
|
9
|
ING-INF/03
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20801781 -
ALGORITHMS AND DATA STRUCTURES
(objectives)
PROVIDE KNOWLEDGE ON BASIC DATA STRUCTURES (STACKS, QUEUES, LISTS, TREES, GRAPHS) AND FUNDAMENTAL ALGORITHMS FOR THEIR MANAGEMENT. ACQUIRE THE FORMAL TOOLS FOR A RIGOROUS EVALUATION OF THE COMPUTATIONAL COMPLEXITY OF ALGORITHMS AND PROBLEMS. A FURTHER OBJECTIVE OF THE COURSE IS THE ACQUISITION OF FAMILIARITY WITH THE MAIN ALGORITHMIC APPROACHES (DIVIDE AND CONQUER, GREEDY, INCREMENTAL) AND THE RECURSIVE AND ITERATIVE PROGRAMMING PARADIGMS. DURING THE COURSE STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE C LANGUAGE.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801782 -
ANALYSIS OF SYTEMS AND EVENTS
(objectives)
IT GIVES METHODOLOGICAL AND OPERATIONAL KNOWLEDGES NECESSARY TO EVALUET THE PROCEDURES OF SUPERVISOR CONTROL OF THE OPERATIONS IN THE COORDINATED AUTOMATIC MANUFACTURING SYSTEMS
|
6
|
ING-INF/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801777 -
OPERATIONAL RESEARCH I
(objectives)
THE OBJECTIVE OF THE COURSE IS TO ENDOW THE STUDENTS WITH THE KEY ASPECTS OF DETERMINISTIC OPTIMIZATION, INCLUDING LINEAR PROGRAMMING AND NETWORK OPTIMIZATION. TOPICS INCLUDE BASIC THEORY, MODELING, ALGORITHMS, AND APPLICATIONS.
|
6
|
MAT/09
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20801778 -
BASICS OF AUTOMATICS
(objectives)
The course is a first level one in automatic control and provides methodological and practical knowledge about: -Modelling, Simulating and analyze the behavior of physical systems, in particular those that are linear and time invariant; -Basic concepts on the system dynamics, as stability, transient response and forced one; -Frequency based design of feedback control systems; -Digital implementations of linear controllers; -Use of mainstream software tools to aid in the previous activities.
|
9
|
ING-INF/04
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801779 -
COMPUTER ARCHITECTURE
(objectives)
To present the fundamental aspects of the hardware and software architectures of electronic computers. In particular, the working principles of modern microprocessors are discussed, highlighting the relationship between the architecture of a computer and the basic software, as well as advanced aspects of computer architectures and optimization techniques adopted by modern microprocessors, using actual case studies.
|
9
|
ING-INF/05
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801780 -
OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING
(objectives)
Providing methods and tools for developing OO applications, with emphasis on the quality of code. At the end of the course, students should be able to develop autonomously OO applications of medium complexity, and to participate in the development of large OO applications.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801758 -
DATABASES I
(objectives)
Presentation of models, methods and tools for the definition, design and development of software systems that manage large sets of data. A student who has passed the course will be able to: (i) develop software applications that make use of databases of even high complexity, (i) design and built autonomously databases of medium complexity, and (iii) be involved in the project and development of large databases of high complexity.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801955 -
ECONOMICS APPLIED TO ENGINEERING
(objectives)
Basic knowledge of economic models of behaviours and interactions among market actors (consumers and firms). Analysis of cost accounting and capital budgeting methods and tools, aimed at understanding the role of risk evaluation.
|
6
|
ING-IND/35
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801956 -
COMPUTER NETWORKS
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING BASIC KNOWLEDGE ON COMPUTER NETWORKING, WITH METHODOLOGICAL AND TECHNICAL CONTRIBUTIONS. AT THE END OF THE COURSE THE STUDENT WILL KNOW THE FOLLOWING CONCEPTS: LAYERED ARCHITECTURE, SWITCHING, PROTOCOL, AND INTERFACE. THE STUDENT WILL ALSO HAVE BASIC TECHNICAL KNOWLEDGE ON THE MOST POPULAR NETWORK PROTOCOLS.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801961 -
OPERATING SYSTEMS
(objectives)
THE COURSE INTEND TO PROVIDE (1) COMPETENCES ABOUT A GENERIC MODERN OPERATING SYSTEM, (2) COMPETENCES ABOUT THE STRUCTURE OF A UNIX OPERATING SYSTEM, AND SPECIFICALLY ABOUT LINUX, (3) KNOWLEDGE ABOUT METHODOLOGIES ADOPTED FOR SOLVING PROBLEMS WITHIN THE MANAGEMENT OF A MODERN OPERATING SYSTEM, (4) ABILITY IN THE USE A UNIX PLATFORM AS A USER, (5) ABILITY IN PROGRAMMING A UNIX SYSTEM (SCRIPTING), (6) BASIC ABILITY IN SYSTEM PROGRAMMING.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802038 -
Industrial experience
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
SISTEMI INFORMATICI Orientamento unico UNO A SCELTA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21010007 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
12
|
|
108
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801962 -
SOFTWARE ANALYSIS AND DESIGN
(objectives)
THE GOAL OF THIS UNIT IS THE INTRODUCTION OF MODELS AND METHODS FOR SOFTWARE ANALYSIS AND DESIGN, AND SPECIFICALLY FOR OBJECT ORIENTED ANALYSIS AND DESIGN IN THE CONTEXT OF AN ITERATIVE AND INCREMENTAL DEVELOPMENT PROCESS AND USE CASES.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802038 -
Industrial experience
|
9
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20802017 -
FINAL EXAM
|
3
|
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
SISTEMI INFORMATICI Orientamento unico UNO A SCELTA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|