|
Teacher
|
CARBONE VINCENZO
(syllabus)
Teaching program General topics - School-society relationship: models, theories, problems Socialization, education, instruction, training; Economic development, social stratification, socio-cultural integration; Theories: human capital, cultural capital, rational choice; Inequalities, differences, opportunities, social destinies; Educational and social mobility in Italy; Training and jobs in post-industrial societies: the case of young people and migrants. Informal training and learning: contexts, actors, and processes; Methods and techniques for socio-educational research and training needs analysis; Monographic topics for in-depth study: M1. School-to-work transitions: young people's study, work, and living conditions; • University education, times, places, processes, subjectivity; • Employability, work, precariousness, gig economy; • Socio-educational work – Precarious biographies (LAB); M2. Integration pathways for migrants between conditionality and merit; • The role of training; • Informal learning in life contexts (LAB); M3. Intersectional forms of social and territorial marginalization; • Young people and spatial mobility; • Territorial disparities; • Biographical constructions and "friction" of spaces (LAB);
Reference texts (for the general theoretical part): 1. Benadusi L., Censi A., Fabretti V., Education and socialization. Outlines of the sociology of education. FrancoAngeli 2004. 2. Baroni W.S., Sociology of educational work. Carocci. 2021.
Reference texts (for the monographic parts) one to be chosen from (3 A, B, or C): • 3A. Carbone V., Russo Spena M., To arrive and to stay. The training of migrants in their contexts of departure and arrival. DeriveApprodi 2018 (*). • 3B. Carbone V., Russo Spena M., Gargiulo E., The boundaries of inclusion. DeriveApprodi 2018 (*). In particular: o Introduction (pp. 15-20); Chapter 2, Integrated but subordinate (pp.49-84); Chapter 3, Migration management, culturalist discursive regimes, and workfare policies (pp. 85-138); Chapter 6, Is the problem 'their culture'? Beyond the assumptions of civic integration, a look at the 'migration process' (pp. 187-204). • 3C. Carbone V., Di Sandro M., Sui Bordi del qui e dell'adesso. Pacini 2024.
Articles in scientific journals: 1. Carbone V., La riarticolazione securitaria del management migratorio: il contrasto dell’immigrazione e la vicenda Riace, pp.135-156, in “la Rivista delle Politiche Sociali”, 2/2019. 2. Carbone V., Formazione e precarietà̀ nel basso terziario. Laurearsi in Scienze della Formazione e lavorare nei servizi a Roma, pp. 291-310, in “Scuola Democratica”, 2/2018. 3. Carbone V., Di Sandro M., Lavoro socioeducativo e precarietà ai tempi del COVID-19. Prime note e osservazioni di ricerca, pp. 285- 302 (2021) (scaricabile su RomatrePress).
For non-attending students: Further reading is recommended: Carbone V., Di Sandro M., Sui bordi del qui e dell’adesso. Pacini 2024.
(reference books)
Testi di riferimento: 1. Benadusi L., Censi A., Fabretti V., Educazione e socializzazione. Lineamenti di sociologia dell'educazione. FrancoAngeli 2004. 2. Walter Stefano Baroni, Sociologia del lavoro educativo. Carocci. 2021 3. Carbone V. - Russo Spena M., Per giungere e per restare, DeriveApprodi 2018*. in alternativa: Carbone V. - Russo Spena M., Gargiulo E., I confini dell'inclusione, DeriveApprodi 2018*. Articoli su riviste scientifiche:
1. Carbone V., Formazione e precarietà̀ nel basso terziario. Laurearsi in Scienze della Formazione e lavorare nei servizi a Roma, pp. 291-310, DOI: 10.12828/90563, in “Scuola Democratica”, 2/2018. 2. Carbone V., Di Sandro M. Lavoro socioeducativo e precarietà ai tempi del COVID-19. Prime note e osservazioni di ricerca pp. 285- 302(2021) (scaricabile gratuitamente su RomatrePress). 2. Carbone V., La riarticolazione securitaria del management migratorio: il contrasto dell’immigrazione e la vicenda Riace, pp.135-156, in “la Rivista delle Politiche Sociali”, 2/2019.
Per i non frequentanti è consigliata la lettura-approfondimento di: Carbone V., Città eterna, precarie vite. Aracne, 2013 (**).
(*) sconti del 40% riservati agli studenti inviando una mail: acquisti@deriveapprodi.org; per informazioni v.carbone@uniroma3.it (**) (Scaricabile gratuitamente dalla sezione Documenti del sito docente, oppure dal sito https://independent.academia.edu/ecarbone).
|