|
Teacher
|
ANGELINI CINZIA
(syllabus)
The course will be mostly practical. Students will learn to recognise the basic aspects and movements for the learning of handwriting according to the development of grapho-motor skills expected at different ages; they will learn how to teach handwriting, from the basic movements for drafting letters and numbers to the main categories for appropriate handwriting. They will also learn how to recognise inappropriate learning according to the three phases of the development of handwriting (pre-calligraphic, calligraphic and post-calligraphic phases). The study will be supported by the analysis of manuscripts produced by primary school children.
(reference books)
▪ Angelini, C., La grammatica del segno: imparare a scrivere nella scuola primaria con l’esercizio quotidiano e strumenti scrittori ergonomici, Graphos. Rivista internazionale di Pedagogia e didattica della scrittura, 2022, 1, 99–118, https://graphos.info/index.php/graphos/article/view/12/105 ▪ Angelini, C., Bocci, F. (a cura di), L'arte di scrivere. Prospettive a confronto, Milano, Franco Angeli, 2019. Testo integralmente disponibile in open access al seguente link: https://ojs.francoangeli.it/_omp/index.php/oa/catalog/book/499 ▪ Cassarino, S., Il piacere di scrivere a mano, Torino, Il leone verde, 2021. ▪ Di Brina, C., Rossini, G., BHK. Scala sintetica per la valutazione della scrittura in età evolutiva, Trento, Erickson, 2011. ▪ Fantuzzi, P., Tagliazucchi, S., Laboratorio grafo-motorio, Trento, Edizioni Erickson, 2009. ▪ Graphos. Rivista internazionale di Pedagogia e didattica della scrittura, https://graphos.info/index.php/graphos/issue/archive ▪ Nusiner, M. (a cura di), Educo al corsivo. Metodo A.E.D. per la scuola primaria, Genova, Erga edizioni, 2019. ▪ Nusiner, M. (a cura di), Pedagogia del gesto grafico per la scuola dell’infanzia e primaria. Introduzione al CORSIVO SUBITO!, Genova, Erga edizioni, 2019. ▪ Olivaux, R., Pedagogia della scrittura e grafoterapia, Roma, Epsylon, 2014. ▪ Teruggi, L. A., Leggere e scrivere a scuola: dalla ricerca alla didattica, Roma, Carocci editore, 2021. ▪ Thoulon-Page, C., de Montesquieu, F., Manuale di rieducazione della scrittura, Roma, Epsylon, 2017. ▪ Travaglini, R., Pedagogia e educazione dell’attività grafica infantile, Pisa, ETS, 2019. ▪ Venturelli, A., Scrivere: l’abilità dimenticata, Milano, Mursia, 2011. ▪ Vertecchi, B. (a cura di), I bambini e la scrittura. L'esperimento Nulla dies sine linea, Milano, Franco Angeli, 2016, pp. 7-141.
|