PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 1
(objectives)
The course aims to provide the basic concepts of the study of language in the field of cognitive sciences. Specifically, the different theoretical hypotheses that have focused on the innate or learned nature of language will be analyzed.
At the end of the course the student:
- will acquire the basic concepts of the theoretical models of language proposed in the field of cognitive sciences. - Will be able to distinguish the theses advanced by the authors from the arguments used to support such theses, and will be able to provide a correct reconstruction of these arguments
|
Code
|
20704027 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
M-FIL/05
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Basic compulsory activities
|
Group: A - L
Teacher
|
CHIERA ALESSANDRA
(syllabus)
The course deals with a deep reflection on a specific aspect of human communicative capacities - the faculty of language - by analyzing the various hypotheses on the topic, mainly in the field of cognitive sciences. The course will be organized into the following main topics:
- Nature vs. nurture. Introduction to the nature of the human mind - The faculty of language within the innatist theory: Universal Grammar - Universal Grammar and theory of evolution - Language without faculty: culturalist approaches - Modularity, flexibility, evolution
(reference books)
- Ferretti F. (2015). La facoltà di linguaggio. Determinanti biologiche e variabilità culturale. Carocci, Roma. - Graffi G. (2008). Che cos'è la grammatica generativa. Carocci, Roma [chapters I, II, III].
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
At a distance
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
|
Group: M - Z
Teacher
|
TRAMACERE ANTONELLA
(syllabus)
Il corso si propone di introdurre elementi della teoria evoluzionistica e i suoi cambiamenti nel tempo (dall’opposizione del lamarkismo/darwinismo alle sintesi moderna/estesa dell’evoluzione); di discutere il modo con cui le teorie dell’evoluzione hanno illuminato o al contrario reso problematiche le teorie sull’origine del linguaggio; di approfondire gli approcci cognitivisti, comparativi e culturalisti al linguaggio e ai suoi elementi costitutivi; di analizzare i concetti di modulo, intelligenza specifica (culturale), intelligenza generale e di rappresentazione mentale; il ruolo della rappresentazione della temporalità nel pensiero e nel linguaggio negli umani e altri animali.
(reference books)
Tramacere, Antonella. Introduzione alle psicologie evoluzionistiche. L'origine della mente umana tra scienza e filosofia. Clueb, 2022. Ferretti, Francesco. La facoltà di linguaggio: determinanti biologiche e variabilità culturale. Carocci editore, 2015.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
|
|
|