Derived from
|
20710709 HISTORY OF MUSICAL PERFORMANCE in DAMS - Studies in Performing Arts L-3 ARFINI MARIA TERESA
(syllabus)
Systematic path: • Definitions and general framework • The musical notation • The musical instruments of today and the past Focus: • From harpsichord to piano: technological and technical evolution; composers and performers Historical route: • Between Renaissance and Baroque: sacred and secular vocal music; debut of instrumental music • The seventeenth century: the new vocal music; locations and instrumentals; development of musical instruments • Between the seventeenth and eighteenth centuries: the development of the orchestra, organic and executive practices; church music and chamber music • The Full Eighteenth Century: evolution of instrumentals and techniques; main European musical centers (Paris, London, Vienna) and concert institutions; the musical professions • 19th century: concert activities; virtuosos and the new concept of performance; from composer-performer to performer; Salonmusik and amateur performance • The twentieth century: the repertoire of "classics" and concert life; new music and new modes of performance; sound technologies and performance
(reference books)
1. NICHOLAS COOK, Musica. Una breve introduzione, Torino, EDT, 2005. Capitoli 4 e 5. 2. ENRICO FUBINI, Esecuzione e interpretazione: la vita dell’opera musicale attraverso il tempo, «Revista Portuguesa de Filosofia», LXXVIII, 2018, pp. 1527-1534. 3. Musica e società, 1: Dall’Alto Medioevo al 1640, a cura di Paolo Fabbri e Maria Chiara Bertieri, Lucca, LIM, 2019. Capitolo IV, paragrafi 4.3 (Le cappelle musicali) e 4.4 (La musica a corte); capitolo V, 5.2 (La musica strumentale) e 5.5 (Il Concilio di Trento e la musica liturgica cattolica); capitolo VII, 7.5 (Nuove tecniche, tempi nuovi – Monteverdi), 7.6 (La musica liturgica cattolica) e 7.7 (La produzione per tastiera). 4. Musica e società, 2: Dal 1640 al 1830, a cura di Paolo Fabbri, Alessandro Roccatagliati e Paolo Russo, Lucca, LIM, 2019. Capitolo II, 2.3 (La musica in chiesa); capitolo III, 3.7 (Vivaldi e il concerto solistico), 3.8 (Il mercato editoriale e i dilettanti) e 3.9 (Bach e il mondo tedesco). 5. Musica e società, 3: dal 1830 al 2000, a cura di Virgilio Bernardoni e Paolo Fabbri, Lucca, LIM, 2016. Parte 1. Capitolo VI, 6.6 (L’invenzione del disco e la nascita dell’industria fonografica). Parte 2. Capitolo X, intero (Diffusione musicale, media e ascolto); capitolo XII, 12.4 (Opera aperta e aleatorietà); capitolo XIV, intero (Le nuove frontiere del suono). 6. MARCO MANGANI, Ascoltare la scrittura. L’invenzione della notazione musicale [Scoprire la musica, n. I/1], Lucca, LIM, 2023, € 12 7. DONATELLA MELINI, Vedere i suoni. Uno sguardo sugli strumenti musicali [Scoprire la musica, n. II/1], Lucca, LIM, 2024, € 12 8. MARIA TERESA ARFINI – PAOLO RUSSO, Forme in movimento. La musica strumentale tra Sette e Ottocento, [Scoprire la musica, n. IV/3], Lucca, LIM, 2024, € 15 Texts and further handouts will be made available, together with their list, on the Moodle platform.
|