(objectives)
One of the main aims of this Course of Study is to provide students with advanced knowledge of two foreign literatures related to the two languages of their choice, paying special attention to intercultural and transcultural dynamics. The course also aims at refining their ability to interpret cultural phenomena, using the tools and methodologies of literary, cultural and historical analysis. English Literature I is among the characterizing activities of the "Foreign Literatures" area. It provides the student with initial knowledge and understanding of the English literary culture through the reading of exemplary texts analysed paying special attention to intercultural dynamics. It helps students discover the tools and methodologies of literary, cultural and historical analysis. At the end of the module, students will be able to read and understand literary texts in the original language employing the analytical methods and tools they will have learned in class; furthermore, they will possess the necessary communicative skills to re-elaborate the acquired disciplinary contents
|
Code
|
20710218 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-LIN/10
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Core compulsory activities
|
Group: A - E
Teacher
|
AMBROSINI RICCARDO
(syllabus)
THE COURSE WILL BE TAUGHT IN ITALIAN
Gentili studentesse e gentili studenti,
per introdurvi alla materia che insegno, ‘Letteratura inglese’, ho deciso di mettere in programma solo testi scritti nel secolo scorso: tre romanzi e venticinque poesie.
Nel prosieguo dei vostri studi imparerete tantissimo sulle opere della tradizione inglese, ma in questo vostro primo incontro con la letteratura di lingua inglese penso sia importante trasmettervi la mia idea di quale sia il valore della letteratura. Lo farà leggendo i testi in originale in classe (mostrandovi il testo sullo schermo) e analizzandone la forma. Certo, dovrò leggervi anche una decina di poesie dei secoli precedenti, perché altrimenti non sarebbe un corso di letteratura “inglese”. Ma le romanziere e poetesse e i romanzieri e poeti in programma, di lingua inglese ma spesso di culture diverse (tra i romanzieri, Woolf è l’unica inglese), trasmettono prospettive sul mondo che vanno al di là di una tradizione nazionale.
Essi hanno saputo reinventare le forme ereditate dal passato, creando forme e storie che in modi diversissimi tra loro ci inducono a riflettere sulla condizione umana. E poi – ed è forse la cosa più importante – tutti hanno partecipato in quella che è la cosa più importante per degli artisti, ricordandoci la verità di quanto scrisse il grande romanziere russo F. M. Dostoevskij: “sarà la bellezza a salvare il mondo”.
Romanzi
Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927) Jean Rhys, Wide Sargasso Sea (1967) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Prima dell’inizio del corso vi manderò una dispensa con le poesie e caricherò sulla piattaforma Moodle e nel gruppo Teams i testi narrativi e i primi materiali critici.
(reference books)
The course will be taught in Italian
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
At a distance
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
Group: F - M
Teacher
|
AMBROSINI RICCARDO
(syllabus)
FIRST YEAR COURSES ARE TAUGHT IN ITALIAN
Gentili studentesse e gentili studenti,
per introdurvi alla materia che insegno, ‘Letteratura inglese’, ho deciso di mettere in programma solo testi scritti nel secolo scorso: tre romanzi e venticinque poesie.
Nel prosieguo dei vostri studi imparerete tantissimo sulle opere della tradizione inglese, ma in questo vostro primo incontro con la letteratura di lingua inglese penso sia importante trasmettervi la mia idea di quale sia il valore della letteratura. Lo farà leggendo i testi in originale in classe (mostrandovi il testo sullo schermo) e analizzandone la forma. Certo, dovrò leggervi anche una decina di poesie dei secoli precedenti, perché altrimenti non sarebbe un corso di letteratura “inglese”. Ma le romanziere e poetesse e i romanzieri e poeti in programma, di lingua inglese ma spesso di culture diverse (tra i romanzieri, Woolf è l’unica inglese), trasmettono prospettive sul mondo che vanno al di là di una tradizione nazionale.
Essi hanno saputo reinventare le forme ereditate dal passato, creando forme e storie che in modi diversissimi tra loro ci inducono a riflettere sulla condizione umana. E poi – ed è forse la cosa più importante – tutti hanno partecipato in quella che è la cosa più importante per degli artisti, ricordandoci la verità di quanto scrisse il grande romanziere russo F. M. Dostoevskij: “sarà la bellezza a salvare il mondo”.
Romanzi
Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927) Jean Rhys, Wide Sargasso Sea (1967) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Prima dell’inizio del corso vi manderò una dispensa con le poesie e caricherò sulla piattaforma Moodle e nel gruppo Teams i testi narrativi e i primi materiali critici.
(reference books)
Novels
Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927) Jean Rhys, Wide Sargasso Sea (1967) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
A selection of poems witll be made available before the beginning of classes.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
At a distance
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
Group: N - R
Teacher
|
STEVANATO SAVINA
(syllabus)
The Art of Words: Enchantment, Artifice, Remedy
This first-year course will provide a historical and cultural overview of English literature through contextualization and analysis of some canonical texts within the genres of poetry, drama, and fiction. Starting from Shakespeare’s dramatic art and sonneting, through Sterne’s narrative innovation and Coleridge’s visionary poetry, to Woolf’s remedial fiction, the course means, on the one hand, to illustrate the specificity of the literary code, on the other, to show the polysemy, meta-artistic focus, and epistemological import of these literary representations by exploring the contexts, contents and formal strategies of the selected literary works.
(reference books)
PRIMARY SOURCES
All the volumes and articles indicated below (primary and secondary sources) are compulsory reading and will be discussed during the final exam. Students should buy the following editions of the texts and are expected to have them in class and, possibly, to read them before the beginning of the course.
1. William Shakespeare, “The Tempest/La tempesta”, introduzione e traduzione di Alessandro Serpieri, note di Clara Mucci, con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2006, ISBN: 9788831789837; a selection from Shakespeare’s “Sonnets” will be provided as learning materials in Moodle.
2. Laurence Sterne, selected books from “The Life and Opinions of Tristram Shandy”. English editions: “Tristram Shandy”, edited by Judith Hawley, Norton Critical Edition, 2018, ISBN: 9780393921366; or “The Life and Opinions of Tristram Shandy”, edited by Joan New and Melvyn New, Penguin Classics, 2003, ISBN: 9780141920146. Italian translations: “La vita e le opinioni di Tristram Shandy”, cura di F. Gregori e trad. di F. De Steinkühl Marenco, Oscar Classici Mondadori, 2018, ISBN: 9788804684619; or “Vita e opinioni di Tristram Shandy”, introduzione di A. Brilli e trad. di G. Aldi Pompili, BUR classici, Rizzoli, 2005, ISBN: 8817129194.
3. Samuel Taylor Coleridge, “Kubla Khan”, in “I poemi demoniaci”, a cura di Marcello Pagnini, con testo a fronte, Giunti, Firenze, 1996, ISBN: 9788809208438.
4. Virginia Woolf, “Mrs Dalloway/La signora Dalloway”, a cura e traduzione di Marisa Sestito con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2012, ISBN: 9788831711456.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
Group: S - Z
Teacher
|
STEVANATO SAVINA
(syllabus)
The Art of Words: Enchantment, Artifice, Remedy
This first-year course will provide a historical and cultural overview of English literature through contextualization and analysis of some canonical texts within the genres of poetry, drama, and fiction. Starting from Shakespeare’s dramatic art and sonneting, through Sterne’s narrative innovation and Coleridge’s visionary poetry, to Woolf’s remedial fiction, the course means, on the one hand, to illustrate the specificity of the literary code, on the other, to show the polysemy, meta-artistic focus, and epistemological import of these literary representations by exploring the contexts, contents and formal strategies of the selected literary works.
(reference books)
PRIMARY SOURCES
All the volumes and articles indicated below (primary and secondary sources) are compulsory reading and will be discussed during the final exam. Students should buy the following editions of the texts and are expected to have them in class and, possibly, to read them before the beginning of the course.
1. William Shakespeare, “The Tempest/La tempesta”, introduzione e traduzione di Alessandro Serpieri, note di Clara Mucci, con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2006, ISBN: 9788831789837; a selection from Shakespeare’s “Sonnets” will be provided as learning materials in Moodle.
2. Laurence Sterne, selected books from “The Life and Opinions of Tristram Shandy”. English editions: “Tristram Shandy”, edited by Judith Hawley, Norton Critical Edition, 2018, ISBN: 9780393921366; or “The Life and Opinions of Tristram Shandy”, edited by Joan New and Melvyn New, Penguin Classics, 2003, ISBN: 9780141920146. Italian translations: “La vita e le opinioni di Tristram Shandy”, cura di F. Gregori e trad. di F. De Steinkühl Marenco, Oscar Classici Mondadori, 2018, ISBN: 9788804684619; or “Vita e opinioni di Tristram Shandy”, introduzione di A. Brilli e trad. di G. Aldi Pompili, BUR classici, Rizzoli, 2005, ISBN: 8817129194.
3. Samuel Taylor Coleridge, “Kubla Khan”, in “I poemi demoniaci”, a cura di Marcello Pagnini, con testo a fronte, Giunti, Firenze, 1996, ISBN: 9788809208438.
4. Virginia Woolf, “Mrs Dalloway/La signora Dalloway”, a cura e traduzione di Marisa Sestito con testo a fronte, Marsilio, Venezia, 2012, ISBN: 9788831711456.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
|
|