Teacher
|
BIANCHI LAVINIA
(syllabus)
Introduction to Intercultural Education: Origins, Developments, Theories and Methods. Intercultural Education in School and Society. Educational policies in an intercultural perspective. Multilingualism, Interculturalism and Citizenship. From multicultural society to intercultural society: the role of education. Models and types of integration: assimilation, coexistence, partner coexistence. The notion of integration of immigrants Culture, culture and identity School/Pre-school and the Difference of Cultures. Educational strategies for social inclusion. Part of the course focuses on early childhood and applications to educational settings for children.
The course includes handouts and articles provided by the lecturer.
Other bibliographical references:
AKOTIRENE C., Intersezionalità, Capovolte, Alessandria 2022. BALDACCI M., Ripensare il curricolo. Principi educativi e strategie didattiche,Carocci, Roma 2006. BATESON G., Mente e Natura, Adelphi, Milano 1979. BIANCHI L., Un piano d’azione per la ricerca qualitativa. Epistemologia della complessità e Grounded Theory costruttivista. Franco Angeli, Milano 2019. BURGIO G., Pedagogia postcoloniale, FrancoAngeli, Milano 2022. CRENSHAW K., Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 1991, 43(6), pp. 1241–1299. DAL LAGO A., Non persone, Feltrinelli, Milano 2004. LOPEZ, A.G., Pedagogia delle differenze. Intersezioni tra genere ed etnia. ETS, Pisa 2018. LORDE A., Sorella outsider. Gli scritti politici di Audre Lorde, Il sole e la luna, Milano 2014. MAKAPING G., «Voglio essere io a dire come mi chiamo. Note di terreno di un soggetto eccentrico», in Tabet P., Di Bella S., Io non sono razzista ma … Strumenti per disimparare il razzismo, Anicia, Roma 1998, pp. 39-51.
(reference books)
1. Fiorucci M., Educazione, formazione e pedagogia in prospettiva interculturale, Franco Angeli, Milano 2020. 2. Catarci M., La pedagogia della liberazione di Paulo Freire. Educazione, intercultura e cambiamento sociale, Franco Angeli, Milano 2016. 3. Bianchi L., La pedagogia implicita di Alexander Langer, Morcelliana, Brescia 2023. 4. Bianchi L., bell hooks, Morcelliana, Brescia 2024 (in corso di stampa)
a choice of text from:
- Bianchi L., D’Antone A. (2024) Oltre l’inclusione. Due saggi di Pedagogia critica su tokenismo e decolonizzazione nei contesti educativi, Brescia: Morcelliana - Tabet P.(1996) La pelle giusta, Torino: Einaudi - Dal Lago A. (2004) Non persone, Milano: Feltrinelli.
|