Teacher
|
BORRUSO FRANCESCA
(syllabus)
The course teaching objectives are the following: 1) to get knowledge of the main historical-educational transformations (form both a legislative and pedagogical viewpoint) of the Italian School since the post-unitary age to present; 2) to get knowledge of the history of teacher training, with particular consideration to primary school teachers, from post-unitary age to present; 3) to get knowledge of some aspects of the most innovative pedagogical thought between the Nineteenth and Twentieth centuries, by reading some classics authors in History of Pedagogical Thought; 4) to get knowlwdge the history of female education between the nineteenth and twentieth centuries and the cultural discrimination in Western culture.
(reference books)
1. Saverio Santamaita, Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo, Pearson, Mylab, 2019. 2. S. Di Biasio, L. Silvestri (Eds.), Maestre e maestri della ricostruzione. Una nuova scuola nell'Italia tra dopoguerra e boom economico, Mondadori, 20243. 3. F. Borruso, R. Gallelli, G. Seveso (Eds.), Dai saperi negati alle avventure della conoscenza. Esclusione ed emancipazione delle donne nei percorsi educativi fra storia e attualità, Unicopli, Milano, 2022 (essays: Morandini, Baldini, Bosna, Di Giacinto, Borruso, Forni) a text of your choice a) Giuseppe Lombardo Radice, Lezioni di didattica, Preface by L. Cantatore, Edizioni Conoscenza, Roma, 2022 b) John Dewey, Scuola e società, Preface by F. Borruso, Edizioni Conoscenza, Roma, 2018 c) G. Crescenza, Ritratti di maestri. Suggestioni pedagogiche sulla professione docente, Edizioni Conoscenza, Roma, 2024
|