Teacher
|
ZONA UMBERTO
(syllabus)
Through this course we intend to describe the main characteristics of the systemic approach applied to didactics with a view to the inclusive processes that must characterise today's school and society.
More specifically, it is intended to - analyse the concept of inclusion from the perspective of the different interpretative models that animate the current scientific debate - identify teaching methodologies and strategies integrating learning models and teaching schemes - analyse the network of roles in the school community from the perspective of team teaching - analysing the basic elements of educational and didactic design - explore the intersectional perspective, with particular attention to the Network dimension and marginalised cultures - analyse the thought and work of Lev Vygotskij also from the perspective of inclusion - explore Howard Gardner's theory of multiple intelligences - analysing the perspectives and possible areas of application of the theory of multiple intelligences in the context of educational design - analysing and testing inclusive strategies in the educational field - identify and describe real teaching situations at school to be compared with lesson models and digital and non-digital learning environments - analysing the impact of new digital media on students' learning processes and related teaching strategies - explore the new modes of communication and interaction introduced by social media and link them to the complexity of cognitive and relational processes in the light of evolving learning theories - to analyse and discuss social representations (particularly those conveyed by the media) of disability and diversity
(reference books)
10 CREDITS TO BE TAKEN (TOTAL CFU OF THE PROGRAMME)
BOCCI F., DE CASTRO M., ZONA U. Elementi di didattica inclusiva. Teorie e modelli (in pubblicazione, Pensa Multimedia, Lecce)
ZONA U., DE CASTRO M. (2020). Edusfera. Processi di apprendimento e macchine culturali nell’era social. Lecce: Pensa Multimedia.
DE CASTRO M. (2023) Culture, Intersezioni, Reti. Riflessioni pedagogiche e esperienze di formazione per una didattica inclusiva. Milano: Franco Angeli.
one book of your choice from the following:
BOCCI F., STRANIERO A.M. (2020). Altri corpi. Visioni e rappresentazioni della (e incursioni sulla) disabilità e diversità. Roma: Roma Tre-Press, scaricabile gratuitamente su https://romatrepress.uniroma3.it/libro/altri-corpi-visioni-e-rappresentazioni-della-e-incursioni-sulla-disabilita-e-diversita/
ZONA U. C. L. R. James. Alle radici dell'intersezionalità. (in pubblicazione)
9-8 CREDITS TO BE TAKEN
BOCCI F., DE CASTRO M., ZONA U. Elementi di didattica inclusiva. Teorie e modelli (in pubblicazione, Pensa Multimedia, Lecce)
ZONA U., DE CASTRO M. (2020). Edusfera. Processi di apprendimento e macchine culturali nell’era social. Lecce: Pensa Multimedia.
DE CASTRO M. (2023) Culture, Intersezioni, Reti. Riflessioni pedagogiche e esperienze di formazione per una didattica inclusiva. Milano: Franco Angeli.
7-5 CREDITS TO BE TAKEN
BOCCI F., DE CASTRO M., ZONA U. Elementi di didattica inclusiva. Teorie e modelli (in pubblicazione, Pensa Multimedia, Lecce)
ZONA U., DE CASTRO M. (2020). Edusfera. Processi di apprendimento e macchine culturali nell’era social. Lecce: Pensa Multimedia.
BOCCI F., STRANIERO A.M. (2020). Altri corpi. Visioni e rappresentazioni della (e incursioni sulla) disabilità e diversità. Roma: Roma Tre-Press, scaricabile gratuitamente su https://romatrepress.uniroma3.it/libro/altri-corpi-visioni-e-rappresentazioni-della-e-incursioni-sulla-disabilita-e-diversita/.
4-3 CREDITS TO BE TAKEN
BOCCI F., DE CASTRO M., ZONA U. Elementi di didattica inclusiva. Teorie e modelli (in pubblicazione, Pensa Multimedia, Lecce)
ZONA U., DE CASTRO M. (2020). Edusfera. Processi di apprendimento e macchine culturali nell’era social. Lecce: Pensa Multimedia..
2-1 CREDITS TO BE TAKEN
BOCCI F., DE CASTRO M., ZONA U. Elementi di didattica inclusiva. Teorie e modelli (in pubblicazione, Pensa Multimedia, Lecce)
|