Teacher
|
ZIZIOLI ELENA
(syllabus)
The aim of this course is to present systematic reflections on the relationship between pedagogic knowledge and narrative, giving value to the educational potential of stories in the growth process of girls and boys in the current multi-cultural contexts. The course is organized into two parts. In the first, the importance of narrative practices and expressive languages in cognitive and emotional development and in the construction of identity in early childhood (0-6 years old) will be analysed. In the second, different types of narrations will be analysed, with a focus on fables and silent books for the deconstruction of stereotypes and the construction of supportive communities.
(reference books)
Recommended texts
For the first part M. Dallari (2023), Mi racconti? L'interazione narrativa da zero a sei anni, Edizioni Junior, Parma. Pages chosen from the text by Maria Montessori, Lezioni da Londra 1946, a cura di Annette Haines, Il leone verde, Torino, pp.12-17 (Education as an aid to life); pp.187-196 (The construction of immagination); pp. 204-210 (Truths and Fables). E. Fierli, G. Lancia, G. Franchi, S. Marini (2017). Leggere senza stereotipi. Percorsi educativi 0-6 anni per figurarsi il futuro, Settenove,Cagli (Pu).
For the second part C. Benelli, A. Ceci, M. Varano (2023), Narrare: oltre, l'altrove e l'altrimenti. Per dialogare con le fiabe, Anthology Digital Publishing; il testo è scaricabile on line all'indirizzo: Two fairy tales of your choice from B. Bettelheim, Il mondo incantato. Uso, importanza e significati psicoanalitici delle fiabe, any edition as long as it is unabridged. The text is also available in e-book format.
Three picture books: one for each of the three proposed paths.
First path- I discover the world from myself F. Sharafeddine (2018), Le mie mani, Gallucci, Roma 2018. F. Sharafeddine (2018), I miei piedi, Gallucci, Roma 2018. Tana Hoban (2021), Giallo, Rosso, Blu, Camelozampa, Monselice (PD). Leo Leonni (2018), Pezzettino, Babalibri, Milano (ed. or.1975). Suzy Lee (2008) Mirror, Corraini edizioni, Mantova. Crockett Johnson (2020), Harold e la matita viola, CameloZampa, Monselice (PD) (ed.or.1955). Tina Oziewicz, Aleksandra Zając (2021), Ci conosciamo? Sentimenti, emozioni e altre creature, Terre di mezzo, Milano. Pierre Hédrich (2024), La macchia rossa, Anicia, Roma.
Second path- Growing authentically Cristian Bruel, Anne Bozellec (2015) Storia di Giulia che aveva un'ombra da bambino, Settenove edizioni, Cagli (Pu). Luisa Aguilar, André Neves (2017), Orecchie di farfalla, Kalandraka, Firenze. Ed Vere (2019), Questo (non) è un leone, Terre di mezzo, Milano. Beatrice Alemagna (2019), La bambina di vetro, Topipittori, Milano. Sibylle Delacroix (2021), Altissima, Terre di mezzo, Milano. Giulio Fabroni, Gloria Francella (2021), Achille cane quadrato, Sinnos, Roma. Chiara Vignocchi, S. Borando (2019), Ho visto una talpa, Mini Bombo, Reggio Emilia.
TERZO PERCORSO – Girls and boys in the word Daniela Valente, Ilaria Bochicchio (2013), Adrian vuole andare a scuola, Edizioni Coccole e Caccole, Castrovillari (CS). Claude K. Dubois (2014), Akim corre, Babalibri, Milano. Chiara Lorenzoni, Paolo Domeniconi (2016), Amali e l’Albero, Giralangolo, EDT,Torino. Fulvia Degl’Innocenti, Anna Forlati (2015), Io sono Adila, Settenove, Cagli (Pu). Kate Milner (2018), Il mio nome non è rifugiato, Les Mots Libres edizioni. Daniele H. Chambers, Federico Delicato (2018), Un viaggio diverso, Kalandra, Firenze. Holis Kurman, Ill. Barroux (2021), Tutti contano!, Edizioni Clichy, Firenze. Emanuela Bissolati (2024), Il giardino proibito, Carthusia, Milano.
|