POST-DEVELOPMENT SOCIOLOGY - SOCIOLOGIA DEL DOPO-SVILUPPO
(obiettivi)
Development is the architrave of modernity. Regardless of the changing political contents, values of justice and institutional frames, modern society primarily bets on the logic of unleashing economic and social forces and on unlimited valorisation of material and immaterial resources. This logic has not only marked Western history but has also informed the relationship between Western countries and the rest of the world, echoing today in the epic of the new regional powers framing the global arena. Although the myth of development continues to haunt our societies, much of the problems on the agenda stem from its long compulsion as well as from its apparent exhaustion. The anthropological, psychological, political, social, economic, environmental and systemic consequences of development are becoming increasingly unsustainable. The course aims, on the one hand, at analyzing and discussing these drifts, on the other, at imagining a post-development society, freed from the automatisms of the unleashing logic.
|
Codice
|
20711232 |
Lingua
|
ENG |
Tipo di attestato
|
Attestato di profitto |
Crediti
|
6
|
Settore scientifico disciplinare
|
SPS/09
|
Ore Aula
|
36
|
Attività formativa
|
Attività formative caratterizzanti
|
Canale Unico
Docente
|
ROMANO ONOFRIO
(programma)
Il corso si sofferma sulla crisi della modernità "sviluppista", scandagliandone le caratteristiche originarie e le evoluzioni istituzionali e regolative, in connessione con i cambiamenti della teoria sociale. Nella parte finale, proveremo a delineare i tratti di una società del dopo-sviluppo, sulla scorta del "pensiero meridiano" di Franco Cassano. Il corso si svolgerà in lingua inglese.
(testi)
- O. Romano, "The sociology of knowledge in a time of crisis. Challenging the phantom of liberty", Routledge, New York & London 2014. - F. Cassano, "Southern thought. And other essays on the Mediterranean", Fordham University Press, New York 2012.
|
Date di inizio e termine delle attività didattiche
|
Dal al |
Modalità di erogazione
|
Tradizionale
|
Modalità di frequenza
|
Non obbligatoria
|
Metodi di valutazione
|
Prova orale
|
|
|