Teacher
|
GIUGGIOLI MATTEO
(syllabus)
This course focuses on the history of music, especially on the history of western art music, from a didactic point of view, considering the following topics: a. teaching the history of music: discussion of perspectives and methods against the background of current paradigms and historiographical horizons of research in the field of historical musicology; b. features and ideas for teaching the history of music at high school level in Italy: ‘teaching of listening’ and construction of intra and interdisciplinary educational paths. c. texts, people, ideas and facts in the history of music: from the sources to the modes of the historiographic ‘narration’. A case study will be examined, taking into account the recent developments in musicological research about it and as it is rendered in the school textbooks; d. music in history, music as history. A case study linked to this topic will be considered;
(reference books)
1. Cristina Cano, Didattica della Storia della Musica, «Musica/Realtà», XV, n. 45, dicembre 1994, pp. 89-115
2. Andrea Chegai, Paolo Russo, La didattica della storia della musica, «Il Saggiatore musicale», XV, 2008, pp. 269-279
3. Giuseppina La Face Bianconi, La didattica dell’ascolto, «Musica e storia», XIV/3, 2006, pp. 511-544
4. Andrea Malvano, Da Mallarmé a Bozzetto: un percorso didattico interdisciplinare sul “Prélude à l’après-midi d’un faune” di Claude Debussy, «Musica Docta», 8, 2018, pp. 127-147
5. James L. Zychowicz, Gustav Mahler’s Second Century: Achievements in Scholarship and Challenges for Research, «Notes», 67/3, 2011, pp. 457-482
6. Sulla Sesta sinfonia di Gustav Mahler: 6.a. Mario Carrozzo, Cristina Cimagalli, Storia della musica occidentale, vol. 3, Roma, Armando editore, 2009 (19991), pp. 269-277 6.b. Musiche nella storia. Dall’età di Dante alla Grande Guerra, a cura di Andrea Chegai et alii, Roma, Carocci, 2021 (20171), pp. 695-702 6.c. Gastón Fournier-Facio, L’ordine “corretto” dei movimenti centrali nella Sesta sinfonia di Mahler, in Tutto Mahler. La vita e le opere raccontate dai grandi esperti italiani, a cura di Id., Varese, Zecchini, 2023, pp. 146-159 7. Fabrizio Della Seta, Musica nella storia e musica come storia, in Educazione musicale e formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, Franco Angeli, 2008, pp. 379-386
8. Philip Gossett, Daniela Macchione, Le «edizioni distrutte» e il significato dei cori operistici nel Risorgimento, «Il Saggiatore musicale», 12/2, 2005, pp. 339-387
9. Maria Rosa De Luca, Opera, evento e storytelling. Costruire la Storia attraverso la musica d’arte, «Musica Docta», 9/1, 2019, pp. 151-171
|