Teacher
|
CRIMI GIUSEPPE
(syllabus)
Italian Renaissance theatre and Ariosto’s experience
This course will investigate the main characteristics of italian theatre, between XVth and XVIth centuries; special attention will be addressed to Ariosto’s comedies: Cassaria (1508), Suppositi (1509), and Negromante (1509-10, 1519-1520).
(reference books)
Bibliography:
Required Text Books (1 and 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, and 9)
1) Primary Works: L. Ariosto, Cassaria, 1508 (any edition; also available online: Microsoft Teams); 2) Primary Works: L. Ariosto, Suppositi, 1509) (any edition; also available online: Microsoft Teams); 3) Primary Works: L. Ariosto, Negromante (1509-1510, 1519-1520) (any edition; also available online: Microsoft Teams);
4) Criticism: *S. Ferrone, Sulle commedie in prosa dell’Ariosto, in Ludovico Ariosto. Lingua, stile e tradizione. Atti del congresso organizzato dai comuni di Reggio Emilia e Ferrara, 12-16 ottobre 1974, ed. by C. Segre, Milan, Feltrinelli, 1976, pp. 391-425; 5) Criticism: *G. Ferroni, Ariosto, Rome, Salerno Editrice, 2008, pp. 47-84; 6) Criticism: *C. Rivoletti, «E far ciò che son soliti gli astuti Servi in l’antiche comedie»: Ariosto e il «metateatro» plautino, in L’altra antichità. Autorialità e testualità nella letteratura della prima età moderna, ed. by I. Fantappiè and B. Huss, Manziana, Vecchiarelli, 2022, pp. 97-126; 7) Criticism: *C. Sartini Blum, The Shifting Role of Magic in Ariosto’s ‘Il Negromante’, in «Quaderni d’Italianistica», XIV, 1993, 2, pp. 221-238; 8) Criticism: *M. Scalabrini, La schiatta di mastro Iachelino. Una proposta per il ‘Negromante’, in «Lingua e Stile», XXXI, 1996, 1, pp. 161-175; 9) Criticism: Il teatro delle corti padane: (1478-1508), ed. by M. Bosisio, introduction by A. Bentoglio, Milan, UNICOPLI, 2019
Additional readings for non-attending students (one of the following books):
1. G. Coluccia, L’esperienza teatrale di Ludovico Ariosto, Lecce, Manni, 2001; 2. A. De Luca, Il teatro di Ludovico Ariosto, Rome, Bulzoni, 1981; 3. C. Falletti Cruciani, Il Teatro in Italia. II. Il Cinquecento e Seicento, Rome, Edizioni Studium, 1999 e 2003, pp. 13-190; 4. A. Stäuble, La commedia umanistica del Quattrocento, Florence, Olschki, 1968
Items 4, 5, 6, 7, and 8 will be provided by the teacher.
Required Text Books (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, and 8) 1. Primary Works: P. Aretino, Cortigiana (1525), any editions (edition by G. Innamorati is available online); 2. Primary Works: B. Dovizi detto il Bibbiena, La Calandra, edited by G. Padoan, Padova, Antenore, 1985 (this edition is available online); 3. Primary Works: N. Machiavelli, La Mandragola, edited by P. Stoppelli, Milan, Mondadori, 2006; 4. Criticism: Il teatro a Roma prima della Cortigiana (1525) di Pietro Aretino, edited by G. Crimi, Rome, Roma nel Rinascimento, 2020; 5. Criticism: *G. Aquilecchia, La favola “Mandragola” si chiama (1971), in Id., Schede di italianistica, Torino, Einaudi, 1976, pp. 97-126;; 6. Criticism: *R. Guarino, Feste e spettacoli a Roma nel primo Rinascimento. Tradizioni, spazi, poteri, in Roma 1347-1527. Linee di un’evoluzione. Atti del Convegno internazionale di studi (Roma, 13-15 novembre 2017), a cura di M. Miglio e I. Lori Sanfilippo, Roma, Istituto storico italiano per il Medioevo, 2020, pp. 129-41; 7. Criticism: *A. Guidotti, Il doppio gioco della Calandria, in «Modern Language Notes», 104 (1989), 1, pp. 98-116; 8. Criticism: *M. Pieri, Il montaggio della commedia nel laboratorio romano, in Leone X. Finanza, mecenatismo, cultura. Atti del Convegno internazionale (Roma, 2-4 novembre 2015), 2 tt., edited by F. Cantatore et alii, Rome, Roma nel Rinascimento, 2016, I, pp. 145-66;
Items 5, 6, 7 and 8 will be provided by the teacher.
9. Criticism: C. Falletti Cruciani, Il Teatro in Italia. II. Il Cinquecento e Seicento, Rome, Edizioni Studium, 1999 e 2003, pp. 13-190.
|