Teacher
|
BORRUSO FRANCESCA
(syllabus)
The course teaching objectives are the following: 1) to get knowledge of the main historical-educational transformations (form both a legislative and pedagogical viewpoint) of the Italian School since the post-unitary age to present; 2) to get knowledge of the history of teacher training, with particular consideration to primary school teachers, from post-unitary age to present; 3) to get knowledge of some aspects of the most innovative pedagogical thought between the Nineteenth and Twentieth centuries, by reading some classics authors in History of Pedagogical Thought; 4)
(reference books)
1. Saverio Santamaita, Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo, Pearson, Mylab, 2019. 2. M. Dei, Colletto bianco, grembiule nero.Gli insegnanti elementari italiani tra l'inizio del secolo e il secondo dopoguerra, il Mulino, Bologna,1994, (essays: 2,3,4,6). 3. F. Borruso, R. Gallelli, G. Seveso (Eds.), Dai saperi negati alle avventure della conoscenza. Esclusione ed emancipazione delle donne nei percorsi educativi fra storia e attualità, Unicopli, Milano, 2022 (essays: Morandini, Baldini, Bosna, Di Giacinto, Borruso, Forni) 4. Giuseppe Lombardo Radice, Lezioni di didattica, Preface by L. Cantatore, Edizioni Conoscenza, Roma, 2022
|