Teacher
|
MERLO SIMONA
(syllabus)
The course starts with an introduction to the reasons and sense of historical knowledge and aims to give students knowledge and understanding of the fundamental processes of the contemporary. Major historiographical and methodological issues will be addressed.
(reference books)
1. L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milano 2017.
2. One book at your choosing from those of group “A”:
E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005; M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017; W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002; B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010; O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014; O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017; M. De Giuseppe-G. La Bella, Storia dell’America Latina contemporanea, il Mulino, Bologna 2019; S. Merlo, La costruzione dell’Ucraina contemporanea. Una storia complessa, il Mulino, Bologna 2023
3. One book at your choosing from those of group “B”:
M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014; A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016; T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e Stalin, Rizzoli, Milano 2011; A. Riccardi, La guerra del silenzio. Pio XII, il nazismo, gli ebrei, Laterza, Roma-Bari 2022; H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003; S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013; A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016; P. Borruso, Debre Libanos 1937. Il più grave crimine di guerra dell’Italia, Laterza, Roma-Bari 2020
|