Teacher
|
VECCHIO GIOVANNI MARIA
(syllabus)
The course is an introduction to the theoretical approaches and the main concepts of developmental psychology. The first part aims to analyze the idea of childhood from a historical, cultural and individual perspective; patterns of development, the role of biological and environmental influences on development, and educational contexts. The second part presents the different aspects of child development: social and relational, cognitive, linguistic and communicative, and emotional, with an in-depth look at play. Finally, the topic of education to prosociality will be explored.
(reference books)
1.Schaffer H. R., Psicologia dello sviluppo. Un’introduzione, Milano: Raffaello Cortina. Capitolo 3, solo il paragrafo Natura ed educazione (pp. 48-54); tutti gli altri capitoli completi. 2.Aureli, T., Lo sviluppo nel contesto, capitolo in Aureli T., Bascelli, E., Camodeca M., Di Sano, S. (2008-2016). Il bambino in classe. Roma: Carocci. Solo il capitolo 1, disponibile sulla piattaforma. 3.Perucchini, P., I contesti dello sviluppo: la famiglia e la scuola. Capitolo in Barone L., (2019). Manuale di psicologia dello sviluppo. Roma: Carocci. Solo il capitolo 2, disponibile sulla piattaforma. 4.Baumgartner, E. (2023). Affetti e relazioni nell’infanzia. La socialità nei contesti 0-6. Roma: Carocci (Collana Le Bussole). or 5.Baumgartner, E. (2002-2019). Il gioco dei bambini. Roma: Carocci (Collana Le Bussole). 6.Caprara, G.V., Gerbino, M., Luengo Kanacri, B.P., Vecchio, G.M. (2014). Educare alla prosocialità. Teoria e buone prassi. Milano-Torino: Pearson.
|