Teacher
|
CECCHINI SILVIA
(syllabus)
Title: The History of Restoration from the Beginning of the 20th Century to Today Which theoretical and cultural paradigms does the restoration of works of art refer to in the society in which we live? The course begins with an observation of the contemporary world and is introduced by a critical analysis of factors influencing the current culture of restoration with references to contemporary art, museology and the use of the virtual. We will cover moments in the history of restoration and conservation, both national and international, from the early 20th century to the present day, also focusing on the analysis of the work of art in its materiality, which is fundamental for understanding the image. Restoration, a crucial moment for the transmission of works to the future, is a process of encounter and dialogue between different professionals, and the course will therefore offer the opportunity to participate in this dialogue, starting with seminar meetings dedicated to the analysis of historical and current restorations, and visits to restoration workshops.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
(reference books)
Sezione a: testi da studiare
• C. Brandi, Teoria del restauro, Einaudi 1977 o edizioni successive, capitoli 1-8. • M. Ciatti, Sul restauro dei beni culturali. Viatico per gli studenti, Edifir, Firenze 2022 • G. Urbani, Il restauro e la storia dell’arte; Problemi di conservazione; Dal restauro alla manutenzione, in Intorno al restauro, a cura di Bruno Zanardi, Skira, Milano 2000, pp. 15-18, 25-29, 31-35. • C. Bon Valsassina, Longhi e Brandi a confronto intorno al restauro e ai restauratori, in Longhi-Brandi. Convergenze divergenze, a cura di M. C. Bandera e G. Basile, Il Prato, Saonara (PD) 2010, pp. 45-115. • S. Cecchini, Premessa; Comunicare. La manutenzione del significato (cap. 3); Società di massa. Conservazione e manutenzione secondo Giovanni Urbani (cap. 4), in Trasmettere al futuro. Tutela, manutenzione, conservazione programmata, Gengemi, Roma 2012, pp. 15-26, 141-160, 161-211. • B. Zanardi, Introduzione. Le attività di tutela dopo il 1963, in Bruno Zanardi, Conservazione, restauro e tutela. 24 dialoghi, Skira, Milano 1999, pp. 9- 52. • M.B. De Ruggieri, Per una storia delle indagini diagnostiche, in Diagnostica artistica. Tracce materiali per la storia dell’arte e per la conservazione, Palombi, Roma 2002, pp. 41-64. • M. Cordaro, Introduzione e articoli nn. 1, 4, 6, 10, 11, in Cesare Brandi. Il restauro, teoria e pratica, Editori Riuniti, Roma 1999, pp. XI-XXXVI.
Sezione b: letture da analizzare sul piano metodologico: • Silvia Cecchini, Costruir su macerie. Il Cenacolo di Leonardo nella prima metà del Novecento, SAGEP, Genova 2021. • I restauri di Assisi. La realtà dell’utopia, atti del I convegno internazionale di Primavera sul restauro, a cura di G. Basile, in “Kermes Quaderni”, supplemento al n. 47, 2011.
|