Teacher
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FONTANA MAURO VINCENZO
(syllabus)
Focusing on the Roman historiographical context, the course aims to provide the tools necessary to approach the issue regarding the relationship between art and the Counter-Reformation in twentieth-century and early 2000s literature. The lessons are structured according to a seminar criterion: that is, the students will be involved with an active role by experimenting with specific papers agreed with the teacher.
(reference books)
H. Voss, Die Malerei der Spätrenaissance in Rom und Florenz, Leipzig 1920, ed. italiana, La pittura del tardo Rinascimento a Roma e a Firenze, Roma 1994, pp. 219-277;
F. Zeri, Pittura e controriforma. L’arte senza tempo di Scipione Pulzone da Gaeta, Torino 1957 (o edizioni successive);
C. Ginzburg, Prefazione, in Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio nel ’500, Torino 1976 (o edizioni successive), pp. XI-XXV;
G. Spezzaferro, Il recupero del Rinascimento, in Storia dell'arte Italiana, VI. Dal Cinquecento all'Ottocento, 1, Cinquecento e Seicento, Torino 1981, pp. 183-274;
C. Robertson, Il Gran Cardinale. Alessandro Farnese Patron of the Arts, Yale-New Haven 1992, pp. 149-207;
A. Pinelli, La bella maniera, Torino 1993, pp. 166-200;
S. Ostrow, L’Arte dei papi. La politica delle immagini nella Roma della Controriforma, Roma 2002;
G. Fragnito, Istituzioni ecclesiastiche tra Riforma e Controriforma, in Cinquecento italiano. Religione, cultura e potere dal Rinascimento alla Controriforma, Bologna 2011, pp. 17-66;
P. Prodi, Ricerche sulla teorica delle arti figurative nella riforma cattolica, in Arte e pietà nella Chiesa tridentina, Bologna 2014, pp. 53-158;
M. Firpo, F. Biferali, Immagini ed eresie nell’Italia del Cinquecento, Bari-Roma 2016, pp. 3-108, 156-230;
M.V. Fontana, Nella Roma aldobrandiniana. Melius docet pictura, in Itinera tridentina. Giovanni Balducci, Alfonso Gesualdo e la riforma delle arti a Napoli, Roma 2019, pp. 103-145.
About the historical and political context, is moreover recommended the reading of:
A. Prosperi, Il Concilio di Trento. Una introduzione storica, Torino 2001
E. Bonora, La Controriforma, Bari-Roma 2001
FOR NON ATTENDING STUDENTS: In addition to studying all the bibliographic materials used in the course, non-attending students must demonstrate a thorough critical knowledge of at least one of the following texts:
J. Freiberg, The Lateran in 1600: Christian concord in Counter-Reformation Rome, Cambridge 1995.
Baronio e le sue fonti, atti del convegno (Sora 2007), a cura di L. Gulia, pp. LI-LVIII, 3-50, 133-150, 301-325, 549-578, 791-932.
M. Firpo, Tra politica e religione. Nuovi studi su immagini e storia nel ’500, Pisa 2016;
Re-thinking, re-making, re-living Christian origins, a cura di I. Foletti, M. Gianandrea, S. Romano, E. Scirocco, Roma 2018, pp. 9-146, 209-234, 333-346, 407-452;
Chapels of the Cinquecento and Seicento in the Churches of Rome, a cura di C. Franceschini, S. Ostrow, P. Tosini, Milano 2020.
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