Teacher
|
battista fernando
(syllabus)
Students will be enabled to know the fundamental steps of communication, through a pedagogical analysis of verbal and non-verbal language, and of the educational relationship. They will acquire: knowledge relating to the pedagogy of communication to give substance to an embodied education, with particular regard to non-verbal body language in the intercultural and inclusive pedagogical field; educational skills related to the use of the body, dance and theater as an anthropological, political, and social transformation element and questioning the meaning of art as an educational experience; knowledge of elements linked to pedagogical knowledge based on "being in relationship", elements of a "pedagogy of the border" and of "resonance", the use of symbolic narration, both corporeal and written, and the peculiarities of human communication referring to 'pedagogical area; knowledge of the main theories on the mind-body relationship in a historical and epistemological perspective, knowledge of the current perspectives of neuroscience in relation to the psycho-corporeal unity.
In particular, the concept of empathic relationship from a theoretical-practical point of view will be studied with laboratory activations during the lessons.
(reference books)
Testi di riferimento: Boella L., (2006). Sentire l’altro. Conoscere e paraticare l’empatia. Milano: Raffaelo Cortina Editore Prima parte Battista F., (2021). Oltre le narrazioni dominanti. In Polenghi S., Cereda F., Zini P. (a cura di) La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali, volume Siped Junior, Lecce: Pensa Multimedia. Magnanini A., Battista F. (2021), Unicuique suum. Artistic and educational interweavings for a new culture of the body. In Italian Journal of Special Education for Inclusion. Lecce: Pensa MultiMedia. Rosa H., (2020) Pedagogia della risonanza. Brescia; ed. Morceliana Fontana S., Mignosi E., (2020). Le forme della multimodalità: Segni, gesti e parole in classe. In Voghera M., Maturi P, Rosi F. (a cura di), Orale e scritto, verbale e non verbale: la multimodalità nell’ora di lezione. Franco Cesati Editore (pagg. 305-318)
Uno tra i seguenti testi a scelta: Demetrio D. (2012) Educare è narrare. Le teorie, le pratiche, la cura. Milano-Udine: Mimesis; Parte seconda e parte quarta Campisi E. (2018). Che cos'è la gestualità: Milano: Carocci Ammanniti M., Stern D., a cura di (1991), Rappresentazioni e narrazioni. Bari: Laterza Bourriaud N. (2014), Il radicante. Milano: Postmedia fino a pag. 115 Mignosi E. (2008). La Formazione dei formatori e la danzamovimentoterapia. Palermo: Edizioni della fondazione nazionale «Vito Fazio-Allmayer» Fino a pag 95
Verranno inoltre condivisi on line alcuni articoli o dispense parte dei testi di riferimento.
|