Teacher
|
DE ROBERTO ELISA
(syllabus)
The course is divided into two parts. In the first part, a survey of the various educational tools for L1 and L2 learners used throughout history will be presented: from glossaries and exercises of medieval versions through school grammars and grammars aimed at foreigners to an examination of today's manuals, with particular reference to grammar books and anthologies for the two-year course and manuals for the teaching of Italian as L2. In the second part of the course, various topics of grammar and textuality of Italian in the literary text will be tackled: through the observation of the functioning of the structures in the literary text, students will arrive at deepening and perfecting their grammatical and linguistic knowledge, also learning how to exploit the literary text in L1 and L2 teaching.
(reference books)
EDUCATIONAL TOOLS IN THE HISTORY OF ITALIAN: Analisi e valutazione dei manuali didattici, in Diadori, P., Insegnare italiano a stranieri, Torino, UTET. Cella, R. (2018). Grammatica per la scuola. In G. Antonelli, M. Motolese, & L. Tomasin (a cura di), Storia dell'italiano scritto. IV. Grammatiche (pp. 97-140). Roma : Carocci. Mattarucco, G. (2018). Grammatiche per stranieri. In G. Antonelli, M. Motolese, & L. Tomasin (a cura di), Storia dell'italiano scritto. IV. Grammatiche (pp. 141-168). Roma : Carocci. De Roberto, E. (2015). Glossari, versioni e proverbi. A proposito di una miscellanea scolastica tardoquattrocentesca. CAHIERS DE RECHERCHES MÉDIÉVALES ET HUMANISTES, 28, 33-88. De Roberto, E. (2011). SCUOLA O SCOLA ? MONOLINGUISMO, POLIMORFIA E VARIAZIONE NEI SILLABARI POSTUNITARI. LA LINGUA ITALIANA, 7, 159-172. De Roberto, E. (2018). La frase semplice. In G. Antonelli, M. Motolese, & L. Tomasin (a cura di), Storia dell'italiano scritto. IV. Grammatiche (pp. 357-399). Roma : Carocci. De Roberto, E. (2020). L’educazione plurilingue e interculturale nei manuali di italiano. In E. De Roberto (a cura di), Fuori e dentro il libro di italiano Grammatiche e antologie nella scuola secondaria (pp. 179-206). Firenze : Franco Cesati.
|