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20710394 Visual Arts and Music in the XX Century in DAMS - Theatre - Music - Dance LM-65 CONTE LARA
(syllabus)
The course aims to analyze the relationships between visual arts, sound and music from the 1960s to the contemporary. With a transversal path, which takes into account the continuity and discontinuity between the historical avant-gardes and the season of the neo-avant-garde, John Cage's "silence" will be analyzed in relation to monochrome, the dematerialization of the work, the happening and the "theatricality" of the Minimalism. Behavioral-performative practices will also be analyzed which have centered their poetics on voice and bodily sounds, also in relation to the use of new technologies, or which have used sound and music in a research scenario that crosses Processual Art , Arte Povera to get to the contemporary. Particular attention will be given to: - problems of critical definitions to outline the field of interaction and experimentation between sound and image; - analysis of exhibitions based on the relationship between art and sound; - presence of sound in immersive installations, with particular attention to the dimension of spectatoriality in the transition from contemplative involvment to participation and multisensory interaction; - issues related to the sources, Archives and musealization of Sound Art.
(reference books)
1) F. Poli (a cura di), Arte contemporanea. Le ricerche internazionali dalla fine degli anni ’50 a oggi, Electa, Milano 2003, pp. 36-221 [PDF scaricabili sul moodle del corso]
2) Flavia De Sanctis Mangelli e Giulia Pedace (a cura di), When Sound Becomes form. Sperimentazioni sonore in Italia 1950-2000, Mandredi Edizioni, Imola 2019
3) Art or sound, catalogo della mostra (Venezia, Fondazione Prada Ca’ Corner della Regina, 7 giugno – 8 novembre 2014), a cura di G. Celant, Fondazione Prada, Milano 2014 [in particolare i saggi: G. Celant, Dal plurilinguismo al multisensoriale; C. Cox, Vedere non è sentire. Sinestesia, anestesia e arte audiovisiva; L. Chessa, Un’orchestra metafisica. Una ricerca sulla ricostruzione degli intonarumori; R. Young, Così brutalmente forzata. La svolta del dopoguerra dalla musica al suono; E. de Visscher, Il silenzio come scultura musicale. John Cage e gli strumenti di 4’33’’; G. Dayal, Musica sperimentale e performance. David Tudor, John Cage e Merce Cunningham; Jo Applin, Rumore ottico. Il suono della scultura negli anni ’60; A. Licht, Il rumore della superficie. Rendere l’arte udibile nel XX Secolo; S. Menegoi, Sound Art? Arti visive e suono al passaggio fra anni ’70 e ’80; H. Rogers, Sinestesia distorta. Il video musicale e le arti visive]
4) P. Fameli, Il corpo risonante. Vocalità e gestualità nel Novecento, Campanotto Editore, Pasian di Prato (UD) 2013, pp. 43-84
Not attending will integrate with an in-depth study to be agreed with the Professor.
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