Teacher
|
GIUGGIOLI MATTEO
(syllabus)
This course focuses on the history of music, especially on the history of western art music, from a didactic point of view, considering the following topics: a. teaching the history of music: discussion of perspectives and methods against the background of current paradigms and historiographical horizons of research in the field of historical musicology; b. texts, people, ideas and facts in the history of music: from the sources to the modes of the historiographic ‘narration’. Related to this point, a comparison will be conducted on the orientations of today’s sector school manuals for high schools, conservatories and universities in Italy and a case study will be examined, taking into account the recent developments in musicological research about it and as it is rendered in the school textbooks; c. the detailed study of musical compositions through the resources of ‘teaching of listening’; d. features and ideas for teaching the history of music at high school level in Italy: the construction of intra and interdisciplinary educational paths.
(reference books)
1. Carl Dahlhaus, Che significa e a quale fine si studia la storia della musica?, «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, pp. 219-230
2. Cristina Cano, Didattica della Storia della Musica, «Musica/Realtà», XV, n. 45, dicembre 1994, pp. 89-115
3. Maurizio Giani, Canone retrogrado, in Educazione musicale e formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, Franco Angeli, 2008, pp. 200-209
4. Fabrizio Della Seta, Musica nella storia e musica come storia, in Educazione musicale e formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, Franco Angeli, 2008, pp. 379-386
5. Andrea Chegai, Paolo Russo, La didattica della storia della musica, «Il Saggiatore musicale», XV, 2008, pp. 269-279
6. Stephen Meyer, Leaving the Wolf’s Glen: Measuring Decanonization in the Digital Age, «Musica Docta», VI, 2016, pp. 61-67
7. Giuseppina La Face Bianconi, La didattica dell’ascolto, «Musica e storia», XIV/3, 2006, pp. 511-544
8. Mario Carrozzo, Ciclicità e programma nella musica strumentale: la “Symphonie fantastique” di Hector Berlioz e la “Bergsymphonie” di Franz Liszt, Approfondimento 35.2 in Id. – Cristina Cimagalli, Storia della musica occidentale, vol. 3, 2009 (19991), pp. 151-159
9. Giuseppina La Face Bianconi, Testo e musica: leggere, ascoltare, guardare, «Musica Docta», II, 2012, pp. 31-54
10. Giuseppina La Face Bianconi, Creatività e immagini in due Lieder di Schubert, «Musica Docta», IV, 2014, pp. 57-74
11. Andrea Malvano, Da Mallarmé a Bozzetto: un percorso didattico interdisciplinare sul “Prélude à l’après-midi d’un faune” di Claude Debussy, «Musica Docta», VIII, 2018, pp. 127-147
(This is the bibliography to points a., c., d. of the ‘Program’. The references for point c. will be indicated at the beginning of the course)
|