Teacher
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CAROCCI ANNA
(syllabus)
Literature in the print shops
For Renaissance literature, the printing press is not only a new and more powerful means of disseminating texts: it constitutes a new way of confronting the cultural, political and social reality of the time and it creates a new literary horizon, with the establishment of new genres, new professional figures and a new audience. It is also a competitive and litigious world, characterised by licit and illicit advertising strategies, misappropriations and outright fraud. Analysing particularly significant cases of authors (Ludovico Ariosto, Baldassarre Castiglione, Torquato Tasso), publishers (Niccolò Zoppino, Gabriele Giolito, Aldo Manuzio) and problems characterising the relationship between literature and the press in the 16th century (from the relationship with orality to the question of language, from problems related to publishing privileges to the affirmation of women's voices), the course intends to examine in its various aspects this new reality, a point of no return for western literary and cultural history.
(reference books)
extbooks for attending students:
- Amedeo Quondam, La letteratura in tipografia, in Letteratura italiana II. Produzione e consumo, Torino, Einaudi, 1983, pp. 555-686** - Brian Richardson, Pubblicazione a stampa: mecenatismo, contratti e privilegi, in Id., Stampatori, autori e lettori nell’Italia del Rinascimento, Milano, Sylvestre Bonnard, 2004, pp. 75-107** - Brian Richardson, Dalla penna alla stampa: gli scrittori alle prese con la stampa, in Id., Stampatori, autori e lettori nell’Italia del Rinascimento, Milano, Sylvestre Bonnard, 2004, pp. 108-164** - Conor Fahy, L’autore in tipografia: le edizioni ferraresi dell’Orlando furioso, in I libri di Orlando innamorato, Modena, Panini, 1987, pp. 105-115* - Giancarlo Alfano, Una forma per tutti gli usi: l’ottava rima, in Atlante della letteratura italiana, a cura di Sergio Luzzatto e Gabriele Pedullà, vol. II, Dalla Contro-riforma alla restaurazione, a cura di Erminia Irace, Torino, Einaudi, 2011, pp. 31-37** - Rosa Salzberg, La lira, la penna e la stampa: cantastorie ed editoria popolare nella Venezia del Cinquecento, Milano, C.R.E.L.E.B., Università Cattolica, Milano Edizioni CUSL, 2011** **Supplied by the professor and downloadable from Teams/Moodle or available from the photocopy shop in front of the Department of Studi Umanistici. Other materials will be provided during the lessons.
Textbooks for non-attending students: Non-attending students should add the following texts to the syllabus for attending students:
- Lodovica Braida, Stampa e cultura in Europa tra 15° e 16° secolo, Roma-Bari, Laterza, 2000
- Brian Richardson, Lettori e cultura della stampa, in Id., Stampatori, autori e lettori nell’Italia del Rinascimento, Milano, Sylvestre Bonnard, 2004, pp. 165-233** - Marco Santoro, L’era del consolidamento (1500-1600), in Storia del libro italiano, Milano, Editrice Tipografica, 1994, pp. 71-136** Marina Roggero, Libri di cavalleria, in Libri per tutti: generi editoriali di larga circolazione tra antico regime ed età contemporanea, a cura di Lodovica Braida e Mario Infelise; saggi di Giorgio Bacci ... [et al.], Torino, Utet, 2010, pp. 23-41** Massimo Rospocher, Dall’oralità alla stampa: rivoluzione o transi¬zione? I cantastorie nel sistema multimediale del Cinquecento, in La transizione come problema storiografico. Le fasi critiche dello sviluppo della modernità (1494-1973), a cura di Paolo Pombe¬ni e Heinz-Gerhard Haupt, Bologna, il Mulino, 2013, pp. 151-172** **Supplied by the professor and downloadable from Teams/Moodle or available from the photocopy shop in front of the Department of Studi Umanistici.
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