Teacher
|
ANTONUCCI FAUSTA
(syllabus)
The course aims to familiarize students with the main problems faced by anyone wishing to create a critical edition of a golden theatrical text, and will have a markedly laboratorial character. The activities that will be carried out require the application of skills already acquired in the course of study (ability to use historical dictionaries and corpora, knowledge of the history of the language, literary knowledge, writing skills in Spanish) and encourage the acquisition of new skills (history of the ancient book, ecdotics, metrics).
(reference books)
TEXTS Lope de Vega, La moza de cántaro (edizione digitale: https://artelope.uv.es/biblioteca/textosAL/AL0754_LaMozaDeCantaro.php; oppure l’edizione a cura di J. M. Díez Borque, La moza de cántaro, Colección Austral); Lope de Vega, El castigo sin venganza (edizione digitale: https://artelope.uv.es/biblioteca/textosAL/AL0551_ElCastigoSinVenganza.php) P. Calderón de la Barca, El pintor de su deshonra (edizione di E. E. Marcello in Il teatro dei Secoli d’oro, coord. M. G. Profeti, Milano, Bompiani, 2014, vol. II; .pdf messo a disposizione dalla docente); Juan Ruiz de Alarcón, La verdad sospechosa (edizione di F. Antonucci in: Il teatro dei Secoli d’oro, coord. M. G. Profeti, Milano, Bompiani, 2014, vol. II; .pdf messo a disposizione dalla docente). CRÍTICA y METODOLOGÍA Per il punto 1): • M. G. Profeti, “Tradición impresa y voluntad del autor: el problema del teatro áureo”, en: Filologia dei testi a stampa: area iberica (Actas del Simposio, Pescara, 20-22 de noviembre de 2003), ed. Patrizia Botta, Modena, Mucchi Editore, 2005, pp. 57-72 (.pdf messo a disposizione dalla docente); • F. Rico, El texto del Quijote (cap. I, “Cómo se hacía un libro en el Siglo de Oro”, pp. 53-93). Other critical materials eventually indicated by the teacher.
|