Derived from
|
20710041 SOCIOLOGY OF COMMUNICATION AND MEDIA in COMMUNICATION STUDIES L-20 LUCHETTI LIA
(syllabus)
The first part of the course focuses on the models and forms of interpersonal communication and on the relationship between communication and social identity. In particular, the forms of pathological communication of everyday life and the social representations spread by media and social media will be analyzed. The second part of the course introduces the main theoretical perspectives of communication and media and the empirical approaches to the study of the sociology of communication. This part will deal with audience development, social transformations and media effects. A specific focus will be on computer mediated communication (CMC) and new spaces for participation and content production due to digital media.
(reference books)
a) Anna Lisa Tota, 2020, Ecologia della Parola. Il piacere della Conversazione, Einaudi, Torino.
b) Denis McQuail, 2007, Sociologia dei media, Il Mulino, Bologna (only the following chapters: 1. Introduzione; 2. La nascita dei mezzi di comunicazione di massa; 3. Concetti e modelli per le comunicazioni di massa; 4. Teorie dei media e teorie della società; 5. Comunicazione di massa e cultura; 6. Una nuova teoria per i nuovi media?; 15. La formazione del pubblico e l'esperienza mediale; 16. La ricerca sugli effetti; 17. Effetti socio-culturali; 18. Informazione, opinione pubblica e comunicazione politica).
c) Stuart Hall, 1980, "Codifica e decodifica", in Tele-visioni, a cura di A. Marinelli e G. Fatelli (2000), Meltemi, Roma, pp. 67-84 (made available to the students on Moodle platform).
|