Derived from
|
20710560 EMOTIONS AND MULTIMODAL COMMUNICATION PSYCHOLOGY – LM in Cognitive Sciences of Communication and Action LM-92 POGGI ISABELLA
(syllabus)
Emotions: definition, biological and social functions, types, regulation, expression and communication. Basic emotions, image, cognitive, social, moral emotions. Their relationships with interpersonal interaction and relations, on the job, in teaching and learning, politics, art, music, entertainment. In-depth study and research on the psychological processes (cognitive, affective, relational) of communication in all of its modalities: verbal and body (words and sentences, prosody and intonation, gestures, facial expression, gaze, touch, posture, proxemics, music), and technological media. Analysis and detection of sincere and deceptive, cooperative and aggressive communication, and its uses in interpersonal interaction, at work, in education, politics, entertainment.
(reference books)
Teaching material for students who take the whole course, 12 Credits The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006. B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008.
OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale + 3 papers downloaded from: https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11. D. Poggi I. e D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere. Carocci, Roma 2020. E. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012. F. Un testo o insieme di testi, a scelta fra i punti del seguente elenco:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005. 2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013. 3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012. 4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005. 5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010. 6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013. 7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018. 8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia. 9. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014. 10. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999. 11. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015. 12. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016. 13. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019 14. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino. 15. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018. 16. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino. 17. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza. 18. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci. 19. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci. 20. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
21. Both the following books: Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino. Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino
22. Both the following books: Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino. Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
23. 4 papers on emotions (different from those possibly chosen as to point B above) to download from the following links: http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
24. 4 papers on multimodal communication to download from the following links: http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item F. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Emotions”, 6 Credits The items to be studied for the oral exam are the following:
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006. B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008. OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale + 3 papers downloaded from: https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. One text or set of texts, chosen among the following:
1. Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Il Mulino, Bologna 2005. 2. Nussbaum, M.: L’intelligenza delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2013. 3. Matarazzo O. e Zammuner V. (a cura di): La regolazione delle emozioni. Il Mulino, Bologna 2012. 4. Ledoux J.: Il cervello emotivo. Baldini e Castoldi, Milano 2005. 5. Damasio A.R.: Emozione e coscienza. Adelphi, Milano 2010. 6. Miceli M. e Castelfranchi C.: Expectancy and Emotion. Oxford University Press, Oxford 2013. 7. D’Amico A.: Intelligenza emotiva e metaemotiva. Il Mulino, Bologna. 2018. 8. Palvarini P.: Le emozioni che rendono forti. Il lavoro con le emozioni in psicoterapia. Alpes Italia. 9. Levorato M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999. 10. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015. 11. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016. 12. Mado Proverbio A.: Neuroscienze cognitive della musica. Il cervello musicale tra arte e scienza. Bologna, Zanichelli 2019
13. 4 papers about emotions (different from those possibly chosen as to point B above), among the following, to download from: http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who only take the course of “Psychology of Multimodal Communication”, 6 Credits The items to be studied for the oral exam are the following:
A. Lotto L. and Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): except for chapters 3, 4, 5, 10, 11. B. Poggi I. and D’Errico F.: Comunicazione multimodale e influenza sociale. Il corpo e il potere.. Carocci, Roma 2020. C. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012. D. One text or set of texts, chosen among the following items:
1. Bazzanella C.: Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014. 2. Gallese V. e Guerra M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015. 3. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016. 4. Cavalieri R. e Chiricò D.: Parlare, segnare. Introduzione alla fisiologia e alla patologia delle lingue verbali e dei segni. Bologna, Il Mulino. 5. Benedetti F.: L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo. Roma, Carocci 2018. 6. Viale R.: Oltre il nudge. Libertà di scelta, felicità e comportamento. Bologna, Il Mulino 7. Both of the following texts: 8. Arielli E. e Bottazzini P.: Idee virali. Perché i pensieri si diffondono. Bologna, Il Mulino. 9. Riva G.: I social network. Bologna, Il Mulino. 10. Mortara Garavelli B. Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche. Bari, Laterza. 11. Bambini V. Il cervello pragmatico. Roma, Carocci. 12. Nobile L. e Lombardi Vallauri E.: Onomatopea e fonosimbolismo. Roma, Carocci. 13. Ferrari M e Paladino P.: L'apprendimento della lingua straniera. Roma, Carocci.
14. Both the following texts: Cavazza N.: Pettegolezzi e reputazione. Bologna, Il Mulino. Riva G.: Fake news: vivere e sopravvivere in un mondo post-verità. Bologna, Il Mulino
15. 4 papers about multimodal communication, chosen among the following, to download from: http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
Other texts can be substituted for those at item C. upon agreement with the teacher.
Teaching material for students who take the course of “Psychology of Emotions and Multimodal Communication” for 6 credits only
A. D’Urso V. e Trentin R.: Introduzione alla psicologia delle emozioni. Laterza, Bari 2006. B. Poggi I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma 2008. OR ELSE, in case book B is sold out:
Castelfranchi C.: Che figura. Emozioni e immagine sociale + 3 papers downloaded from: https://www.researchgate.net/profile/Isabella_Poggi
C. Lotto L. e Rumiati R. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2019 (nuova edizione): esclusi i capitoli 3, 4, 5, 10, 11. D. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006.
|