Teacher
|
COVATO CARMELA
(syllabus)
The social history of Education Courses's program is focused on the role of education in history with special reference to issues concerning gender (men and women) and social status differences . Special attention will be devoted to the history of family, including the social roles and the educational models that have been devoleped therein. Based on alternative sources, such as diaries biographies and autobiographies and correspondences, will be reconstructing not only the debate on education but also the real life experiences of the subjects involved in educational processes.
(reference books)
Covato, Pericoloso a dirsi. Emozioni, sentimenti, divieti e trasgressioni nella storia dell'educazione, Unicopli, Milano 2018; 2) Barbagli, Sotto lo stesso tetto. Mutamenti della famiglia in Italia dal XV al XX secolo, Il Mulino, Bologna 2000 (o altro anno di edizione)- capitoli1,2,5.6,7,8,9-. 3)C. Covato, Memorie di cure paterne. Genere, percorsi formativi e storie d'infanzia, Unicopli, Milano 2002; o, in alternativa: A. Gramsci, Il Quaderno 12, a cura di Chiara Meta, Edizioni conoscenza, Roma 2018; o in alternativa: M.A. Manacorda, Un intellettuale militante. Tra storia, pedagogia e politica, a cura d Carmela Covato e Chiara Meta, Roma, Roma Tre Press 2020o, in alternativa: Memoria, infanzia, educazione. Modelli educativi e vita quotidiana fra Otto e Novecento, a cura di F. Borruso, Toma-Tre Press, 2021
|