Teacher
|
VECCHIO GIOVANNI MARIA
(syllabus)
The course is an introduction to theoretical approaches and main topics of developmental psychology. The first part aims to analyze the idea of childhood by the historical, cultural and individual perspective; models of development, the role of biological and environmental influences of development, and educational contexts. The second part deals with the different aspects of the child development: social and relational, cognitive, linguistic and communicative, and emotional, with a focus on the play. Finally, the theme of education to prosociality will be considered.
(reference books)
1.Schaffer H. R., Psicologia dello sviluppo. Un’introduzione, Milano: Raffaello Cortina. Capitolo 3, solo il paragrafo Natura ed educazione (pp. 48-54); tutti gli altri capitoli completi. 2.Aureli, T., Lo sviluppo nel contesto, capitolo in Aureli T., Bascelli, E., Camodeca M., Di Sano, S. (2008-2016). Il bambino in classe. Roma: Carocci. Solo il capitolo 1, disponibile sulla piattaforma. 3.Perucchini, P., I contesti dello sviluppo: la famiglia e la scuola. Capitolo in Barone L., (2019). Manuale di psicologia dello sviluppo. Roma: Carocci. Solo il capitolo 2, disponibile sulla piattaforma. 4.Baumgartner, E. (2002-2019). Il gioco dei bambini. Roma: Carocci (Collana Le Bussole). 5.Caprara, G.V., Gerbino, M., Luengo Kanacri, B.P., Vecchio, G.M. (2014). Educare alla prosocialità. Teoria e buone prassi. Milano-Torino: Pearson.
|