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CANEVA CLAUDIA
(syllabus)
ome necessary philosophical concepts for the correct definition of aesthetic experience and its forms: the concept of beauty in the history of western thought; the value of beauty, its function, its ontological consistency, the difference with the beauty of provocation and consumption, the subjective conditions of the experience linked to aesthetic pleasure, the cognitive value of aesthetic. 1.Aesthetics, the epistemological statute; 2. Aesthetical experience as anthropological practice: an historical path; 3. The Aesthetics of Media: the aestheticization of communication (M. McLuhan, J. Habermas);4. The contemporary context: between real and digital. A reflection about a possible redefinition of the concepts of perception and experience; 5. Virtual realities and illusory worlds: the paradigm of Augmented Reality, an aesthetic anthropological reading.6. Esthetic of body, the post human; 7.The new narrative modalities. An interpretation of reality through the "aesthetics" of the TV series. 8. The processes of aestheticization in the different cultural contexts (India, Africa, Europe).
(reference books)
Testo obbligatorio: Sarà fornito materiale per ogni unità di apprendimento. Il testo di riferimento usato è F. Desideri, C. Cantelli, Storia dell'Estetica occidentale. Da Omero alle neuroscienze– edizione 2020 studiare le seguenti pagine:1. L’estetica antica 23-26; 28-30 (Arte come mímēsis); 41-58; 67-74; 2. L’estetica medievale 75-78; 3 L’Estetica del Quattrocento e Cinquecento 154-159; 163-166; 181-187; 4. L’estetica Barocca 212-214; 5. L’estetica del Settecento 249-257; 305-321; 6. L’estetica dell’Ottocento 331-335; 349-357; 359-363; 438-442; 7. XX-XXI sec. 397-398; 411-413; 450-455; 520-527.
Dovrà essere scelto in accordo con il docente un testo tra questi indicati: P. Bernardi, L’ombra della morte nella pittura occidentale, Scholé, Brescia 2021 C. Caneva, Bellezza e persona. L’esperienza estetica come epifania dell’umano in Luigi Pareyson, Armando, Roma 2008. C. Caneva, La musica arte dell'interiorità: per una fenomenologia del suono in Orientamenti pedagogici, 2019, n.2 (376) vol. 66, pp. 33-44. A. Caneva, C. Caneva, C. Costa, F. Orlando, L’immaginario contemporaneo. La grande pro-vocazione delle serie TV, Mimesis, Milano 2018. V. Codeluppi, Mi metto in vetrina. Selfie, Facebook, Apple, Hello Kitty, Renzi e altre “vetrinizzazioni”, Mimesis, Milano 2015. P. Granata, Arte, estetica e nuovi media, Fausto Lupetti editore, Bologna 2009. T. Griffero, Atmosferologia. Estetica degli spazi emozionali, Bompiani, Milano 2007. A. Kolnai, Il disgusto, Marinotti, Milano 2017. L. Pareyson, Estetica. Teoria della Formatività, Bompiani Milano 2005.
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