Teacher
|
ZIZIOLI ELENA
(syllabus)
The aim of this course is to present systematic reflections on the relationship between pedagogic knowledge and narrative, giving value to the educational potential of stories in the growth process of girls and boys in the current multi-cultural contexts. The course is organized into two parts. In the first, the importance of narrative practices and expressive languages in cognitive and emotional development and in the construction of gender identity in early childhood (0-6 years old) will be analysed. In the second, different types of narrations will be analysed, with a focus on fables and silent books for the deconstruction of stereotypes and the construction of supportive communities.
(reference books)
Recommended texts
For the first part E. Mignosi, G. Nuti (a cura di) (2020), Un'infanzia fatta di scienza e arte, FrancoAngeli, Milano. All first part (pp.23-88) and the last chapter of the second part (pp. 174-186). Pages chosen from the text by Maria Montessori, Lezioni da Londra 1946, a cura di Annette Haines, Il leone verde, Torino, pp.12-17 (Education as an aid to life); pp.187-196 (The construction of immagination); pp. 204-210 (Truths and Fables). E. Fierli, G. Lancia, G. Franchi, S. Marini (2017). Leggere senza stereotipi. Percorsi educativi 0-6 anni per figurarsi il futuro, Settenove,Cagli (Pu).
For the second part B. Bettelheim, Il mondo incantato. Uso, importanza e significati psicoanalitici delle fiabe, qualsiasi edizione purché integrale. Il testo è disponibile anche in formato e-book. Only one fairy tale chosen from the texts: V. Ongini, C, Carrer (2011), Le altre Cenerentole. Il giro del mondo in 80 scarpe, Sinnos, Roma (ed. or. 2009);Beatrice Solinas Donghi (2020), Fiabe incatenate, Topi Pittori, Milano; Karrie Fransman, Jonathan Plackett (2021), Fiabe d'altro genere. Cambia il punto di vista per cambiare la storia, Rizzoli, Milano. picture book for each of the proposed paths.
First path: Grow up authentically F. Sharafeddine (2018), Le mie mani, Gallucci, Roma 2018. F. Sharafeddine (2018), I miei piedi, Gallucci, Roma 2018. Leo Leonni (2018), Pezzettino, Babalibri, Milano (ed. or.1975). Fulvia Degl’Innocenti, Anna Forlati (2015), Io sono Adila, Settenove, Cagli (Pu). Ed Vere (2019), Questo (non) è un leone, Terre di mezzo, Milano. Raquel Díaz Reguera (2019), Libere di volare, EDT Giralangolo,Torino. Sophie Gourion, Isabelle Maroger, Anche le ragazze lo possono fare! Anche i ragazzi lo possono fare!, Valentina Edizioni, Milano. Giulio Fabroni, Gloria Francella (2021), Achille cane quadrato, Sinnos, Roma. Crockett Johnson (2020), Harold e la matita viola, CameloZampa, Monselice (PD) (ed.or.1955).
Second path: girls and boys in the world Daniela Valente, Ilaria Bochicchio, Adrian vuole andare a scuola, Edizioni Coccole e Caccole, Castrovillari (CS) 2012. Claude K. Dubois, Akim corre, Babalibri, Milano 2014. Chiara Lorenzoni, Paolo Domeniconi (2016), Amali e l’Albero, Giralangolo, EDT,Torino. Alessandra Ballerini, Lorenzo Terranera (2017), Fifa nera/fifa blu, Donzelli, Roma. Daniele H. Chambers, Federico Delicato (2018), Un viaggio diverso, Kalandra, Firenze.
TERZO PERCORSO – Insieme si può Aaron BecKer (2013), Journey, Candlewick Press, Sormeville, 2013, (trad. it. Viaggio, Feltrinelli, Milano, 2014). JI Hyeon Lee (2015), La piscina, Orecchio Acerbo, Roma . Marie-Louise Fitzpatrick (2016), Testa in su. Testa in giù, Lapis Edizioni, Roma. Amy Nielander (2016), La gara delle coccinelle, Terre di mezzo, Milano.
|