Teacher
|
CHISTOLINI SANDRA
(syllabus)
Course content Course title: Person and education between intercultural perspective and citizenship
Course programme: Intercultural and Citizenship Pedagogy is one of the fundamental courses in the curriculum for students who become teachers of Primary School. The discipline aims at forming the knowledge and competences related to intercultural and citizenship education in consideration of the international migration and the recent introduction of “Constitution and Citizenship” as a new compulsory subject in the national curriculum. The knowledge of the Italian Constitution leads the students to the identification of the political and socio-cultural values and understanding the meaning of the resources and strategies for active citizenship education in the multicultural society and multi-faith context. Special attention concerns the migration of children in the Third Millennium. The research in school educates new teachers for social inclusion with action against cultural prejudices, racism, and social discrimination. The concepts of peace, tolerance, solidarity, and responsibility as inclusive citizenship open to challenge in the face of persistent migration that increasingly involves refugee children, unaccompanied at risk of dropping out.
(reference books)
Reference books 1. Mounier E., Il personalismo, AVE, Roma, 2004. 2. Maritain J, L’educazione al bivio, La Scuola, Brescia, 1975. 3. Giroux H., Educazione e crisi dei valori pubblici. Le sfide per insegnanti, studenti ed educazione pubblica, La Scuola, Brescia, 2014, oppure Nosengo G., La persona umana e l’educazione, a cura di Luciano Corradini, La Scuola, Brescia, 2006. 4. King, Martin Luther, La forza di amare, SEI, Torino, 1970, oppure Haley, A., Autobiografia di Malcolm X, X. Malcolm, Einaudi, Torino, 1967. 5. Gandhi (mahâtmâ) Radhakrishnan, S., Antiche come le montagne, Edizioni di comunità, Milano, 1983, oppure un altro libro dello stesso Autore. 6. Chistolini S., Lastrucci E., Porcarelli A., Giovani europei e cittadinanza. Lo studio sugli adolescenti italiani nel contesto della ricerca internazionale sull’identità politica, Pensa Multimedia, Lecce, 2018. 7. Costituzione della repubblica italiana, on line e Lezioni sulla Costituzione a Roma Tre https://www.radioradicale.it/scheda/553415/la-scuola-a-roma-tre-lezioni-sulla-costituzione 8. Corradini L., Mari G. (a cura di), Educazione alla cittadinanza e insegnamento della Costituzione, Vita e Pensiero, Milano, 2019. 9. Cerini G. (a cura di), Competenza è cittadinanza. Idee, fonti, proposte operative (con il testo della legge 20 agosto 2019, n. 92 sull'insegnamento dell'educazione civica), Maggioli, Santarcangelo di Romagna, 2019. 10. Höltgen D. et al., Living together. Combining diversity and freedom in 21st-century Europe. Report of the Group of Eminent Persons of the Council of Europe, Council of Europe, Strasbourg, 2011 gratis al link https://book.coe.int/fr/search?controller=search&s=living+together 11. Gomes R. et al., Bookmarks Manuale per combattere i discorsi d'odio online attraverso l'educazione Manuale per combattere i discorsi d’odio online attraverso l'educazione ai diritti umani, Council of Europe, Strasbourg, 2016 gratis al link https://book.coe.int/fr/search?controller=search&s=Bookmarks+Manuale+per+combattere+i+discorsi+d%27odio+online+ 12. Jackson R., Signposts – Politiche e pratiche per l’insegnamento delle religioni e delle visioni del mondo non religiose nell’educazione interculturale, Council of Europe, Strasbourg, 2018 gratis al link https://book.coe.int/fr/droits-de-l-homme-citoyennete-democratique-et-interculturalisme/8164-pdf-signposts-politiche-e-pratiche-per-linsegnamento-delle-religioni-e-delle-visioni-del-mondo-non-religiose-nelleducazione-interculturale.html 13. A book to be chosen from those listed under numbers 8. 9. 10. 14. Un libro assegnato in aula dalla docente in base al numero identificativo dello/a studente/ssa: bambini migranti, educazione alla non violenza, diritto all’istruzione, cittadinanza democratica.
CFU and books for the examination
8 CFU books from 1 to 14 6 CFU books from 1 to 10 5 CFU books from 1 to 7 4 CFU books from 6 to 14 3 CFU books from 7 to 9 2 CFU books from 7 to 9
Further information Email: schistolini@uniroma3.it
|