Teacher
|
BOCCI FABIO
(syllabus)
The course is divided into five parts
The first part outlines the evolution of Special Pedagogy from its beginnings to current affairs, problematizing the issue it sees evolving today towards its conceptualization as Inclusive Pedagogy. In this sense, a series of questions are critically analyzed which will be read both in synchronic and diachronic terms.
The second part concerns an analysis of inclusion, in particular through the critical perspective of Disability Studies regarding current school and social policies as well as the social representations of disability (such as cultural construction) and "diversity".
The third part concerns an expansion of the point of view on inclusive processes by means of an analysis of the issue of the independent life of people with intellective impairment
The fourth part concerns Institutional Analysis and narrative Socioanalysis as perspectives of investigation transversal to the previous lines, which offer themselves as "tools" for analyzing the political, cultural and scientific issues of the topics addressed.
The fifth and last part focuses the attention on literary narratives, taking as its backdrop the figure of Raymond Carver as a narrator of otherness.
(reference books)
8 CREDITS TO BE CARRIED OUT (TOTAL OF CFU OF THE PROGRAM)
BOCCI F., Una Mirabile avventura. Storia dell’educazione dei disabili da Jean Itard a Giovanni Bollea, Le Lettere, Firenze, 2011.
BOCCI F., Pedagogia Speciale come pedagogia inclusiva. Itinerari istituenti di un modo di essere della Scienza dell'Educazione, Guerini Scientifica, Milano, 2021.
GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUERINI I. Quale Inclusione? La questione dell’indipendenza abitativa per le persone con impairment intellettivo, FrancoAngeli, Milano, 2020.
GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
FRANCESCHELLI F. Risalire la corrente. Raymond Carver tra letteratura e pedagogia, Aras Edizioni, Fano, 2021 7-6 CREDITS TO BE CARRIED OUT BOCCI F., Una Mirabile avventura. Storia dell’educazione dei disabili da Jean Itard a Giovanni Bollea, Le Lettere, Firenze, 2011.
BOCCI F., Pedagogia Speciale come pedagogia inclusiva. Itinerari istituenti di un modo di essere della Scienza dell'Educazione, Guerini Scientifica, Milano, 2021.
GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
5-4 CREDITS TO BE CARRIED OUT
BOCCI F., Pedagogia Speciale come pedagogia inclusiva. Itinerari istituenti di un modo di essere della Scienza dell'Educazione, Gueini Scientifica, Milano, 2021.
GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
DA 3 A 1 CREDITS TO BE CARRIED OUT GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
|