Teacher
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DI SIVO MICHELE
(syllabus)
The course focuses on the communication of history built on the critique of sources and on different languages: teaching at school, network communication, documentary, film and television narration. The document at the center and its contextualized dissemination are the basis of two laboratory paths of "Public History"about modern history and contemporary history: the first one is on witchcraft trials in the sixteenth-seventeenth centuries and the second one is on the massacres in Italy in the sixties and eighties of the twentieth century. The distinction between history and memory, between primary and secondary sources will be the basic concepts of the course and its practical activity.
(reference books)
Marc Bloch, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino 2009, pp. 3-169;
Walter Panciera - Andrea Zannini, Didattica della storia. Manuale per la formazione degli insegnanti, Milano 2013.
Altri due testi (per i non frequentanti, tre) saranno scelti dagli studenti nell’ambito della seguente bibliografia di riferimento: Hilda Girardet, Vedere toccare ascoltare. L’insegnamento della storia attraverso le fonti, Milano 2005; Giuseppe Zanniello, La didattica tra storia e ricerca, Roma 2016; Prima lezione di metodo storico, a cura di Sergio Luzzatto, Bari-Roma 2019;
Pietro Corrao - Paolo Viola, Introduzione agli studi di storia, Roma 2020.
Il laboratorio di Public History avrà come generale riferimento i seguenti testi:
Michele Di Sivo, Bellezza Orsini. La costruzione di una strega, Roma 2016
Aldo Moro, Lettere dalla prigionia, a cura di Miguel Gotor, Torino 2018-2019.
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