Teacher
|
ARFINI MARIA TERESA
(syllabus)
• Musical iconography: musical subjects in the visual arts and analogies between musical and visual structures; in-depth study of formal analogies between music and moving images • Organized sound and cinema: historical background • Focus on the relationship between organized sound and visual structures in contemporary cinema
(reference books)
1. ROBERTO CALABRETTO, Lo schermo sonoro: la musica per film, Venezia, Marsilio, 2010 2. SERGIO MICELI, Musica per film. Storia, estetica, analisi, tipologie, Milano, Ricordi-LIM, 2009; parte II, capitoli 3-6, da p. 631 a p. 700. 3. LUCA AVERSANO, Musica in schermo. Note sul rapporto tra ascolto e visione, in Sounds for Silents. Il Futurismo tra cinema e musica, a cura di Luca Aversano, Paolo Bertetto e Giandomenico Celata, Roma, Idea, 2019, pp. 53-64. 4. VOLKER SCHERLIESS, Musica picta, in Dipingere la musica. Strumenti in posa nell’arte del Cinque e Seicento, a cura di Sylvia Ferino-Pagden, Milano, Skira, 2000, pp. 23-29. 5. MARIA TERESA ARFINI, Musical Landscape. Correspondences between Music and Painting in Germany of the Early Nineteenth Century, «Music in Art», XXXIX/1-2, 2014, pp. 125-144. 6. MARIA TERESA ARFINI, Abstract Film as Music to View: Early Experiments of Hans Richter, Walther Ruttmann and Oskar Fischinger, «Music in Art», XXXVIII/1-2, 2013, pp. 183-191. 7. FRANCESCO FINOCCHIARO, Arnold Schönberg e il cinema tedesco: la “Begleitungsmusik” op. 34 tra musica per film e musica a programma, Atti del Seminario “La musica per film nella Repubblica di Weimar”, Bologna, 10 febbraio 2011, pp. 2-16. 8. FRANCESCO FINOCCHIARO, L’Interludio filmico della “Lulu” di Alban Berg, «Nuova Secondaria», XXXI / 10, 2014, pp. 73-79. 9. ROBERTO CALABRETTO, L’”Amleto” di Grigorij Kozincev, in Dmitrij Šostakovič tra musica, letteratura e cinema, a cura di Rosanna Giaquinta, Firenze, Olschki, 2008, pp. 277-327. 10. MARCO ALUNNO, Compositori d’area colta nel cinema del secondo Novecento, in La musica nel cinema e nella televisione, a cura di Roberto Giuliani, Milano, Guerini, 2011, pp. 51-64. 11. LUCA AVERSANO, Dialettica musicale e metafisica delle emozioni in “Morte a Venezia” di Luchino Visconti, in Il cinema e le emozioni, a cura di Giorgio De Vincenti, Roma, Edizioni fondazione ente dello spettacolo, 2012, pp. 249-264. 12. ROBERTO CALABRETTO, La musica nel cinema di Pasolini e Antonioni, in La musica nel cinema e nella televisione, a cura di Roberto Giuliani, Milano, Guerini, 2011, pp. 113-124. 13. KATE MCQUISTON, We’ll Meet Again: Musical Design in the Films of Stanley Kubrick, Oxford-New York, Oxford University Press, 2013, cap. 4 e cap. 6, pp. 87-106 e pp. 128-162. Further texts and handouts will be made available, together with their list, on the Moodle platform
|