HISTORY OF MODERN ART - L.M
(objectives)
knowledge of the history of modern art (14th-18th centuries) and of specific subjects and problems of the discipline; ability to analyze and read the work of art; ability to analyze the sources; acquisition of a methodological competence that allows an independent study; ability to apply the knowledge acquired in order to devise and support arguments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
Code
|
20704133 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Module:
(objectives)
knowledge of the history of modern art (14th-18th centuries) and of specific subjects and problems of the discipline; ability to analyze and read the work of art; ability to analyze the sources; acquisition of a methodological competence that allows an independent study; ability to apply the knowledge acquired in order to devise and support arguments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
Code
|
20704133-1 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-ART/02
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Related or supplementary learning activities
|
Derived from
|
20704133 HISTORY OF MODERN ART - L.M in History of Art LM-89 (professor to define)
(syllabus)
Aim of the course is to reconsider the history of Maniera in the development of 16th century art from a new critical and historiographical perspective, studying some crucial aspects of italian painting and sculpture and the interpretation that 20th century studies gave to it.
(reference books)
Syllabus
Rileggere la Maniera
Testi per la preparazione dell'esame:
1) Giorgio Vasari, Le Vite de più eccellenti pittori, scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, testo a cura di R. Bettarini, commento secolare e indici a cura di P. Barocchi, Firenze, Sansoni, S.P.E.S., 1966-1987: il proemio alla terza parte delle Vite, e le pagine sulla Maniera mista di Raffaello consultabili on line sul sito https://www.memofonte.it/ricerche/giorgio-vasari/;
2) H. Voss, La pittura del tardo Rinascimento a Roma e a Firenze, Roma 1994 [1° edizione Die Malerei der Spätrenaissance in Rom und Florenz, Berlin 1920]
3) E. H. Gombrich, Il manierismo: lo sfondo storiografico, in Idem, Norma e forma, Studi sull’arte del Rinascimento, Torino 1973, pp. 145-155 [1° edizione Introduction: the Historiographic Background, in The Renaissance and Mannerism, Acts of the Twentieth International Congress of the History of Art (New York 1961), Princeton 1963, pp. 163-173, ristampato in E. H. Gombrich, Norm and Form. Studies in the Art of the Renaissance, London 1966];
4) G. Briganti, La Maniera italiana, Roma, 1961 consultabile on line all'indirizzo: http://www.giulianobriganti.it/index.php?id=334;
5) J.K.G. Shearman, Il Manierismo, a cura di M. Collareta, Firenze 1983 [1° edizione Mannerism, Harmondsworth 1967]
6) S. Ginzburg, Vasari e Raffaello, in Giorgio Vasari e il cantiere delle Vite del 1550, atti del convegno (Firenze, Kunsthistorisches Institut, 26-28 aprile 2012), a cura di B. Agosti, S. Ginzburg e A. Nova, Venezia 2013, pp. 29-46
Si richiede inoltre lo studio di almeno 2 (due) dei seguenti testi a scelta dello studente:
- G. Briganti, Il Manierismo e Pellegrino Tibaldi, Roma, 1945 consultabile on line all'indirizzo: http://www.giulianobriganti.it/fileadmin/bibliografia/1945/manierismo_1945.pdf
-S. Freedberg, Painting of the High Renaissance in Rome and Florence, Cambridge 1961, 2 voll. (reperibile alla Biblioteca Grassi)
- J. Wilde, Michelangelo. Six Lectures, Oxford 1995;
- R. Longhi, Ricordo dei Manieristi, in Edizione delle Opere complete di Roberto Longhi, VIII/2. Cinquecento classico e Cinquecento manieristico 1951-1970, Firenze 1976 [1° edizione in “L’Approdo”, II, 1, 1953, pp. 55-59]
- R. Longhi, Due pannelli di Daniele da Volterra, in Edizione delle Opere complete di Roberto Longhi, VIII/2. Cinquecento classico e Cinquecento manieristico 1951-1970, Firenze 1976, pp. 113-117, [1° edizione in “Paragone”, 15, 179, 1964, pp. 32-37]
- J.K.G. Shearman, Arte e spettatore nel Rinascimento italiano. “Only connect …”, Milano 1995 1a edizione “Only connect …”. Art and the spectator in the Italian Renaissance, Princeton 1992]
- F. Härb, Modes and Models in Vasari’s early drawing oeuvre, in Vasari’s Florence. Artists and Literati at the Medicean court, a cura i P. Jacks, Cambridge (MA), 1998, pp. 83-110
- K- Oberhuber, Raffaello. L’opera pittorica, Milano 1999
- B. Agosti, Giorgio Vasari: luoghi e tempi delle vite, Milano 2013 (acquistabile on line sul sito di Torrossa Casalini)
- V. Romani, Osservazioni su alcuni disegni di Michelangelo del terzo decennio del Cinquecento, in Michelangelo als Zeichner, a cura di C. Echinger-Murach, A. Gnann e J. Poechke, (Atti del convegno internazionale di studi, Vienna 19-20 novembre 2010), Münster 2013, pp. 313-328 - S. Ginzburg, Viaggi e aggiornamenti in Beccafumi, in "Annali di studi umanistici", 5, 2017, pp. 157-188
- Michelangelo. Una vita, a cura di P. Aiello, Milano, Officina Libraria 2014
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
|
|
Module:
(objectives)
knowledge of the history of modern art (14th-18th centuries) and of specific subjects and problems of the discipline; ability to analyze and read the work of art; ability to analyze the sources; acquisition of a methodological competence that allows an independent study; ability to apply the knowledge acquired in order to devise and support arguments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
Code
|
20704133-2 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-ART/02
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Related or supplementary learning activities
|
Derived from
|
20704133 HISTORY OF MODERN ART - L.M in History of Art LM-89 (professor to define)
(syllabus)
Aim of the course is to reconsider the history of Maniera in the development of 16th century art from a new critical and historiographical perspective, studying some crucial aspects of italian painting and sculpture and the interpretation that 20th century studies gave to it.
(reference books)
Syllabus
Rileggere la Maniera
Testi per la preparazione dell'esame:
1) Giorgio Vasari, Le Vite de più eccellenti pittori, scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, testo a cura di R. Bettarini, commento secolare e indici a cura di P. Barocchi, Firenze, Sansoni, S.P.E.S., 1966-1987: il proemio alla terza parte delle Vite, e le pagine sulla Maniera mista di Raffaello consultabili on line sul sito https://www.memofonte.it/ricerche/giorgio-vasari/;
2) H. Voss, La pittura del tardo Rinascimento a Roma e a Firenze, Roma 1994 [1° edizione Die Malerei der Spätrenaissance in Rom und Florenz, Berlin 1920]
3) E. H. Gombrich, Il manierismo: lo sfondo storiografico, in Idem, Norma e forma, Studi sull’arte del Rinascimento, Torino 1973, pp. 145-155 [1° edizione Introduction: the Historiographic Background, in The Renaissance and Mannerism, Acts of the Twentieth International Congress of the History of Art (New York 1961), Princeton 1963, pp. 163-173, ristampato in E. H. Gombrich, Norm and Form. Studies in the Art of the Renaissance, London 1966];
4) G. Briganti, La Maniera italiana, Roma, 1961 consultabile on line all'indirizzo: http://www.giulianobriganti.it/index.php?id=334;
5) J.K.G. Shearman, Il Manierismo, a cura di M. Collareta, Firenze 1983 [1° edizione Mannerism, Harmondsworth 1967]
6) S. Ginzburg, Vasari e Raffaello, in Giorgio Vasari e il cantiere delle Vite del 1550, atti del convegno (Firenze, Kunsthistorisches Institut, 26-28 aprile 2012), a cura di B. Agosti, S. Ginzburg e A. Nova, Venezia 2013, pp. 29-46
Si richiede inoltre lo studio di almeno 2 (due) dei seguenti testi a scelta dello studente:
- G. Briganti, Il Manierismo e Pellegrino Tibaldi, Roma, 1945 consultabile on line all'indirizzo: http://www.giulianobriganti.it/fileadmin/bibliografia/1945/manierismo_1945.pdf
-S. Freedberg, Painting of the High Renaissance in Rome and Florence, Cambridge 1961, 2 voll. (reperibile alla Biblioteca Grassi)
- J. Wilde, Michelangelo. Six Lectures, Oxford 1995;
- R. Longhi, Ricordo dei Manieristi, in Edizione delle Opere complete di Roberto Longhi, VIII/2. Cinquecento classico e Cinquecento manieristico 1951-1970, Firenze 1976 [1° edizione in “L’Approdo”, II, 1, 1953, pp. 55-59]
- R. Longhi, Due pannelli di Daniele da Volterra, in Edizione delle Opere complete di Roberto Longhi, VIII/2. Cinquecento classico e Cinquecento manieristico 1951-1970, Firenze 1976, pp. 113-117, [1° edizione in “Paragone”, 15, 179, 1964, pp. 32-37]
- J.K.G. Shearman, Arte e spettatore nel Rinascimento italiano. “Only connect …”, Milano 1995 1a edizione “Only connect …”. Art and the spectator in the Italian Renaissance, Princeton 1992]
- F. Härb, Modes and Models in Vasari’s early drawing oeuvre, in Vasari’s Florence. Artists and Literati at the Medicean court, a cura i P. Jacks, Cambridge (MA), 1998, pp. 83-110
- K- Oberhuber, Raffaello. L’opera pittorica, Milano 1999
- B. Agosti, Giorgio Vasari: luoghi e tempi delle vite, Milano 2013 (acquistabile on line sul sito di Torrossa Casalini)
- V. Romani, Osservazioni su alcuni disegni di Michelangelo del terzo decennio del Cinquecento, in Michelangelo als Zeichner, a cura di C. Echinger-Murach, A. Gnann e J. Poechke, (Atti del convegno internazionale di studi, Vienna 19-20 novembre 2010), Münster 2013, pp. 313-328 - S. Ginzburg, Viaggi e aggiornamenti in Beccafumi, in "Annali di studi umanistici", 5, 2017, pp. 157-188
- Michelangelo. Una vita, a cura di P. Aiello, Milano, Officina Libraria 2014
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
|
|
|