Teacher
|
GALLIA ARTURO
(syllabus)
The course will be held through lectures, slides and visits on the ground. It will introduce the student into the understanding of the elements of the territoriality, the geographical processes and their interactions. It is divided into two modules.
First module – 30 hours The landscapes in the nature. Environmental frameworks and geomorphological processes
The lessons will start by focusing on those processes that are generated by sub-crustal forces and by exogenous agents. Starting from the specific environmental frameworks, the course will cover the different geomorphological processes shaping the landscapes.
Second module - 30 hours The processes of territorialization.
After a presentation of the scientific ‘tools’ for the regional analysis (maps and statistics), the students will study the various topics of human geography: population dynamics, organization of rural areas, the logic of industrial location and geography of the movement, urban geography, the spaces of politics.
The subjects issues will be explained too for the teaching of geography.
(reference books)
PROGRAMMA COMPLETO – 8 CFU
Frequentanti: 1. A. Letizia, Elementi di scienza della terra, Zanichelli, 2018. 2. L. Greiner, G. Dematteis, C. Lanza, A. Vanolo, Geografia umana. Un approccio visuale, Utet, 2019. 3. A. Gallia, Le risorse idriche nell’isola di Ponza. Usi, saperi, dinamiche territoriali e geostoriche, Carocci, 2019. 4. Giorda, Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola dell’infanzia e primaria, Carocci, 2014. 5. Pasquinelli d’Allegra, La geografia dell’Italia. Carocci Faber, 2009. 6. Pasquinelli d’Allegra, Una geografia… da favola. Carocci Faber, 2010. 7. G. De Vecchis – R. Morri, Disegnare il mondo. Carocci Faber, 2010. 8. Materiale didattico disponibile su piattaforma Formonline.
Non frequentanti: stesso programma con la possibilità di sostituire il libro n. 3 con: • A. Gallia, Le acque del Nilo. Dinamiche geostoriche e politiche, Carocci, 2020.
PROGRAMMI RIDOTTI PER RICONOSCIMENTO CARRIERE PREGRESSE
Programma da 2 cfu 1. L. Greiner, G. Dematteis, C. Lanza, A. Vanolo, Geografia umana. Un approccio visuale, Utet, 2019. 2. Giorda, Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola dell’infanzia e primaria, Carocci, 2014.
Programma da 3 cfu 1. L. Greiner, G. Dematteis, C. Lanza, A. Vanolo, Geografia umana. Un approccio visuale, Utet, 2019. 2. Giorda, Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola dell’infanzia e primaria, Carocci, 2014. Ai quali aggiungere uno a scelta tra: • Pasquinelli d’Allegra, La geografia dell’Italia. Carocci Faber, 2009. • Pasquinelli d’Allegra, Una geografia… da favola. Carocci Faber, 2010. • G. De Vecchis – R. Morri, Disegnare il mondo. Carocci Faber, 2010.
Programma da 4 cfu 1. L. Greiner, G. Dematteis, C. Lanza, A. Vanolo, Geografia umana. Un approccio visuale, Utet, 2019. 2. Giorda, Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola dell’infanzia e primaria, Carocci, 2014. 3. A. Gallia, Le risorse idriche nell’isola di Ponza. Usi, saperi, dinamiche territoriali e geostoriche, Carocci, 2019. Ai quali aggiungere uno a scelta tra: • Pasquinelli d’Allegra, La geografia dell’Italia. Carocci Faber, 2009. • Pasquinelli d’Allegra, Una geografia… da favola. Carocci Faber, 2010. • G. De Vecchis – R. Morri, Disegnare il mondo. Carocci Faber, 2010.
|