Teacher
|
CACIONI SILVIA
(syllabus)
• Composition of the structural elements of visual grammar, with reference to analysis of the iconic message, signs of iconography and iconology. • Colour as shape and meaning. • Use of graphic representation techniques: Monge’s projection and elements of central (distance point method) and accidental (extension of sides or joints) projection. • From the Early Nineteenth Century to the artistic avant-gardes of the twentieth century and subsequent developments • Motivational aspects in the graphic expression of the child • The graphic sign from the aniconic phase to the symbolic phase in developmental age • Knowledge and analysis of the National Curriculum Indications (2012) and recent revisions (National Indications and New Scenarios, 2017) • Analysis and design of educational and learning courses for preschool and elementary school children
(reference books)
Riferimenti bibliografici fondamentali • Argan G.C., L’arte moderna, Firenze 1970 (e successive), dal testo deve essere esclusa l’appendice di Achille Bonito Oliva e altre schede critiche non a firma dell’autore. • Arnheim R., Arte e percezione visiva, Milano 2005, solo capp.: 4 Sviluppo e 7 Colore • Dorfles G., Pinotti A., Manuale di disegno, Bergamo 2014, (procedure di costruzione dei poligoni regolari, prospettiva centrale (metodo dei punti di distanza) e prospettiva accidentale (metodo del prolungamento dei lati o delle fughe) • Munari B., Il laboratorio per bambini a Brera. Progetto e metodo del primo laboratorio per bambini alla Pinacoteca di Brera a Milano 1977, Bologna 1981 • Indicazioni nazionali per il curricolo, della scuola dell’infanzia, e del primo ciclo d’istruzione, in Annali della Pubblica Istruzione, Le Monnier, 2012, successiva integrazione 2017 (parti relative la disciplina di Arte e Immagine)
|