Teacher
|
BOCCI FABIO
(syllabus)
The course is divided into four parts
The first part outlines the evolution of Special Pedagogy from its beginnings to current affairs, problematizing the issue it sees evolving today towards its conceptualization as Inclusive Pedagogy. In this sense, a series of questions are critically analyzed which will be read both in synchronic and diachronic terms.
The second part concerns an analysis of inclusion, in particular through the critical perspective of Disability Studies regarding current school and social policies as well as the social representations of disability (such as cultural construction) and "diversity".
The third part concerns an expansion of the point of view on inclusive processes by means of an analysis of the issue of the independent life of people with intellective impairment
The fourth and last part concerns Institutional Analysis and narrative Socioanalysis as perspectives of investigation transversal to the previous lines, which offer themselves as "tools" for analyzing the political, cultural and scientific issues of the topics addressed.
(reference books)
8 CFU TO PERFORM (TOTAL OF CFU OF THE PROGRAM)
BOCCI F., Una Mirabile avventura. Storia dell’educazione dei disabili da Jean Itard a Giovanni Bollea, Le Lettere, Firenze, 2011.
GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. ROSSIELLO M.C. (a cura di). Narrare l’inclusione, Edizioni Conoscenza, Roma, 2020.
GUERINI I. Quale Inclusione? La questione dell’indipendenza abitativa per le persone con impairment intellettivo, FrancoAngeli, Milano, 2020.
GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018. 7-6 CFU TO PERFORM: BOCCI F., Una Mirabile avventura. Storia dell’educazione dei disabili da Jean Itard a Giovanni Bollea, Le Lettere, Firenze, 2011.
GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUERINI I. Quale Inclusione? La questione dell’indipendenza abitativa per le persone con impairment intellettivo, FrancoAngeli, Milano, 2020.
GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
5-4 CFU TO PERFORM: GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUERINI I. Quale Inclusione? La questione dell’indipendenza abitativa per le persone con impairment intellettivo, FrancoAngeli, Milano, 2020.
GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
FROM 3 TO 1 CFU TO PERFORM: GOODLEY D., D’ALESSIO S., FERRI, B., MONCERI F., TITCHKOSKY T., VADALÀ G., VALTELLINA E., MIGLIARINI, V., BOCCI F., MARRA A.D. E MEDEGHINI R., Disability studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative, Erickson, Trento, 2018. GUELI C., Educazione e pedagogia autogestionaria. Una ricerca su Georges Lapassade, Sensibili alle foglie, Roma, 2018.
|