Derived from
|
20710394 Visual Arts and Music in the XX Century in DAMS - Theatre - Music - Dance LM-65 CONTE LARA
(syllabus)
The course aims to analyze the relationships between visual arts, sound and music from the second post-war period to the Sixties of the XX century. Starting from the deepening of the relationship between painting and music in the field of artistic research of abstract expressionism and the poetics of informal matter and signs, the attention will focus on the silence of John Cage in relation to the monochrome, to the dematerialization of the work and the “theatricality” of minimalism. With a transversal path, taking into account continuity and discontinuity between the historical avant-gardes and the neo-avant-garde season, the analysis will touch on behavioral-performative practices which, in various ways, have focused their poetics on the voice and on the corporal sounds, also in relation to the use of new technologies.
(reference books)
Frequentanti 1) Texts of a general character for the study of Postwar Art: - C. Zambianchi, Arte contemporanea: dall’Espressionismo Astratto alla Pop Art, Carozzi, Milano, 2011
- F. Poli (a cura di), Arte contemporanea. Le ricerche internazionali dalla fine degli anni ’50 a oggi, Electa, Milano 2003, pp. 36-221
2) In-depth readings: - Art or sound, catalogo della mostra (Venezia, Fondazione Prada Ca’ Corner della Regina, 7 giugno – 8 novembre 2014), a cura di G. Celant, Fondazione Prada, Milano 2014 [in particolare i saggi: G. Celant, Dal plurilinguismo al multisensoriale; C. Cox, Vedere non è sentire. Sinestesia, anestesia e arte audiovisiva; L. Chessa, Un’orchestra metafisica. Una ricerca sulla ricostruzione degli intonarumori; R. Young, Così brutalmente forzata. La svolta del dopoguerra dalla musica al suono; E. de Visscher, Il silenzio come scultura musicale. John Cage e gli strumenti di 4’33’’; G. Dayal, Musica sperimentale e performance. David Tudor, John Cage e Merce Cunningham; Jo Applin, Rumore ottico. Il suono della scultura negli anni ’60; A. Licht, Il rumore della superficie. Rendere l’arte udibile nel XX Secolo; S. Menegoi, Sound Art? Arti visive e suono al passaggio fra anni ’70 e ’80; H. Rogers, Sinestesia distorta. Il video musicale e le arti visive ]
- P. Fameli, Il corpo risonante. Vocalità e gestualità nel Novecento, Campanotto Editore, Pasian di Prato (UD) 2013, pp. 43-84
|