Teacher
|
ARFINI MARIA TERESA
(syllabus)
1. Introduction: • Educational approach • What is history of music • Objects of study • Research methodology 2. Educational methodologies: • Study of the works: didactic of listening • Study of musical context • History of music and others disciplines • Handbooks and their methodology 3. Educational approaches: in this part of the course will be presented some educational approaches, chronologically and methodologically different, in order to provide operational examples
(reference books)
All texts are available in pdf in Moodle platform 1. CRISTINA CANO, Didattica della Storia della Musica, «Musica/Realtà», XV, n. 45, dicembre 1994, pp. 89-115 2. CARL DAHLHAUS, Che significa e a quale fine si studia la storia della musica?, «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, pp. 219-230 3. HANS HEINRICH EGGEBRECHT, La scienza come insegnamento, «Il Saggiatore Musicale», 2005, pp. 231-237 4. ANDREA CHEGAI, PAOLO RUSSO, La didattica della storia della musica, «Il Saggiatore musicale», XV, 2, 2008, pp. 269-279 5. ANTONIO SERRAVEZZA, L’educazione estetica alla musica, in Educazione musicale e Formazione, a cura di G. La Face Bianconi e F. Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 121-139 6. IVO MATTOZZI, Una didattica della storia per l’insegnamento della storia della musica, in Educazione musicale e Formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 346-378 7. FABRIZIO DELLA SETA, Musica nella storia e musica come storia, in Educazione musicale e Formazione, a cura di Giuseppina La Face Bianconi e Franco Frabboni, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 379-386 8. LORENZO BIANCONI, La musica al plurale, in A. Nuzzaci – G. Pagannone, Musica Ricerca e Didattica. Profili culturali e competenza musicale, Lecce, Pensa Multimedia, 2008, pp. 23-32 9. PAOLO SOMIGLI, Didattica della musica. Un’introduzione, Roma, Aracne, 2013
10. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, “La trota” fra canto e suoni. Un percorso didattico, «Saggiatore musicale», XII, n. 1, 2005, pp. 77-123 11. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, Le Pedate di Pierrot. Comprensione musicale e didattica dell’ascolto, in Musikerziehung. Erfahrungen und Reflexionen, a cura di Franz Comploi, Bressanone/Brixen, Weger, 2005, pp. 40-60 12. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, La linea e la rete. La costruzione della conoscenza in un Quartetto di Haydn, in «Finché non splende in ciel notturna face». Studi in memoria di Francesco Degrada, a cura di Cesare Fertonani, Emilio Sala e Claudio Toscani, Milano, LED, 2009, pp. 225-250 13. GIUSEPPINA LA FACE BIANCONI, Testo e musica: leggere, ascoltare, guardare, «Musica Docta. Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della Musica», II, 2012, pp. 31-54 14. CARLA CUOMO - MARIA ROSA DE LUCA, La trasposizione del sapere musicale nella formazione intellettuale, «Musica Docta. Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della Musica», III, 2013, pp. 17-38
Further bibliographical information on the educational routes will be provided at first lesson. Further texts and handouts will be made available, together with their list, on the Moodle platform.
|