Teacher
|
Aletto Ilaria
(syllabus)
Montage in Russian and Soviet cinema: birth and evolution of a new language (1908-1945)
The module aims at providing an overview of the types of the montage in the context of Russian and Soviet cinema, from the first pre-revolutionary films to the Stalinist period (1908-1945). After an introduction devoted to the birth of the cinematographic story, and to the avant-garde experiments with montage in literature and in figurative and performing arts, the module will focus on the analysis of the theories on cinema conceived by the formal school during the 1920s. Particular attention will be paid to the films of Sergej Michajlovič Ėjzenštejn, one of the fathers of the montage technique. The lectures will trace the different definitions of montage elaborated by Eisenstein, between an experimentation of the technical potential of montage through the directing practice, and a theoretical reflection characterized by the search for a "universal" and, at the same time, protean methodological criterion.
(reference books)
Filmografia Dnevnik Glumova (1923) Stačka (1924) Bronenosec Potemkin (1925) Oktjabr’ (1927-28) Que viva Mexico! (1930-1932) General’naja linija (Staroe i novoe, 1926-29) Bežin lug (1935-36) Aleksandr Nevskij (1938) Ivan Groznyj 1-aja (1941-1944) i 2-aja serija (1945)
G. Buttafava, Il cinema russo e sovietico, a cura di F. Malcovati, Marsilio, Venezia, 2000, capitoli relativi agli anni 1908-1945. V. Šklovskij, Letteratura e cinema, in I formalisti russi nel cinema, a cura di P. Montani, Mimesis, Milano-Udine, 2019, pp. 145-183. Ju. Lotman, Il posto dell'arte cinematografica nel meccanismo della cultura, I formalisti russi nel cinema, a cura di P. Montani, Mimesis, Milano-Udine, 2019, pp. 127-142.
Selezione di scritti di S.M. Ėjzenštejn: - “Montaž attrakcionov” (v: Izbrannye proizvedenija, t. 2, sost. P. Ataševa, Moskva 1964). - “Il montaggio delle attrazioni cinematografiche” (da S. M. Ėjzenštejn, Il montaggio, a cura di P. Montani, Marsilio, Venezia 1986); - “Drammaturgia della forma cinematografica”; - “Il montaggio 1938”; - “Il montaggio verticale”. S. M. Ėjzenštejn, “L’atteggiamento materialistico verso la forma”, in Ejzenštejn, FEKS, Vertov. Teoria del cinema rivoluzionario. Gli anni Venti in URSS, a cura di P. Bertetto, Milano 1975, pp. 136-142. S. M. Ėjzenštejn, “Organicità e immaginità”, in Id., Stili di regia. Narrazione e messa in scena: Leskov, Dumas, Zola, Dostoevskij, Gogol’, a cura di P. Montani e A. Cioni, Venezia 1993, pp. 287-308. S. M. Ėjzenštejn, “S zaranee obdumannym namereniem (Montaž attrakcionov)” (v: Metod, t. 1, sost. N. Klejman, Moskva 2002).
I testi di riferimento sono disponibili su Moodle.
|