Teacher
|
ZIZIOLI ELENA
(syllabus)
The aim of this course is to present systematic reflections on the relationship pedagogic knowledge and narrative, giving value to the educational potential of stories in the growth process of children in the current multi-cultural contexts. Following a general presentation of the topics, narrative typologies for early childhood will be analysed with regard to the needs of socio-educational services promoting networks with local resources.
(reference books)
Recommended texts for preparation for the exam
Theoretical framework 1) F. Cambi, C. Di Bari, D. Sarsini (2012). Il mondo dell'infanzia. Dalla scoperta, al mito, alla relazione di cura. Autori e testi, Apogeo, Roma ( pp.1-53). 2) B. Bettelheim, Il mondo incantato. Uso, importanza e significati psicoanalitici delle fiabe, qualsiasi edizione purché integrale. Il testo è disponibile anche in formato e-book.
Methodological considerations: 3) E. Fierli, G. Lancia, G. Franchi, S. Marini (2017). Leggere senza stereotipi. Percorsi educativi 0-6 anni per figurarsi il futuro, Settenove,Cagli (Pu).
Investigation 4) One book from the above selection:
R. Valentino Merletti, L. Paladin (2012). Libro fammi grande, Idest, Campi Bisenzio (Fi)(formato e-book); R. Valentino Merletti, L. Paladin (2015). Nati sotto il segno dei libri, Idest, Campi Bisenzio (Fi)( anche formato e-book); P. Tonelli (2009), Documentare le esperienze educative. Tecniche, organizzazione e strumenti, Anicia, Roma. The study of the texts should be supplemented by the reading of two of the following books: FIRST PATH: ME, YOU, US
Suzy Lee, L’onda, Edizioni Corraini, Milano 2008. Paloma Valdivia, Quelli di sopra e quelli di sotto, Kalandra Italia, Firenze 2014. Marie-Louise Fitzpatrick, Testa in su. Testa in giù, Lapis Edizioni, Roma 2016. Giovanna Zoboli, Mariachiara Di Giorgio, Professione Coccodrillo, Topipittori, Milano 2017. F. Sharafeddine, Le mie mani, Gallucci, Roma 2018. F. Sharafeddine, I miei piedi, Gallucci, Roma 2018.
SECOND PATH - IN THE WORLD, WITHOUT BORDERS.
Daniela Valente, Ilaria Bochicchio, Adrian vuole andare a scuola, Edizioni Coccole e Caccole, Castrovillari (CS) 2012. Claude K. Dubois, Akim corre, Babalibri, Milano 2014. Irena Kobald, freya Blackwood Freya, Una coperta di parole, Mondadori, Milano 2015. Louise Spilsbury, Hanane Kai, Bambini nel mondo. I conflitti globali, EDT, Torino 2018. Louise Spilsbury, Hanane Kai, Bambini nel mondo. La povertà e la fame, EDT, Torino 2018. Kate Milner, Il mio nome non è Rifugiato, Les Mots Libres, Bologna 2018.
THIRD PATH - TOGETHER YOU CAN
Aaron BecKer, Journey, Candlewick Press, Sormeville, 2013, (trad. it. Viaggio, Feltrinelli, Milano, 2014). JI Hyeon Lee, La piscina, Orecchio Acerbo, Roma 2015. Mac Barnett e Jon Klassen, Filo Magico, Terre di Mezzo, Milano 2016. Ljerka Rebrovic, Ivana Pipal, Città blu, città gialla, Terre di Mezzo, Milano, 2017. Ed Vere, Questo non è un leone, Terre di mezzo, Milano 2019.
|