Teacher
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CHISTOLINI SANDRA
(syllabus)
Course content Course title: Citizenship education in intercultural school Course programme: Intercultural and Citizenship Pedagogy is one of the fundamental courses in the curriculum for students who become teachers of Primary School. The discipline aims at forming the knowledge and competences related to intercultural and citizenship education in consideration of the international migration and the recent introduction of “Constitution and Citizenship” as a new compulsory subject in the national curriculum. The knowledge of the Italian Constitution leads the students to the identification of the political and socio-cultural values and understanding the meaning of the resources and strategies for active citizenship education in the multicultural society and multi-faith context. Special attention concerns the migration of children in the Third Millennium. The research in school educates new teachers for social inclusion with action against cultural prejudices, racism, and social discrimination. The concepts of peace, tolerance, solidarity, and responsibility as inclusive citizenship open to challenge in the face of persistent migration that increasingly involves refugee children, unaccompanied at risk of dropping out.
(reference books)
Reference books 1. Spranger E., La vita educa, La Scuola, Brescia, 2004. 2. Guardini R., Le età della vita, Vita e Pensiero, Milano, 1992. 3. Laeng M., I gradini dell’ascesa. La vita e l’uomo, La Scuola, Brescia, 2004. 4. Chistolini S., Lastrucci E., Porcarelli A., Giovani europei e cittadinanza. Lo studio sugli adolescenti italiani nel contesto della ricerca internazionale sull’identità politica, Pensa Multimedia, Lecce, 2018. 5. Costituzione della repubblica italiana, on line e Lezioni sulla Costituzione a Roma Tre https://www.radioradicale.it/scheda/553415/la-scuola-a-roma-tre-lezioni-sulla-costituzione 6. Corradini L., Mari G. (a cura di), Educazione alla cittadinanza e insegnamento della Costituzione, Vita e Pensiero, Milano, 2019. 7. Cerini G. (a cura di), Competenza è cittadinanza. Idee, fonti, proposte operative (con il testo della legge 20 agosto 2019, n. 92 sull'insegnamento dell'educazione civica), Maggioli, Santarcangelo di Romagna, 2019. 8. Haley A., Radici, Rizzoli, Milano, 1978 in alternativa al punto 13. 9. Höltgen D. et al., Living together. Combining diversity and freedom in 21st-century Europe. Report of the Group of Eminent Persons of the Council of Europe, Council of Europe, Strasbourg, 2011 gratis al link https://book.coe.int/fr/search?controller=search&s=living+together 10. Gomes R. et al., Bookmarks. Manuale per combattere i discorsi d’odio online attraverso l'educazione ai diritti umani, Council of Europe, Strasbourg, 2016 gratis al link https://book.coe.int/fr/search?controller=search&s=Bookmarks+Manuale+per+combattere+i+discorsi+d%27odio+online+ 11. Jackson R., Signposts – Politiche e pratiche per l’insegnamento delle religioni e delle visioni del mondo non religiose nell’educazione interculturale, Council of Europe, Strasbourg, 2018 gratis al link https://book.coe.int/fr/droits-de-l-homme-citoyennete-democratique-et-interculturalisme/8164-pdf-signposts-politiche-e-pratiche-per-linsegnamento-delle-religioni-e-delle-visioni-del-mondo-non-religiose-nelleducazione-interculturale.html 12. Scegliere uno dei tre testi indicati ai punti 9.10.11. 13. Un libro assegnato in aula dalla docente in base al numero identificativo dello/a studente/ssa: bambini migranti, educazione alla non violenza, diritto all’istruzione, cittadinanza democratica. 14. Un testo distribuito dalla docente e da ritirare entro novembre fino ad esaurimento delle disponibilità.
Crediti da conseguire e testi di studio per l’esame 8 CFU 10 testi indicati da 1 a 14 6 CFU 9 testi indicati da 1 a 9 5 CFU 8 testi indicati da 1 a 8 4 CFU 6 testi indicati da 1 a 6 3 CFU 5 testi indicati da 4 a 8 2 CFU 4 testi indicati da 4 a 7
Further information Email: schistolini@uniroma3.it
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