Derived from
|
20710041 SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE E DEI MEDIA in COMMUNICATION STUDIES L-20 GIOMI ELISA
(syllabus)
The course is based on lessons, screenings, and textbooks. The slides showed during lessons will not be made available. Students who do not wish or can attend lessons are required to study a third book in addition to the two textbooks. The course consists of two parts, Introductory and Thematic.
INTRODUCTORY PART This part is based on the following textbook:1) Denis McQuail, Sociologia dei Media, Bologna, Il Mulino 2007. Lessons will address the following topics: - interpersonal and mediated communication - the concept of “mass”: born of modern society, rise and development of mass media - key concepts in media studies: power and identity - the “media effects” theory and its phases - Cultural Studies and Audience Studies - Computer mediated communication: rise and spread of the www, digital media, digital divide - Platform Society: transitions and evolutions in the digita ecosystem and their impacts on contemporary economy, society and culture
THEMATIC PART: violence and the media. This part is based on the following textbook: E. Giomi, S. Magaraggia, Relazioni brutali. Genere e violenza nella cultura mediale, Il Mulino, Bologna, 2017 - from Tom & Jerry to Eminem and Rihanna: the gender of violence - anesthetization and romanticization of violence: advertising, rap music, social media - when she is the one who kills: sci-fi, police series, docufictions
(reference books)
Textbooks for students who will be attending lessons: 1) Denis McQuail, Sociologia dei Media, Bologna, Il Mulino 2007. Elenco dei capitoli da studiare: I Introduzione; II La nascita dei mezzi di comunicazione di massa; III Concetti e modelli per la comunicazione di massa; IV Teorie dei media e teorie della società; V Comunicazione di massa e cultura; VI Una nuova teoria per i nuovi media?; XI La produzione della cultura mediale; XV La formazione del pubblico e l’esperienza mediale; XVI La ricerca sugli effetti; XVII Effetti socio-culturali; XVIII Informazione, opinione pubblica e comunicazione politica. + slides lezioni 2) E. Giomi, S. Magaraggia, Relazioni brutali. Genere e violenza nella cultura mediale, Bologna, Il Mulino, 2017
Textbooks for students who will not be attending lessons: 1) Denis McQuail, Sociologia dei Media, Bologna, Il Mulino 2007 (the following chapters only: I Introduzione; II La nascita dei mezzi di comunicazione di massa; III Concetti e modelli per la comunicazione di massa; IV Teorie dei media e teorie della società; V Comunicazione di massa e cultura; VI Una nuova teoria per i nuovi media?; XI La produzione della cultura mediale; XV La formazione del pubblico e l’esperienza mediale; XVI La ricerca sugli effetti; XVII Effetti socio-culturali; XVIII Informazione, opinione pubblica e comunicazione politica). 2) E. Giomi, S. Magaraggia, Relazioni brutali. Genere e violenza nella cultura mediale, Bologna, Il Mulino, 2017 3) J. van Dijk, T. Poell, M.de Waal, Platform Society. Valori pubblici e società connessa (a cura di A. Marinelli e G. Boccia Artieri), Guerini, Milano (available since September 2019). WARNING: This book is part of the current year's (2019-2010) program, and is valid since the exams of January and February 2020. Until that moment, non-attending students will have to prepare last year's program, including, as a third book, E. Menduni et. al, "Social Network".
|