Teacher
|
D'ERRICO FRANCESCA
(syllabus)
Introduction to the main theoretical approaches and constructs of social psychology. Social Cognition, Socio-Constructivism. Social Cognition, Social Identity and Social Emotions. Attitudes, social influence leadership charisma and persuasion. Groups, Majorities and Minorities, conformism and divergence. Prosocial and Aggressive behaviors. Intergroup relations. Verbal and multimodal communication in personal, organizational, educational and media contexts.
(reference books)
FREQUENTANTI
1. Hogg & Vaughan. (2016). Psicologia sociale. Teorie e applicazioni. Pearson. Milano (da cap 4 a 9). 2. Uno a scelta tra: a. Mucchi Faina A., Pacilli M.G., Pagliaro S.: L’influenza sociale. Il Mulino, Bologna 2012.; b. Cavazza N. (2006) La persuasione. Il mulino, Bologna;
3. Leone G. (2002) Fare ricerca in psicologia sociale. (primi 3 capitoli)
4. Partecipazione a ricerca descritta durante il corso + due articoli di ricerca - D’Errico, F., & Poggi, I. (2019,). Tracking a leader’s humility and its emotions from body, face and voice. In Web Intelligence (Vol. 17, No. 1, pp. 63-74). - Poggi I. and D’Errico F. (2010) Dominance in political debates. In A.A. Salah et al. (Eds.): Human Behavior Understanding, LNCS 6219, pp. 163--174. Springer, Heidelberg. (entrambi reperibili su https://www.researchgate.net/profile/Francesca_DErrico)
NON FREQUENTANTI
1. Hogg & Vaughan. (2016). Psicologia sociale. Teorie e applicazioni. Pearson. Milano (fino a cap. 9). 2. Uno a scelta tra: a. Mucchi Faina A., Pacilli M.G., Pagliaro S.: L’influenza sociale. Il Mulino, Bologna 2012.; b. Cavazza N. (2006) La persuasione. Il mulino, Bologna;
3. Quattrociocchi & Vicini (2018). Misinformation. Guida alla società dell'informazione e della credulit. Franco Angeli
|