Teacher
|
FIORENTINO FRANCESCO
(syllabus)
The module introduces to the main charatheristics of the German theatre through a formal and tematic analysis of some classical dramatic texts and their historical-cultural contextualization.
(reference books)
G. E. Lessing, Minna von Barnhelm (Marsilio). G. E. Lessing, Emilia Galotti (Marsilio). G. E. Lessing, Nathan il saggio (Garzanti). J. W. Goethe, Ifigenia in Tauride (Marsilio). J. W. Goethe, Torquato Tasso (Marsilio). F. Schiller, I masnadieri (Mondadori) F. Schiller, Don Carlos (Marsilio) F. Schiller, Maria Stuarda (EInaudi) H. von Kleist, La brocca rotta – Anfitrione – Il principe di Homburg (Garzanti) H. von Kleist, Pentesilea (Marsilio) G. Büchner, Woyzeck (Marsilio). G. Büchner, La morte di Danton (Marsilio) F. Wedekind, Lulù – Lo spirito della terra – Il vaso di Pandora (Adelphi) B. Brecht, Il signor Puntila e il suo servo Matti (Einaudi) B. Brecht, La rivina dell’egoista Fatzer (Einaudi) B. Brecht, Vita di Galileo (Einaudi)
M. Fancelli, Il Secolo d’Oro della drammaturgia tedesca, in R. Alonge e G. Davico Bonino (cur.), Storia del teatro moderno e contemporaneo. Il grande teatro borghese. Settecento –Ottocento, vol. II, Einaudi, Torino 2000, pp. 677-708. L. Forte, Il teatro di lingua tedesca, ovvero l'universo della contraddizione, in R. Alonge e G. Davico Bonino (cur.), Storia del teatro moderno e contemporaneo. Avanguardie e utopie del teatro. Il Novecento, vol. III, Einaudi, Torino 2001, pp. 435-562.
|