Teacher
|
MARCOZZI LUCA
(syllabus)
Dante in the culture and poetry of the Renaissance. This specialistic course for graduate students aims to investigate the legacy of Dante's Divine Comedy between Humanism and the Renaissance, analyzing editions, studies, commentaries and figurative exegesis of the poem and dwelling on its presence in poems by some of the most illustrious poets of the sixteenth century.
(reference books)
Notes from the lectures (they are an integral part of the bibliography) Simon Gilson, Leggere Dante a Firenze. Da Boccaccio a Cristoforo Landino, Roma, Carocci, 2019. Elisabetta Tonello, L'edizione bembina della "Commedia", in «L'Alighieri. Rassegna dantesca», LVII, n.s., 47 (2016), pp. 113-135. Luigi Scorrano, "Se quel soave stil...". Sannazaro in traccia di Dante, in Iacopo Sannazaro. La cultura napoletana nell'Europa del Rinascimento, a cura di Pasquale Sabbatino, Firenze, Olschki, 2009, pp. 119-147. Laurent Vallance, Dante nella polemica linguistica cinquecentesca, in «Letture classensi». 43. Letture e lettori di Dante. Umanesimo e Rinascimento, a cura di Francesco Furlan, Ravenna, Longo, 2015, pp. 93-155. Luca Marcozzi, "Comedia" di Dante con figure dipinte. L'incunabolo veneziano del 1491 della casa di Dante in Roma con postille manoscritte e figure dipinte. Commentario all'edizione in fac-simile, Roma, Salerno, 2015, pp. 131 (Edizione Nazionale dei Commenti Danteschi. I commenti figurati, 4)
|